Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ser effekter av nationella mål

De nationella målen för ekologiska livsmedel fick genomslag för offentliga inköp och ”grön upphandling” kan även fortsättningsvis bidra till omställningen mot ett mer ekologiskt jordbruk.

| 2021-10-29
Hanna Lindström, doktorand vid Handelshögskolan, Umeå universitet.

Det visar Hanna Lindströms forskning vid Handelshögskolan inom Umeå universitet med avhandlingen Uppsatser om grön offentlig upphandling och marknaden för ekologiska livsmedel.

Förutom effekten av miljökrav som ställts vid offentliga inköp av livsmedel täcker forskningen frågor som rör efterfrågan och prissättning av ekologiska livsmedel inom detaljhandeln.

Hanna Lindström har analyserat kommunernas inköp av ekologiska livsmedel under perioden 2003-2016. För 15 år sedan satte riksdagen som mål att ekologiska livsmedelsinköp skulle nå upp till en 25-procentig andel av de totala offentliga inköpen av livsmedel.

-Vi kan se att den nationella policyn från 2006 fick genomslag ute i kommuner, som satte mål och agerade i enlighet med dessa mål, trots att målen är kostsamma och frivilliga att nå, säger Hanna Lindström.

-I en av uppsatserna studerar vi vilka faktorer som påverkar en kommuns ekologiska livsmedelsinköp, mätt dels i andel av totalt inköpta livsmedel och dels i kronor per invånare. Vi finner att ekologiska livsmedelsinköp är högre i kommuner med hög sysselsättning, höga utbildningsnivåer, och med politiskt satta mål som syftar till att öka andelen ekologiska livsmedel.

Effekten av grön offentlig upphandling som ett miljöpolitiskt styrinstrument har annars inte varit självklar, menar Hanna Lindström. Trots ett stort politiskt intresse har empirisk forskning saknats.

Hanna Lindström har särskilt undersökt relationen mellan offentliga inköp av ekologiska livsmedel och ekologisk jordbruksmark.

-Resultaten visar att ekologiska livsmedelsinköp har en positiv effekt på mängden ekologisk jordbruksmark och att denna effekt framför allt kan kopplas till den samlade köpkraften hos svenska kommuner, säger Hanna Lindström

Hon ser en fortsatt potential att grön upphandling kan bidra till en ökning av den ekologiska livsmedelsproduktionen.

-Sverige har en relativt väl utvecklad marknad för de flesta ekologiska livsmedel – det råder relativt stor tillgänglighet på ekologiska livsmedel för myndigheter att efterfråga, säger Hanna Lindström.

-Det finns dock fortfarande flaskhalsar i förädlingskedjan för vissa produkter, och den offentliga sektorn bör ta i beaktning att om efterfrågan från offentlig sektor ökar avsevärt på dessa produkter kan relativpriset förändras i förhållande till konventionella produkter, vilket kan leda till att privata konsumenter hellre efterfrågar det konventionella alternativet.

Hanna Lindström har tidigare skrivit en uppsats om samordnad distribution inom offentlig livsmedelsupphandling och en rapport för Konkurrensverket om skillnader mellan LOU och LUF i överprövningar av upphandlingar.

Hon har arbetat som projektassistent i vetenskapliga projekt som berört offentlig upphandling och har som forskarstuderande haft rektor Sofia Lundberg som handledare.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling LivsmedelUmeå universitet

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud