Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snabb lösning med LOV-vaccinatörer

Region Uppsala har under stor tidspress byggt upp en särskild valfrihetsmodell för vaccination mot covid-19. Avtal har tecknats med fem vaccinatörer.

| 2021-01-28
84-årige Bruno Mörk blev först att vaccineras mot covid-19 i Uppsala 27 december. Foto: Region Uppsala

-Vi inledde arbetet med förfrågningsunderlaget i början av november och det är klart att det varit väldigt utmanande att få alla bitar på plats fram till att det fastställdes i mitten av december. Inte minst eftersom det ska igenom en politisk beslutsprocess också, säger Staffan Thore på regionkontoret inom Region Uppsala.

-Men vi har ändå lyckats få ihop det med utrymme för planeringstid de närmaste veckorna för de vaccinatörer som godkänts och som nu finns som viktig resurs för fas två-vaccination under främst mars månad. 

De fem godkända vaccinatörerna – Länsvaccinationer, Vaccindirekt, Resecentrum vaccinationer, Min Doktor och Doktor24 – har sedan tidigare avtal med Region Uppsala inom den LOV som finns för influensavaccin.

Den osäkerhet som råder kring tidtabellen för covidvaccination var en viktig faktor för Region Uppsalas val av en särskild LOV-modell, en lösning som även är aktuell inom Region Dalarna.

Andra regioner som Skåne och Sörmland har valt att upphandla privata vaccinatörer enligt LOU men det finns också en kritik från leverantörshåll om bristen på besked från många regioner.

-Med LOV får vi i ett mer flexibelt system som vi tror är bra både för regionen och leverantörerna där vissa företag har uttalat att de vill komma in i ett senare skede under fas fyra, säger Staffan Thore.

Han pekar på betydelsen för Region Uppsala att ställa särskilda krav för covidvaccination jämfört med ordinarie vaccinationsinsatser.

-En sak som varit viktig bland våra krav är att säkerställa en sammanhållen journalföring, där privata vaccinatörer måste använda samma journalsystem, Cosmic, som regionvårdenheter. Det görs för att vi ska ha bra koll på de patienter som vi vaccinerat för att kunna göra ordentliga uppföljningar.

-Det som gör insatserna speciella är att det med kort varsel kan komma nya riktlinjer och där var det omöjligt att få alla delar på plats i det förfrågningsunderlag som publicerades i december. Istället har vi en skrivning att leverantörer måste följa beslut och riktlinjer som fastställs löpande av exempelvis länets smittskyddsläkare, säger Staffan Thore.

Inom tio arbetsdagar från ansökan har Region Uppsala förbundit sig att fatta beslut om godkännande eller avslag.

-Vi har snabbat på en del interna processer i godkännandefasen men utan att minska de kontroller vi gör, säger Staffan Thore.

Att sprida ut resurser inom länet har varit en viktig uppgift för Region Uppsala utifrån en risk att privata företag lockas främst till Uppsala stad, som har drygt 40 procent av länets befolkning.

-De fem vaccinatörer som fått LOV-godkännande har tillsammans 17 mottagningar och det är klart att dessa har en tonvikt på Uppsala och Enköping. Men vi tycker ändå att förutsättningar ser goda ut för att täcka in hela länet med bara någon enstaka kommun där man inte har mottagning. Ett par vaccinatörer gör också särskilda insatser ute i länet genom samarbete med Apoteket och en modell med mobila enheter, säger Staffan Thore.

Hur ser planeringen ut?

-För fas ett med vaccination på särskilda boenden har vi gjort bedömningen att vårdcentralerna, både regionens egna och de privata, är bäst lämpande utifrån att de redan har upparbetade kontakter med berörda äldreboenden.

-Vi har fått in ytterligare fem ansökningar, utöver de som godkänts, och dessa ser vi främst som en resurs under fas fyra när de stora grupperna ska vaccineras. Från och med fas två i mars och framåt kommer vi att använda stora lokaler som Region Uppsala hyr och som de privata vaccinatörerna får använda som alternativ till att stå för egna lokallösningar.

Läs mer: Upphandling CoronavirusetRegion Uppsala

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist