Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skada trots passivitet

RättsfallsanalysKammarrätten i Sundsvall konstaterar att en leverantör kan lida skada på grund av otydliga utvärderingskriterier trots att otydligheten inte påtalats. Martin Bogg och Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2023-11-02
Advokaten Martin Bogg och biträdande juristen Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Att en leverantör inte har påtalat otydligheter i upphandlingsdokumenten har inte ansetts medföra att leverantören inte kunnat lida skada, eftersom leverantören inte kunde förutse myndighetens godtyckliga tillämpning.

Fakta i målet
Härjedalens kommun och Härjegårdar Fastighets AB (den upphandlande myndigheten) genomförde en upphandling av arkitekttjänster. Tilldelningskriteriet som användes var det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet med utgångspunkt från bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Enligt anbudsunderlaget skulle utvärderingspriset räknas fram efter en muntlig anbudsgenomgång.

Månsson & Hansson (leverantören) lämnade anbud. Vid utvärderingen föll leverantören utanför rangordningen 1–3, trots att bolaget hade lämnat det lägsta priset. Leverantören fick lägre avdrag på sitt anbud än de antagna leverantörerna utifrån poängen från den muntliga anbudsgenomgången.

Leverantören ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Förvaltningsrätten avslog ansökan om överprövning, eftersom leverantören inte påtalat bristerna i upphandlingen under anbudstiden. Leverantören ansågs därför inte lida skada.

Leverantören överklagade domen till Kammarrätten i Sundsvall.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att utvärderingen av den muntliga anbudsgenomgången och utformningen av utvärderingen lämnat ett stort utrymme för godtyckliga bedömningar.

Vidare konstaterade rätten att det saknats uppgifter i upphandlingsdokumenten om vad som krävdes för att få en viss poäng i utvärderingen och hur olika frågor viktades. Det framgick inte heller av protokollen från anbuds­genomgångarna hur svaren utvärderades.

Den upphandlande myndigheten gavs därför en i praktiken fri prövningsrätt. Upphandlingen ansågs därmed ha utförts i strid med principerna om likabehandling och öppenhet.

Fråga var om leverantören visat att den lidit eller kan komma att lida skada i den mening som avses i 20 kap. 6 § LOU.

Med hänsyn till HFD 2022 ref. 4 I och II konstaterade kammarrätten att leverantörer har en skyldighet redan under anbudstiden att ställa frågor, begära kompletteringar och förtydliganden beträffande ofullständiga eller otydliga uppgifter i upphandlingsdokumenten.

Men leverantören hade varken före anbudsinlämnandet eller i samband med anbudsgenomgången begärt förtydliganden eller kompletteringar av den upphandlande myndigheten. Leverantören hade inte heller konkretiserat hur bristerna i förfrågningsunderlaget påverkat möjligheten att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Leverantören hade därmed inte visat att leverantören hade lidit skada i förhållande till möjligheterna att utforma sitt anbud på bästa sätt.

Vad gällde utvärderingen av anbuden fann kammarrätten däremot att leverantören ändå kunnat lida skada av bristerna i upphandlingen.

Trots att det av upphandlings­dokumenten kunde utläsas vissa brister avseende utvärderingskriterierna, ansåg kammarrätten att det framstod som svårt för leverantören att redan i samband med anbudsgivningen kunna förutse att den upphandlande myndigheten skulle komma att tillämpa utvärderingskriterierna på ett godtyckligt sätt.

Eftersom leverantörens anbud hade det lägsta priset hade den godtyckliga anbuds­utvärderingen riskerat att medföra skada för leverantören.

Kammarrätten ansåg därför att det fanns skäl att ingripa mot den aktuella upphandlingen. Eftersom bristerna i upphandlingen bland annat kunde hänföras till det konkurrensuppsökande skedet, beslutade kammarrätten att upphandlingen skulle göras om.

Analys
Enligt HFD 2013 ref. 53 måste en leverantör som ansöker om överprövning av en upphandling konkretisera på vilket sätt en brist i upphandlingen har medfört att en leverantör har lidit eller kan komma att lida skada.

Av HFD 2022 ref. 4 I och II framgår att vid bedömningen av om en brist i upphandlingen har medfört skada eller risk för skada för en viss leverantör ska beaktas om leverantören har gjort det som kan krävas för att undvika att skada uppkommer.

En leverantör som anser att de uppgifter som lämnas i upphandlingsdokumenten är ofullständiga eller otydliga bör till exmpel redan under anbudstiden vända sig till den upphandlande myndigheten och ställa frågor samt begära kompletteringar och förtydliganden.

Om leverantören utan godtagbara skäl underlåter att göra detta, och i stället väntar med att påtala eventuella brister till efter det att tilldelningsbeslutet är fattat, kan kravet i 20 kap. 6 § LOU på att bristen ska ha medfört att leverantören har lidit eller riskerar att lida skada normalt sett inte anses vara uppfyllt.

Flera avgöranden från kammarrätter har kommit efter HFD 2022 ref. 4 I och II som ytterligare klargjort innebörden av den så kallade aktivitetsplikten. Kammarrätten i Göteborg har exempelvis i mål nr 4852-22 uttalat att en leverantör bör uppmärksamma den upphandlande myndigheten på alla brister i upphandlingsdokumenten som kan leda till att upphandlingen ska göras om.

Kammarrätten i Jönköping har å sin sida, i mål nr 324-23, klargjort att det inte kan krävas att en leverantör kvalificerar alla uppkommande frågor rättsligt, utan att aktivitetsplikten endast omfattar faktiska omständigheter.

Det nu aktuella målet kan möjligen innebära att aktivitetsplikten begränsas ytterligare. Aktivitetsplikten omfattar inte alla brister som kan leda till att upphandlingen görs om, utan endast sådana brister som kan leda till att upphandlingen görs om och som leverantören rimligen kunnat förutse redan vid anbudstillfället.

Det återstår att se vilket genomslag Kammarrätten i Sundsvalls avgörande kommer att få, en utveckling vi noga kommer att följa.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Sundvalls dom den 29 september 2023 i mål nr 1304–1305-23.

Juristpanelen

Läs mer: PraxisUpphandlingUtvärdering

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025