Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skynda långsamt?

ExpertkommentarFör ett halvår sedan infördes ett krav på att förvaltningsdomstolarna ska hantera upphandlingsmålen skyndsamt. Kan vi redan nu se några effekter av lagändringen? Olle Lindberg på Kahn Pedersen kommenterar det första halvåret med det nya skyndsamhetskravet.

| 2022-12-28
Advokat Olle Lindberg, Kahn Pedersen.

Lagändringarna från och med den 1 juli 2022
Det har säkert inte gått någon förbi att upphandlingslagarna ändrades från och med den 1 juli i år. En av nyheterna var att det infördes ett skyndsamhetskrav för upphandlingsmålens handläggning hos förvaltningsdomstolarna.

Nu har skyndsamhetskravet funnits på plats i ungefär ett halvår, och jag har hela tiden funderat på om, när och hur vi ser eventuella effekter av lagändringarna. I förarbetena till den nya regeln om skyndsamhet i 20 kap. 5 a § LOU beskriver lagstiftaren att skyndsamhetskravet bedöms kunna uppfyllas inom ramen för befintliga anslag för domstolarna. I korthet skulle domstolarna klara av mer på kortare tid, utan att få extra medel för detta.

Ett sätt att uppnå målet under de förutsättningarna är, enligt förarbetena, att domstolarna kan använda skyndsamhetskravet som anledning till att vara restriktiva med att bevilja anstånd för parterna att yttra sig, samt att begränsa tiden för skriftväxling i målet. Även parterna i målet skulle alltså klara av mer på kortare tid.

Ser vi någon effekt (ännu)?
Skyndsamhetskravet i LOU började gälla samma dag som lagändringen trädde i kraft, alltså den 1 juli 2022, och det gällde även mål som redan var pågående. Vi var nog många som var nyfikna på att se den eventuella effekten av ändringarna.

När jag nyligen fick frågan om ifall ett visst ärende skulle gå snabbare än det förra målet hos kommunen, med hänvisning till lagändringen, fick det mig att fundera över det skyndsamhetskrav som nu alltså blir ett halvår gammalt.

Min egen uppfattning, och den hos många av mina kollegor i branschen, är att det inte riktigt har gått att se någon tydlig tendens mot en ökad skyndsamhet i målens handläggning. Upphandlingsmålen var ju redan innan lagändringen så kallade förtursmål hos förvaltningsrätterna, och de hanterades därför snabbare än övriga måltyper ändå.

I ett just nu pågående mål hos Förvaltningsrätten i Stockholm såg jag något som fick mig att undra om vi inte nu börjar se viss effekt.

Målets handläggning präglas av mycket korta yttrandefrister. Bara ett fåtal dagar per part, jämfört med den veckas yttrandefrist som jag tror många är vana vid. Om arbetet hos domstolen fortsätter enligt den preliminära planen är målet dessutom avgjort på cirka två månader. Att ta skyndsamhetskravet på allvar på detta sätt är lovvärt – särskilt om det dessutom är fråga om ett trendbrott.

Är det då ett trendbrott, eller bara ett undantag? Finns det liknande tendenser i övriga domstolar?

Skynda långsamt
Ett enda mål hos en enda domstol säger så klart ingenting om utvecklingen i landet generellt sett. Jag har därför ägnat lite tid åt att kolla på ett antal pågående (eller nyligen avslutade) mål i våra förvaltningsrätter runtom i landet för att se om jag kunde upptäcka samma tendenser hos fler domstolar.

Dessvärre kan jag inte påstå att min (högst begränsade) research gör oss klokare. Om det inte har införts nya rutiner alldeles nyss – efter den tidsperiod under hösten jag har tittat på – verkar det generellt som att det vanligaste runtom i landet fortfarande är att ge parterna cirka sju till tio dagars svarsfrister per yttrande. När parterna begär anstånd med att inkomma med yttrande beviljas det allt som oftast.

Erfarenhetsmässigt kan dock konstateras att det sällan är så att skriftväxlingsfasen i ett överprövningsmål pågår i mer än ungefär sex veckor. Den genomsnittliga handläggningstiden för sakprövade mål i första instans, utifrån Konkurrensverkets redovisning av statistik för år 2020, är 3,6 månader.

Merparten av tiden som ett överprövningsmål ligger hos förvaltningsrätterna utgörs typiskt sett inte av skriftväxling mellan parterna, utan av den tid som följer därpå där domstolen arbetar med att avgöra målet.

I förarbetena till det nya skyndsamhetskravet nämns däremot begränsande åtgärder under just skriftväxlingsfasen som det enda konkreta tipset från lagstiftaren till domstolarna om hur skyndsamhetskravet ska uppfyllas.

Förhoppningsvis lyckas förvaltningsrätterna med den svåra uppgiften att klara av mer på kortare tid. Den typen av utveckling har vi dock ännu inte sett. Det kommer dessutom ta tid innan vi kommer kunna se om den genomsnittliga handläggningstiden sjunker över hela landet, eftersom den tillgängliga statistiken från Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten (av nödvändighet) släpar efter med lite mer än ett år.

Tyvärr lär vi alltså inte se eventuella effekter på ett nationellt plan förrän tidigast nästa vinter. Med tanke på hur ofta jag får frågan om hur lång tid det tar innan ett mål kan avgöras vore det kul att kunna peka på en positiv utveckling. Vem vet, det kanske kan bli en fin nyårskaramell till nästa årsskifte!

Olle Lindberg
Kahn Pedersen

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Olle Lindberg är advokat vid Kahn Pedersen och är specialiserad på offentliga affärer. Olle skriver regelbundet om upphandling i olika juridiska tidskrifter och är även medförfattare till lagkommentaren till LOU hos en av de ledande rättsinformationstjänsterna för upphandlingsjuridik.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026