Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ser effekter av nationella mål

De nationella målen för ekologiska livsmedel fick genomslag för offentliga inköp och ”grön upphandling” kan även fortsättningsvis bidra till omställningen mot ett mer ekologiskt jordbruk.

| 2021-10-29
Hanna Lindström, doktorand vid Handelshögskolan, Umeå universitet.

Det visar Hanna Lindströms forskning vid Handelshögskolan inom Umeå universitet med avhandlingen Uppsatser om grön offentlig upphandling och marknaden för ekologiska livsmedel.

Förutom effekten av miljökrav som ställts vid offentliga inköp av livsmedel täcker forskningen frågor som rör efterfrågan och prissättning av ekologiska livsmedel inom detaljhandeln.

Hanna Lindström har analyserat kommunernas inköp av ekologiska livsmedel under perioden 2003-2016. För 15 år sedan satte riksdagen som mål att ekologiska livsmedelsinköp skulle nå upp till en 25-procentig andel av de totala offentliga inköpen av livsmedel.

-Vi kan se att den nationella policyn från 2006 fick genomslag ute i kommuner, som satte mål och agerade i enlighet med dessa mål, trots att målen är kostsamma och frivilliga att nå, säger Hanna Lindström.

-I en av uppsatserna studerar vi vilka faktorer som påverkar en kommuns ekologiska livsmedelsinköp, mätt dels i andel av totalt inköpta livsmedel och dels i kronor per invånare. Vi finner att ekologiska livsmedelsinköp är högre i kommuner med hög sysselsättning, höga utbildningsnivåer, och med politiskt satta mål som syftar till att öka andelen ekologiska livsmedel.

Effekten av grön offentlig upphandling som ett miljöpolitiskt styrinstrument har annars inte varit självklar, menar Hanna Lindström. Trots ett stort politiskt intresse har empirisk forskning saknats.

Hanna Lindström har särskilt undersökt relationen mellan offentliga inköp av ekologiska livsmedel och ekologisk jordbruksmark.

-Resultaten visar att ekologiska livsmedelsinköp har en positiv effekt på mängden ekologisk jordbruksmark och att denna effekt framför allt kan kopplas till den samlade köpkraften hos svenska kommuner, säger Hanna Lindström

Hon ser en fortsatt potential att grön upphandling kan bidra till en ökning av den ekologiska livsmedelsproduktionen.

-Sverige har en relativt väl utvecklad marknad för de flesta ekologiska livsmedel – det råder relativt stor tillgänglighet på ekologiska livsmedel för myndigheter att efterfråga, säger Hanna Lindström.

-Det finns dock fortfarande flaskhalsar i förädlingskedjan för vissa produkter, och den offentliga sektorn bör ta i beaktning att om efterfrågan från offentlig sektor ökar avsevärt på dessa produkter kan relativpriset förändras i förhållande till konventionella produkter, vilket kan leda till att privata konsumenter hellre efterfrågar det konventionella alternativet.

Hanna Lindström har tidigare skrivit en uppsats om samordnad distribution inom offentlig livsmedelsupphandling och en rapport för Konkurrensverket om skillnader mellan LOU och LUF i överprövningar av upphandlingar.

Hon har arbetat som projektassistent i vetenskapliga projekt som berört offentlig upphandling och har som forskarstuderande haft rektor Sofia Lundberg som handledare.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling LivsmedelUmeå universitet

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Jurist till Inköps- och upphandlings­förvaltningen

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Utvärdering i upphandlingar med breda sortimentUtvärdering i upphandlingar med breda sortiment
”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Utvärdering i upphandlingar med breda sortiment
  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet