Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samverkar mot brott

Många brister men ett tydligt steg mot mindre fusk och kriminalitet i byggbranschen. Så summerar fyra kommunägda fastighetsbolag i Stockholm det första året med satsningen på Rättvist byggande.

| 2020-09-04
Rättvist byggande-inspektion och Morgan Jansson, inköpschef på Stockholmshem. Foton: Bengt Alm respektive Stockholmshem.

En mix av fler krav vid upphandling, kartläggning av hela kedjan av entreprenörer och oannonserade kontroller på byggarbetsplatser utgör grund för den gemensamma satsningen.

Stockholmshem, Sisab, Familjebostäder och Svenska bostäder – samtliga med Stockholms stad som ägare – står bakom initiativet.

Stockholmshem startade arbetet redan 2018 med inköpschefen Morgan Jansson som pådrivande och övriga bolag hakade på förra sommaren.

31 kontroller där 1151 personer synades ute på byggarbetsplatser resulterade i hela 255 oanmälda underentreprenörer under året som gick.

-Det speciella med vårt arbete är att vi gör oannonserade kontroller och där vi med snabb handläggning – jämfört med exempelvis lagföring – kan stänga ute företag eller utföra viten genom att hänvisa till våra kontrakt, säger Morgan Jansson, som är ordförande för den bolagsgemensamma styrgruppen för Rättvist byggande.

Han tycker att införandet av modellen med Rättvist byggande har gått över förväntan med en snabbhet att implementera  arbetssättet och ett bra tempo för att öka kontrollerna som ändå kommer att öka betydlig i omfattning jämfört med det första uppstartsåret.

Morgan Jansson pekar samtidigt på svårigheterna med en brottslighet i branschen som är utbredd och som ofta bygger på avancerade upplägg som hela tiden anpassas för att undgå upptäckt.

-Vi tolererar inte fusk och brottlighet på de byggen som vi står bakom. Ett problem är att regelverket är komplext men ett par intressanta domstolsärenden avgörs i höst och som kan ge nya möjligheter att stävja fusk – det handlar bland annat om att en huvudentreprenörs ansvar för brott som begås av en underleverantör.

-Problemet med oseriösa företag som nyttjar illegal arbetskraft utan arbetstillstånd är att de många gånger kan ha en fasad som ser jättefin ut när vi begär in upplysningar. Det är jättesvårt att knäcka men vi har ändå kommit en bit på väg i vår metodik för att hitta sprickor i fasaden och lärt oss hitta det som går att hitta, säger Morgan Jansson.

Inte ens framgång med fällande domar behöver ge långsiktig effekt. Nya företag kan bildas med samma företrädare eller där de egentliga företrädarna är gömda bakom målvakter.

-Så det är ett svårt fält för upphandlare att jobba med – kanske inte så svårt att hitta kunskapsmässigt men att det kräver att man lägger ner mycket tid på varje företag och så kan få upphandlare jobba generellt.

Förhoppningen är att fler seriösa företag ska lockas av sund konkurrens i nya upphandlingar.

-Det är fortfarande lite för tidigt att säga om det redan finns en sådan effekt, särskilt med corona under senaste halvåret som påverkar viljan att delta i offentlig upphandling. Vi har i alla fall inte sett någon minskning av antalet anbud utan det är på samma nivå som tidigare eller något högre, säger Morgan Jansson.

-Tidigare i våras, innan corona, hade vi en stor samling med alla leverantörer inom byggsektorn och vi fick jätteförvånade svar med önskan om mer kontroller och tuffare viten. Det tyder på att större byggbolag ser att problemen finns längre ner i kedjan.

Morgan Jansson är annars kritisk över rådande situation där avtal är en sak, men praxis en annan:

-Vi är tydliga med att den här kontrollverksamheten egentligen är byggbranschens ansvar juridiskt. Den byggfirma som en byggherre kontrakterar  har det fulla juridiska ansvaret, inklusive alla underleverantörer Vi betalar för att de ska ha koll, men som det är idag är det ingen som klarar av det och därför har vi valt att gå in och göra ett tillfälligt jobb som medverkar till att branschen städas upp.

-Frågan man runt i branschen tror ingen att man kan ha  kontroll över alla underentreprenörer, trots att man lovat det i kontrakt. Bara det är en praxis som inte är hållbar och där säger vi att det accepterar vi inte längre: alla UE på våra arbetsplatser ska vara kända av oss.

Morgan Jansson betonar att Rättvist byggande inte ska ses som att udden riktas mot utländska företag. Erfarenheten är att såväl utländska som svenskägda byggbolag finns bland fuskarna.

Gruppen bakom Rättvist byggande värnar också arbetets oberoende.

-Det finns ingen politisk agenda – vi har jobbat med detta även under den förra politiska majoriteten i Stockholms stad och vi ser arbetet som ett sätt att både värna arbetstagare och seriösa företagare, säger Morgan Jansson.

Nyligen deltog Morgan Jansson i en diskussion i SR:s Studio ett om problematiken kring fusk i byggbranschen och tänkbara åtgärder.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling ByggbranschenKorruptionStockholms stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Samverkar mot brott”

  1. Morgan Jansson skriver:
    2020-09-06 kl. 09:25

    En bra beskrivning av vårt arbete.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud