Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ser över hela flödet

Hela flödet ”från beställning till betalning” ses över och effektiviseras i Karlstads kommun genom en omfattande kartläggning. På den största förvaltningen - barn och utbildning – har insatserna redan gett goda resultat med högre avtalstrohet.

| 2021-12-29
Kersti Smith, avtalscontroller, Karlstads kommun.

-Vid en mätning av grundskolans på fakturor under 1 000 kronor från de fem största avtalslösa leverantörerna där man tidigare gjort köp på stan så minskade dessa med 37 procent. Det tycker vi är en riktigt bra start för ett arbete som vi nu går med vidare med till övriga förvaltningar, säger avtalscontroller Kersti Smith, vars uppdrag är en del av upphandlingsavdelningens arbete med att förändra kommunens beställarorganisation.

Kommunens förvaltningar samt Räddningstjänsten i Karlstadsregionen omfattas av kartläggningen, som bygger på att identifiera styrkor och svagheter i flödet ”från beställning till betalning”. Hur inköp och beställningar görs och av vem analyseras men även fakturor gällande småbelopp.

En viktig del är att uppnå ökad avtalstrohet och efter den genomlysning som genomförts under 2021 kommer resultaten att sammanställas under nästa år för att ge en bild av läget.

Men redan nu står det klart att barn-och utbildningsförvaltning, BUF, nått långt i arbetet med att skapa en effektiv beställarorganisation:

 ”Vi är den största förvaltningen och historiskt fick i princip alla handla. Vår skoldirektör har sagt att pedagoger ska inte handla. Den nya organisationen innebär att vi har tillsatt funktionen inköpssamordnare samt utsett beställare. Inköpssamordnare motsvarar cirka en tjänst men är fördelad på fyra ekonomer. Vi har gått från 2 400 till 400 beställare. Funktionen inköpssamordnare håller samman frågor gällande beställningar, direktupphandlingar och upphandlingar samt utbildar beställare för vår förvaltning. Vi har ett nära samarbete med Upphandlingsavdelningen.”, summerar ansvariga på BUF i ett mejl.

Kunskap och förståelse för inköp ska motverka ”köp på stan”. Barn- och utbildningsförvaltningen har nu börjat jobba med nätverk för utbildade beställare och återkommande träffar flera gånger år inom både skola och förskola.

”På träffarna informeras om nyheter, nya avtal och andra aktuella frågor. Det ges även tillfälle för beställare att berätta om sitt läge och dela bra exempel som kan hjälpa andra i sin roll. Grupperna ingår även i ett chatt-forum där frågor kan ställas spontant och ges snabba svar, dels från inköpssamordnare men dels även från alla i nätverket.”

Inköpsrådet.se har tidigare skrivit om motsvarande kartläggningar och arbete i kommuner som Karlskoga och Ludvika för att stävja ”vilda köp” och nå ökad avtalstrohet.

Kersti Smith ser likheter med Karlstads kommun. Hon betonar att kommunens arbete syftar till att ha medvetna och trygga beställare som arbetar med en rättssäker inköpsprocess, från behov till betalning, där man får ut mer av varje krona.

-Vi känner igen oss i det Karlskoga och Ludvika beskriver, vilket man kan anta är ganska vanligt bland flera kommuner. Liksom Ludvika kommun arbetar vi med att utbilda och informera förvaltningar och bolag om hur man gör rätt när man gör sina inköp. Vi tror mer på morot än på piska.

-Karlskoga lyfter att man i förvaltningar och bolag ser sig som unika och att kommunens processer inte passar just deras organisation. Javisst är vi unika, som kommun har vi en ofantligt stor spännvidd av uppdrag. Men vi har mycket gemensamt och en del av dessa saker är våra avtal och våra flöden från beställning till betalning.

Läs mer: Upphandling Karlstads kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt