Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samarbetspartner som referens

RättsfallsanalysJoakim Lavér och Nathalie Miskin, Hannes Snellman Advokatbyrå, reflekterar över utformandet av kravställningar och krav med anledning av en ny kammarrättsdom.

| 2022-06-16
Nathalie Miskin och Joakim Lavér, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
Ett kvalificeringskrav på referensuppdrag innehöll inte några närmare specifikationer för själva referenserna eller formen för efterfrågade uppdrag men var enligt kammarrätten tillräckligt tydligt och kunde anses omfatta en leverantörs avtal med sin franchisegivare respektive samarbetspartner för banktjänster.

Bakgrund
Östersunds kommun upphandlade mäklartjänster avseende bostadsfastigheter. Ett kvalificeringskrav i upphandlingen var att leverantören skulle ha erfarenhet av att fullfölja ett uppdrag/avtal inom området. Leverantören skulle ange två referenser som kunde verifiera att de hade haft avtal med leverantören.

Qvicklund Fastighetsförmedling som hade placerats på andra plats i utvärderingen ansökte om överprövning och yrkade i första hand att upphandlingen skulle rättas eftersom Fastighetsbyrån Bergström & Henriksson som tilldelats ramavtal inte hade uppfyllt kvalificeringskravet. Detta bland annatdå Fastighetsbyrån hade angivit sin egen franchisegivare respektive egen samarbetspartner för banktjänster som referenser. I andra hand yrkade Qvicklund att upphandlingen skulle göras om på grund av transparensbrister i kravställningen.

Kommunen menade att kravet på att leverantören ska ha ett avtals- eller uppdragsförhållande med referensen inte innebär att referensen måste vara en kund, utan att även franchisegivare eller en bank kan ha insyn i leverantörens verksamhet och erfarenhet av att fullgöra uppdrag av efterfrågat slag.

Förvaltningsrätten ansåg att det inte var visat att referenserna hade haft avtal med Fastighetsbyrån inom aktuellt område och att kravet därmed inte var uppfyllt. Då kravet inte var otydligt, beslutade förvaltningsrätten om rättelse.

Fastighetsbyrån överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten och förklarade att det med samarbetspartnern fanns ett avtal om fortlöpande värdering av bostäder och med franchisegivaren ett avtal om uppdrag att förmedla bostäder.

Domstolens bedömning
Enligt kammarrätten framgick det att kommunen vid referenstagningen hade fått information om att Fastighetsbyrån hade utfört sådana mäklartjänster som efterfrågades i upphandlingen. Kammarrätten konstaterade vidare att upphandlingsdokumenten inte innehöll några närmare specifikationer för referenserna eller form för uppdragen eller avtalen, och menade att kravet inte kunde anses otydligt.

Till skillnad från förvaltningsrätten fann kammarrätten att Fastighetsbyrån därmed hade uppfyllt kravet på att ange minst två referenser och att referenserna hade bekräftat att de hade avtal med bolaget gällande mäklartjänster för bostäder. Det hade enligt kammarrätten inte heller kommit fram att det i övrigt skulle strida mot LOU att ange en franchisegivare eller samarbetspartner som referenser i en upphandling.

Överklagandet bifölls därmed och ansökan om överprövning avslogs.

Analys
Frågan om en anbudsgivare uppfyller samtliga obligatoriska krav blir ofta föremål för överprövning. Det kan vara svårt att hitta rätt balans och detaljnivå vid utformandet av kravställningen i en upphandling. Frågan om ett referensuppdrag uppfyller ställda krav får ytterst avgöras utifrån hur kravet har utformats.

I detta fall synes kravet innehålla relativt begränsad information, leverantören skulle ha erfarenhet av att fullfölja uppdrag/avtal inom området (det vill säga mäklartjänster för bostäder) eller motsvarande område. Referenserna skulle kunna bekräfta att de hade eller hade haft en avtalsrelation med leverantören.

Det framgick alltså inte av kravet att det skulle röra sig om en sedvanlig kundrelation. Som kammarrätten framhöll innehöll kravet inte heller några närmare krav på själva formen av nämnda uppdrag eller avtal. Med hänsyn till detta framstår kammarrättens slutsats, att andra avtalskonstellationer får godtas, som riktig. Ett avtal eller uppdrag mellan koncernbolag är ett annat exempel på en avtalsrelation som skulle kunna ge motsvarande insyn i en leverantörs verksamhet.

En nackdel med sparsamt utformade krav kan vara att den upphandlande myndigheten i ett sent skede inser att kravet inte är genomtänkt och släpper förbi fler anbud än avsett, eller att myndigheten själv inte fullt ut vet vad som efterfrågas.

Alternativet, att utforma detaljerade krav kan förstås leda till en annan form av problematik, att kravet är onödigt begränsande eller till följd av sitt detaljerade innehåll skapar tvetydighet i stället för klarhet.

Den refererade domen blir en påminnelse om vikten av genomtänkta och tydliga kravställningar. Den upphandlande myndigheten bör ställa sig frågan vad som krävs (och vad som är tillräckligt) för att myndigheten ska känna sig trygg med att leverantören har förmåga att leverera det som efterfrågas. 

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Sundsvalls dom den 10 maj 2022 i mål nummer 183-22.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Samarbetspartner som referens”

  1. Dan Leü skriver:
    2022-06-25 kl. 06:33

    Det är – igen – märkligt att två rättsinstanser med god juridisk kompetens kommer till olika slutsatser.
    Är juridiken ett område som genererar sina egna ärenden genom otydlighet i lagstiftning eller av annat skäl?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025