Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samling mot brott

Inköp och upphandling ges ett betydande utrymme när Malmö stad kraftsamlar mot ekonomiskt brottslighet. Åtgärder som en heltäckande avtalsdatabas och förstärkt inköpskompetens ute på förvaltningarna ska minska risken för osäkra affärer.

| 2020-08-21
Malmö stad, upphandlingschef Gabriella Manieri.

En särskild handlingsplan antogs nyligen av kommunstyrelsen och med en rad insatser för att kvalitetssäkra stadens inköp som en viktig del.

Upphandlingschef Gabriella Manieri pekar på några delar som särskilt betydelsefulla i arbetet för att minska risken att skattemedel går till tvivelaktiga leverantörer eller osäkra affärer

-Det handlar om att bygga upp kvalitativa inköpsanalyser, att skapa en robust inköpsorganisation med kompetens ute på förvaltningarna, att göra våra avtal kända och synliga med en heltäckande avtalsdatabas samt att säkra vår leverantörsgranskning, säger hon.

Det var ifjol i höstas som Socialdemokraterna och Liberalerna i Malmö stads politiska ledning stakade ut riktningen för att prioritera kampen mot ”brott mot välfärden”.

Den särskilda handlingsplanen banar väg för en större översyn av kommunens inköpsverksamhet och direktupphandlingar.

Alla insatser ska vara på plats inom ett år med en uppmaning till nämnder och helägda bolag att arbeta enligt planen och där stadskontoret får ett ansvar att kontrollera så att åtgärder genomförs.

För inköp och upphandling finns en diger åtgärdslista och mycket utifrån förbättringar som anses nödvändiga med en organisation där varje nämnd och bolag självständigt organiserar sin inköpsverksamhet.

En viss likriktning har redan skett med inköpssamordnare som anställts vid olika förvaltningar. Dess kompetens och mandat behöver dock förtydligas, anser Malmö stad.

-I en robust inköpsorganisation tänker vi oss en modell  med certifierade beställare och inköpssamordnare, vilka på respektive förvaltning i praktiken fungerar som inköpschefer och som kan ansvara för analyser och att skapa ordning och reda kring de inköp som sker. Från centralt håll i staden kan vi bland annat stödja med utbildningsinsatser, säger Gabriella Manieri.

Ett annat problem som Malmö stad identifierat är brister i gällande avtalskatalog som redovisar kommunövergripande ramavtal men inte avtal som tecknats av enskilda förvaltningar.

I princip är det därför omöjligt, enligt Malmö stad, att kontrollera om alla inköp följer gällande regelverk eller om köpen sker från en sund och seriös aktör.

Resurser för inköpsanalys och avtals-ID på fakturor, som matchar en specifik faktura med aktuellt avtal, översyn av kvalificeringskrav för att motverka tvivelaktiga leverantörer och ökat fokus på leverantörsgranskning genom uppföljning av avtal är andra aktuella åtgärder inom Malmö stad.

Samtidigt ger Malmöpolitikerna en passning tillbaka till staten. Det lokala initiativet beskrevs i höstas gå hand i hand med regeringens arbete för nationella åtgärder mot kriminalitet som urholkar välfärden.

Nu kommer Malmöpolitikerna att ligga på mot statliga företrädare för att LOU ska blir mer tillåtande för upphandlande myndigheter som önskar arbeta mer aktivt för att stoppa affärer med tvivelaktiga leverantörer.

-Det är en fråga som vi behöver lyfta till lagstiftningsnivå och med insatser från vår del för att påverka exempelvis SOI och SKR att driva på för en förändring, säger Gabriella Manieri.

Tvivelaktiga leverantörer definieras i sammanhanget som leverantörer där Malmö stad känner till, eller fått indikationer om, ett tvivelaktigt agerade, exempelvis rörande skatte- eller arbetsmiljöbrott. Det kan också handla om leverantörer med företrädare som tidigare agerat tvivelaktigt eller som har samröre med tvivelaktiga underleverantörer.

Några direkta applåder för handlingsplanen har inte Socialdemokraterna och Liberalerna i Malmö fått.

M och C hävdar i ett särskilt yttrande att åtgärderna kommer väldigt sent och efter att S-styret i Malmö blockerat åtgärder under 20 års tid.

SD är något mindre kritisk och välkomnar bland annat att gråzonsproblematiken mellan IOP och LOU börjat utredas.

Malmö stad – Sveriges tredje största – har närmare 350 000 invånare, 26 000 kommunanställda och en årlig inköpsvolym på omkring nio miljarder kronor.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BrottslighetLeverantörskontrollMalmö stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta