Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Solna stads väg mot effektiva inköp

Störst gick först när Solna Stad fann en väg framåt med projektet Effektiva inköp. Dialog inom kommunorganisationen och processer för förändringar som håller över tid har varit i viktiga delar i arbetet.

| 2021-08-25
Yllka Cameron, Solna stad.

Projektet har redan slutförts för kommunens största förvaltning, barn och utbildning, och nu återstår socialförvaltningen och omvårdnadsförvaltningen som slutetapper fram till nyår.

-Vi är mycket nöjda med genomförandet på barn- och utbildningsförvaltningen där det fungerade förvånansvärt bra, med tanke på pandemin, att komma igång med enheterna på distans förra våren och där vi fokuserat på den förvaltningen under hela 2020, säger projektledaren Yllka Cameron, som berättar att barn och utbildning står för ungefär 80 procent av Solna stads inköpsvolym.

Med projektet vill Solna stad effektivisera inköpsorganisationen.

-Tidigare har det varit oklart vilka som har behörighet att göra inköp och det har varit svårt att få en överblick i hur inköpen ska ske. Det har vi stramat upp och gett en tydligare struktur.

-Vi ser absolut att staden kan spara pengar genom att öka kostnadsmedvetenheten och effektivera inköpsförfarandet. Vi är också övertygade om att leverantörsmarknaden ser fördelar med att möta en upphandlade kommun som en tydligare avtalspart, säger Yllka Cameron.

På barn- och utbildningsförvaltningar har inköpsprocessen delvis centraliserats för att bli mer effektiv och även avlasta lärare och annan skolpersonal från inköp.

-Vi är övertygade om att vi jobbar effektivare när administrativ personal får ägna sig åt administrativa uppgifter och personal ute på enheterna får ägna sig åt det som de är bäst på.säger Yllka Cameron.

Förvaltningarna har mandat att förändra sin inköpsorganisation men med en viss central styrning för att behålla de strukturer som nu byggs upp.

-Nu börjar vi få kontroll över inköpsmönster på enheter och förvaltningar. En del som är kvar att implementera är en förvaltningsorganisation med inköpssamordnare ute på varje förvaltning som ska äga sin inköpsorganisation. Där kommer vi att ställa krav på att varje beslut om förändring på förvaltningsnivå måste dokumenteras för att säkerställa att det arbetssätt som nu byggs upp ska vara hållbart över tid, säger Yllka Cameron.

Solna stad har tidigare haft projektambitioner kring Effektiva inköp som av olika anledningar inte slutförts.

-Så vägen dit vi är nu har varit lite brokig inför det omtag som skedde inför nuvarande projekt och då jag började i Solna för två och ett halvt år sedan, säger Yllka Cameron, som till projektledningen i Solna stad tagit med sig erfarenheter från tidigare arbetsgivaren Järfälla kommun kring att utveckla affärssystem och e-handel.

Har du tvekat om förändringarna skulle vara genomförbara?

-Nej, inte med min bakgrund. Det har varit en icke-fråga om det går, det har bara varit en fråga om hur och när.

En hel del fokus har varit på att skapa beständiga vinster av projektet.

-Tittar man på andra kommuner som genomfört förändringar i den här riktningen så finns exempel på att man faller tillbaka till gamla mönster och inköpsorganisationen sväller över tid. Ofta för att det saknas tydliga beslut och dokumentation om inköpsorganisationen, säger Yllka Cameron.

-I sammanhanget är också ledningens engagemang av stor betydelse. Det tycker jag verkligen finns nu i Solna. Kommunledningen är tydligt med att man vill gå vidare med ett nästa steg med e-handel genom att införa tjänster efter varuinköp. Cheferna driver också på för att prioritera inköp högre i stadens ordinarie ekonomi- och uppföljningsarbete.

För att lyckas tror Yllka Cameron att mycket av nyckeln hänger ihop med att skapa en kulturförändring.

-Vi har arbetat metodiskt och tagit enhet för enhet, en förvaltning i taget för att skapa en förståelse för att inköpsarbetet måste ha en struktur – både för att det ska vara kostnadseffektivt och leva upp till lagar och avtal.

-Det har varit av stor vikt för mig att föra en dialog med chefer i alla chefsled och i vissa fall även med personalen. Just den inkluderingen har varit viktig. Vi har fått höra deras syn på vilka utmaningar och hinder som de upplever. Det har varit tidskrävande men också avgörande för att kunna driva på förändringsarbetet och bättre kunna möta deras behov.

Solna stad gränsar till Stockholms stad och har ungefär 83 000 invånare.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling E-handelSolna stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud