Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snabba resultat med effektiv modell

Maria-Theresé Westerlund ”hittade” LOU som en liten del i en kurs om affärsjuridik när hon läste upp sina betyg. Det blev delvis startskottet för ett omfattande förändringsarbete i Ludvika kommun som på bara några år sparat stora belopp och ökat leverantörstroheten med omkring 20 procentenheter.

| 2021-09-29
Maria-Theresé Westerlund, Ludvika kommun.

Från startåret 2018 och då 76 procent som andelen köp från rätt leverantör har kommunen på årsbasis ökat sin leverantörstrohet till 89 procent 2019 och till 94 procent 2020.

-Jag har gott hopp om att vi ska nå 96 procents leverantörstrohet i år. Resultatet får jag nog säga har överträffat alla förväntningar, säger Maria-Theresé Westerlund, som för några år sedan tillträdde en ny tjänst som inköpssamordnare i Ludvika kommun (26 600 invånare, Dalarnas län).

Det var flera faktorer som samverkade till att Ludvika kommun inledde reformeringen av sina inköp. Byte av bank med översyn av leverantörsregister och rekommendationer efter granskning av en revisionsbyrå hade betydelse.

En del av kommunens effektiviseringsplan gjorde att politikerna gav ekonomichefen uppdrag att se över de övergripande ekonomiska processerna.

Maria-Theresé Westerlund började som inköpssamordnare i november 2018 och hade en del egna förslag till lösningar för att sätta igång processen.

-Vi kunde se att mycket köptes utanför avtal och där jobbade jag för att både skapa insikt om att det handlar om stora ekonomiska värden och betydelsen av att följa lagstiftningen.

-Jag hade tidigare en annan tjänst inom kommunens ekonomikontor som ekonomiadministratör. Det lilla kapitel som jag läste om LOU när jag läste affärsjuridik räckte faktiskt för att jag hajade till att här finns otroligt mycket att göra för kommunen.

Maria-Theresé Westerlund kan inte nog betona betydelsen av det starka mandat som hon fick för sitt arbete.

-Det har verkligen varit förankrat i hela ledningen. Inledningsvis redovisade jag utvecklingen varje månad för fem ledningsgrupper. Då hade jag inget specifikt arbetsverktyg utan använde excel och särskilda färgmarkeringar för sådant som inte såg bra ut.

-Jag hade också en rutin som förvaltningarna lärde sig att jag tog ledningsgrupperna i en särskild ordning: gruppen med bäst resultat först och sämst resultat sist. Det sporrade faktiskt till att man försökte förbättra sig internt inom kommunen, säger Maria-Theresé med ett leende.

De nya inköpsriktlinjer som kommunen fastställde i början av 2020 ska säkerställa att varor, tjänster och entreprenader köps från rätt leverantörer och med rätt kvalitet till rätt kostnad.

Med riktlinjerna, som nu genomgår en revidering, vill kommunen skapa en tydlighet jämfört med tidigare dokument som inköpsreglemente och inköpspolicy som delvis ”krockade” med varandra.

En översyn av antalet beställare har genomförts till att betydligt färre har behörighet – omkring 250 medarbetare.

Ludvika kommun utbildar numera nya beställare varje kvartal och utan möjlighet till dispens för att bli behörig om man inte gått utbildningen och lämnat in ett antal blanketter för att kvalificera sig till beställare.

Det finns också tydliga rutiner för att plocka bort beställarbehörighet om inte regelverket följs.

-Handlar det om allvarliga fel så kan det ske direkt. Om det är mindre fel som upprepas tar jag det först med enhetschef, därefter med verksamhetschef och om det händer en tredje gång med förvaltningschef, säger Maria-Theresé Westerlund.

Nya rutiner för direktupphandlingar har också införts. Kommunens ekonomienhet ska kontaktas om totalsumman överstiger 30 000 kronor, och överstiger behovet 100 000 kr ska beställning på direktupphandling göras till Upphandlingscenter, där Ludvika är en av sex medlemskommuner.

Runt 20 kommunmedarbetare har behörighet som direktupphandlare för belopp mellan 30 000 och 100 000 kronor genom en modell med enklare annonsering.

-Den transaktionsanalys som vi genomförde visade att vi behövde öka fokus på belopp från 30 000 och uppåt. Så direktupphandlarna arbetar efter tydliga rutiner för dokumentation och att begära in offerter, säger Maria-Theresé Westerlund.

Sammantaget visar Ludvika kommuns utredning att åtgärderna gett positiva skillnader i inköpsbeteende och så till den grad att kommunen förra året minskade sina kostnader med 43 miljoner kronor, jämfört med 2019.

Hur upplever du att kommunens medarbetare tagit emot förändringarna?

-Det är nog både och – man har helt andra krav på sig nu att handla rätt och det kan också innebära ett visst merarbete att se till att det blir rätt. Men vi är på väg att införa e-handel, vilket kommer att förenkla processerna. Samtidigt finns det nog också en stolthet över att vi lyckats så bra och att exempelvis Upphandlingscenter i en rapport lyfte fram Ludvika som en förebild på det här området.

När kommer e-handel?

-Planeringen utgår från att vi ska ha det i drift 10 november. Det innebär också att vi nästa år kan gå över till att mäta avtalstrohet – att vi får exakt rätt produkt levererad. Med nuvarande fakturahanteringssystem har vi fått begränsa mätningarna till om vi handlar från rätt leverantör.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling DirektupphandlingLudvika kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026