Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samverkar mot brott

Många brister men ett tydligt steg mot mindre fusk och kriminalitet i byggbranschen. Så summerar fyra kommunägda fastighetsbolag i Stockholm det första året med satsningen på Rättvist byggande.

| 2020-09-04
Rättvist byggande-inspektion och Morgan Jansson, inköpschef på Stockholmshem. Foton: Bengt Alm respektive Stockholmshem.

En mix av fler krav vid upphandling, kartläggning av hela kedjan av entreprenörer och oannonserade kontroller på byggarbetsplatser utgör grund för den gemensamma satsningen.

Stockholmshem, Sisab, Familjebostäder och Svenska bostäder – samtliga med Stockholms stad som ägare – står bakom initiativet.

Stockholmshem startade arbetet redan 2018 med inköpschefen Morgan Jansson som pådrivande och övriga bolag hakade på förra sommaren.

31 kontroller där 1151 personer synades ute på byggarbetsplatser resulterade i hela 255 oanmälda underentreprenörer under året som gick.

-Det speciella med vårt arbete är att vi gör oannonserade kontroller och där vi med snabb handläggning – jämfört med exempelvis lagföring – kan stänga ute företag eller utföra viten genom att hänvisa till våra kontrakt, säger Morgan Jansson, som är ordförande för den bolagsgemensamma styrgruppen för Rättvist byggande.

Han tycker att införandet av modellen med Rättvist byggande har gått över förväntan med en snabbhet att implementera  arbetssättet och ett bra tempo för att öka kontrollerna som ändå kommer att öka betydlig i omfattning jämfört med det första uppstartsåret.

Morgan Jansson pekar samtidigt på svårigheterna med en brottslighet i branschen som är utbredd och som ofta bygger på avancerade upplägg som hela tiden anpassas för att undgå upptäckt.

-Vi tolererar inte fusk och brottlighet på de byggen som vi står bakom. Ett problem är att regelverket är komplext men ett par intressanta domstolsärenden avgörs i höst och som kan ge nya möjligheter att stävja fusk – det handlar bland annat om att en huvudentreprenörs ansvar för brott som begås av en underleverantör.

-Problemet med oseriösa företag som nyttjar illegal arbetskraft utan arbetstillstånd är att de många gånger kan ha en fasad som ser jättefin ut när vi begär in upplysningar. Det är jättesvårt att knäcka men vi har ändå kommit en bit på väg i vår metodik för att hitta sprickor i fasaden och lärt oss hitta det som går att hitta, säger Morgan Jansson.

Inte ens framgång med fällande domar behöver ge långsiktig effekt. Nya företag kan bildas med samma företrädare eller där de egentliga företrädarna är gömda bakom målvakter.

-Så det är ett svårt fält för upphandlare att jobba med – kanske inte så svårt att hitta kunskapsmässigt men att det kräver att man lägger ner mycket tid på varje företag och så kan få upphandlare jobba generellt.

Förhoppningen är att fler seriösa företag ska lockas av sund konkurrens i nya upphandlingar.

-Det är fortfarande lite för tidigt att säga om det redan finns en sådan effekt, särskilt med corona under senaste halvåret som påverkar viljan att delta i offentlig upphandling. Vi har i alla fall inte sett någon minskning av antalet anbud utan det är på samma nivå som tidigare eller något högre, säger Morgan Jansson.

-Tidigare i våras, innan corona, hade vi en stor samling med alla leverantörer inom byggsektorn och vi fick jätteförvånade svar med önskan om mer kontroller och tuffare viten. Det tyder på att större byggbolag ser att problemen finns längre ner i kedjan.

Morgan Jansson är annars kritisk över rådande situation där avtal är en sak, men praxis en annan:

-Vi är tydliga med att den här kontrollverksamheten egentligen är byggbranschens ansvar juridiskt. Den byggfirma som en byggherre kontrakterar  har det fulla juridiska ansvaret, inklusive alla underleverantörer Vi betalar för att de ska ha koll, men som det är idag är det ingen som klarar av det och därför har vi valt att gå in och göra ett tillfälligt jobb som medverkar till att branschen städas upp.

-Frågan man runt i branschen tror ingen att man kan ha  kontroll över alla underentreprenörer, trots att man lovat det i kontrakt. Bara det är en praxis som inte är hållbar och där säger vi att det accepterar vi inte längre: alla UE på våra arbetsplatser ska vara kända av oss.

Morgan Jansson betonar att Rättvist byggande inte ska ses som att udden riktas mot utländska företag. Erfarenheten är att såväl utländska som svenskägda byggbolag finns bland fuskarna.

Gruppen bakom Rättvist byggande värnar också arbetets oberoende.

-Det finns ingen politisk agenda – vi har jobbat med detta även under den förra politiska majoriteten i Stockholms stad och vi ser arbetet som ett sätt att både värna arbetstagare och seriösa företagare, säger Morgan Jansson.

Nyligen deltog Morgan Jansson i en diskussion i SR:s Studio ett om problematiken kring fusk i byggbranschen och tänkbara åtgärder.

Läs mer: Upphandling ByggbranschenKorruptionStockholms stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Samverkar mot brott”

  1. Morgan Jansson skriver:
    2020-09-06 kl. 09:25

    En bra beskrivning av vårt arbete.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt