Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ser över hela flödet

Hela flödet ”från beställning till betalning” ses över och effektiviseras i Karlstads kommun genom en omfattande kartläggning. På den största förvaltningen - barn och utbildning – har insatserna redan gett goda resultat med högre avtalstrohet.

| 2021-12-29
Kersti Smith, avtalscontroller, Karlstads kommun.

-Vid en mätning av grundskolans på fakturor under 1 000 kronor från de fem största avtalslösa leverantörerna där man tidigare gjort köp på stan så minskade dessa med 37 procent. Det tycker vi är en riktigt bra start för ett arbete som vi nu går med vidare med till övriga förvaltningar, säger avtalscontroller Kersti Smith, vars uppdrag är en del av upphandlingsavdelningens arbete med att förändra kommunens beställarorganisation.

Kommunens förvaltningar samt Räddningstjänsten i Karlstadsregionen omfattas av kartläggningen, som bygger på att identifiera styrkor och svagheter i flödet ”från beställning till betalning”. Hur inköp och beställningar görs och av vem analyseras men även fakturor gällande småbelopp.

En viktig del är att uppnå ökad avtalstrohet och efter den genomlysning som genomförts under 2021 kommer resultaten att sammanställas under nästa år för att ge en bild av läget.

Men redan nu står det klart att barn-och utbildningsförvaltning, BUF, nått långt i arbetet med att skapa en effektiv beställarorganisation:

 ”Vi är den största förvaltningen och historiskt fick i princip alla handla. Vår skoldirektör har sagt att pedagoger ska inte handla. Den nya organisationen innebär att vi har tillsatt funktionen inköpssamordnare samt utsett beställare. Inköpssamordnare motsvarar cirka en tjänst men är fördelad på fyra ekonomer. Vi har gått från 2 400 till 400 beställare. Funktionen inköpssamordnare håller samman frågor gällande beställningar, direktupphandlingar och upphandlingar samt utbildar beställare för vår förvaltning. Vi har ett nära samarbete med Upphandlingsavdelningen.”, summerar ansvariga på BUF i ett mejl.

Kunskap och förståelse för inköp ska motverka ”köp på stan”. Barn- och utbildningsförvaltningen har nu börjat jobba med nätverk för utbildade beställare och återkommande träffar flera gånger år inom både skola och förskola.

”På träffarna informeras om nyheter, nya avtal och andra aktuella frågor. Det ges även tillfälle för beställare att berätta om sitt läge och dela bra exempel som kan hjälpa andra i sin roll. Grupperna ingår även i ett chatt-forum där frågor kan ställas spontant och ges snabba svar, dels från inköpssamordnare men dels även från alla i nätverket.”

Inköpsrådet.se har tidigare skrivit om motsvarande kartläggningar och arbete i kommuner som Karlskoga och Ludvika för att stävja ”vilda köp” och nå ökad avtalstrohet.

Kersti Smith ser likheter med Karlstads kommun. Hon betonar att kommunens arbete syftar till att ha medvetna och trygga beställare som arbetar med en rättssäker inköpsprocess, från behov till betalning, där man får ut mer av varje krona.

-Vi känner igen oss i det Karlskoga och Ludvika beskriver, vilket man kan anta är ganska vanligt bland flera kommuner. Liksom Ludvika kommun arbetar vi med att utbilda och informera förvaltningar och bolag om hur man gör rätt när man gör sina inköp. Vi tror mer på morot än på piska.

-Karlskoga lyfter att man i förvaltningar och bolag ser sig som unika och att kommunens processer inte passar just deras organisation. Javisst är vi unika, som kommun har vi en ofantligt stor spännvidd av uppdrag. Men vi har mycket gemensamt och en del av dessa saker är våra avtal och våra flöden från beställning till betalning.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Karlstads kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl