Vid halvårsskiftet i fjol tog Samtrans över helhetsansvaret för att köra barn och vuxna med olika funktionsnedsättningar till sina skolor och dagliga verksamheter i Stockholms stad.
Redan under hösten 2014 rapporterades problem med uteblivna transporter i denna så kallade turbundna trafik. Kommunen bad Samtrans om bättring och bolaget fråntogs rätten att köra ensamåkande barn.
Inför årets skolstart var planeringen bättre, med bland annat extra fordonsresurser:
– Vi har förberett oss och är beredda på att saker kan uppstå som vi inte kan förutse, säger Jan Pelli, vd på Samtrans.
Problemfritt har det ändå inte blivit under henna höst. Nu uppmanar Autism- och aspergerförbundet, Riksförbundet Attention och FUB Stockholm i en gemensam skrivelse, staden att agera.
I brevet påpekas att utföraren inte håller avtalet i mycket grundläggande och väsentliga delar som har en avgörande betydelse för föräldrars och barns samt vuxnas säkerhet, trygghet och en fungerande vardag. Det handlar om bristande kontinuitet vad gäller förare, förseningar och utebliven information vid förseningar och så vidare.
Det liberala oppositionsborgarrådet Lotta Edholm tycker att det är hög tid att agera:
– Klarar företaget inte att sköta transporterna måste man se till att avtalet hävs och att en bättre lösning kommer på plats, säger hon.
Enligt de klagande organisationerna är det på vissa skolor mellan 10 och 30 procent av resorna som reklameras.
– Det är helt oacceptabelt att barn och föräldrar under nu snart 1,5 års skolgång har tvingas vänta på en skolskjuts som inte kommer, fortsätter Lotta Edholm.
Avtalet med Samtrans avser cirka 2 000 resor per dag går ut i juni 2016.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer