En av landets största IT-affärer kom också att bli en av de mest segdragna upphandlingarna på länge. Statens inköpscentrals ramavtalsupphandling av bärbara och stationära datorer, surfplattor och bildskärmar med tillbehör annonserades i november 2015, men inleddes i med en förstudie redan i maj månad samma år.
Först nu kan den gå i mål. Detta sedan Högsta förvaltningsdomstolen sagt nej till Dustin och Ricoh. Beskedet är att inköpscentralen får teckna avtal med leverantörerna. Eftersom kammarrätten inte beviljade prövningstillstånd gäller förvaltningsrättens domar från oktober 2016.
Hans Sundström är chef för enheten för upphandling av IT och telekom på Statens inköpscentral:
– Ramavtalen för klienter är oerhört efterlängtade bland myndigheter, kommuner och landsting så detta är mycket glädjande nyheter, säger han.
De gamla ramavtalen löpte ut redan den sista juni 2016. Högsta förvaltningsdomstolens beslut innebär att det senast vid månadsskiftet maj-juni kommer att bli möjligt att avropa från ramavtalen för datorer och surfplattor.
– Vi planerar att låta avtalet träda i kraft så snart det är signerat och klart, bekräftar Hans Sundström.
Avtalet är indelat i tre geografiska regioner plus en rikstäckande del. Tilldelningsbeslutet från maj 2016 ger vid handen att Atea, B2B IT-Partner, Dustin, Hi5, Lin Education och Misco får leverera i norra Sverige samt Uppsala-Örebro.
Stockholm, Gotland och sydöstra Sverige vanns av Atea, B2B IT-Partner, Dustin, Invid, Lin Education och Misco. För landets västra och södra delar valdes Atea, B2B IT-Partner, Lanteam, Lin Education, Misco och Ricoh. Rikstäckande avtalet togs av Atea, B2B IT-Partner, Invid, ITF, Misco och Ricoh.
Klienter är ett av Statens inköpscentrals större ramavtal. Det tidigare avtalet omsatte cirka två miljarder kronor. Avrop kommer framöver att ske med förnyad konkurrensutsättning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer