Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Solna stads väg mot effektiva inköp

Störst gick först när Solna Stad fann en väg framåt med projektet Effektiva inköp. Dialog inom kommunorganisationen och processer för förändringar som håller över tid har varit i viktiga delar i arbetet.

| 2021-08-25
Yllka Cameron, Solna stad.

Projektet har redan slutförts för kommunens största förvaltning, barn och utbildning, och nu återstår socialförvaltningen och omvårdnadsförvaltningen som slutetapper fram till nyår.

-Vi är mycket nöjda med genomförandet på barn- och utbildningsförvaltningen där det fungerade förvånansvärt bra, med tanke på pandemin, att komma igång med enheterna på distans förra våren och där vi fokuserat på den förvaltningen under hela 2020, säger projektledaren Yllka Cameron, som berättar att barn och utbildning står för ungefär 80 procent av Solna stads inköpsvolym.

Med projektet vill Solna stad effektivisera inköpsorganisationen.

-Tidigare har det varit oklart vilka som har behörighet att göra inköp och det har varit svårt att få en överblick i hur inköpen ska ske. Det har vi stramat upp och gett en tydligare struktur.

-Vi ser absolut att staden kan spara pengar genom att öka kostnadsmedvetenheten och effektivera inköpsförfarandet. Vi är också övertygade om att leverantörsmarknaden ser fördelar med att möta en upphandlade kommun som en tydligare avtalspart, säger Yllka Cameron.

På barn- och utbildningsförvaltningar har inköpsprocessen delvis centraliserats för att bli mer effektiv och även avlasta lärare och annan skolpersonal från inköp.

-Vi är övertygade om att vi jobbar effektivare när administrativ personal får ägna sig åt administrativa uppgifter och personal ute på enheterna får ägna sig åt det som de är bäst på.säger Yllka Cameron.

Förvaltningarna har mandat att förändra sin inköpsorganisation men med en viss central styrning för att behålla de strukturer som nu byggs upp.

-Nu börjar vi få kontroll över inköpsmönster på enheter och förvaltningar. En del som är kvar att implementera är en förvaltningsorganisation med inköpssamordnare ute på varje förvaltning som ska äga sin inköpsorganisation. Där kommer vi att ställa krav på att varje beslut om förändring på förvaltningsnivå måste dokumenteras för att säkerställa att det arbetssätt som nu byggs upp ska vara hållbart över tid, säger Yllka Cameron.

Solna stad har tidigare haft projektambitioner kring Effektiva inköp som av olika anledningar inte slutförts.

-Så vägen dit vi är nu har varit lite brokig inför det omtag som skedde inför nuvarande projekt och då jag började i Solna för två och ett halvt år sedan, säger Yllka Cameron, som till projektledningen i Solna stad tagit med sig erfarenheter från tidigare arbetsgivaren Järfälla kommun kring att utveckla affärssystem och e-handel.

Har du tvekat om förändringarna skulle vara genomförbara?

-Nej, inte med min bakgrund. Det har varit en icke-fråga om det går, det har bara varit en fråga om hur och när.

En hel del fokus har varit på att skapa beständiga vinster av projektet.

-Tittar man på andra kommuner som genomfört förändringar i den här riktningen så finns exempel på att man faller tillbaka till gamla mönster och inköpsorganisationen sväller över tid. Ofta för att det saknas tydliga beslut och dokumentation om inköpsorganisationen, säger Yllka Cameron.

-I sammanhanget är också ledningens engagemang av stor betydelse. Det tycker jag verkligen finns nu i Solna. Kommunledningen är tydligt med att man vill gå vidare med ett nästa steg med e-handel genom att införa tjänster efter varuinköp. Cheferna driver också på för att prioritera inköp högre i stadens ordinarie ekonomi- och uppföljningsarbete.

För att lyckas tror Yllka Cameron att mycket av nyckeln hänger ihop med att skapa en kulturförändring.

-Vi har arbetat metodiskt och tagit enhet för enhet, en förvaltning i taget för att skapa en förståelse för att inköpsarbetet måste ha en struktur – både för att det ska vara kostnadseffektivt och leva upp till lagar och avtal.

-Det har varit av stor vikt för mig att föra en dialog med chefer i alla chefsled och i vissa fall även med personalen. Just den inkluderingen har varit viktig. Vi har fått höra deras syn på vilka utmaningar och hinder som de upplever. Det har varit tidskrävande men också avgörande för att kunna driva på förändringsarbetet och bättre kunna möta deras behov.

Solna stad gränsar till Stockholms stad och har ungefär 83 000 invånare.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling E-handelSolna stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta