Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samarbete – kan det vara så svårt?

ExpertkommentarDet finns forskning som visar att 80 procent av vår arbetstid handlar om att samarbeta med andra. Det verkar fullständigt rimligt.  I en  inköpsorganisation är ett bra samarbete med verksamheter och leverantörer helt grundläggande och en av de viktigaste framgångsfaktorerna, skriver Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd på Adda.

| 2022-06-21
Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd på Adda.

Oavsett vilka utmaningar vi står inför så är samarbete ofta en del av lösningen. Klimatutmaningarna vi nu möter med en obarmhärtig kraft är ett tydligt exempel. Men vi kan lika gärna prata om pandemin. Eller inflationen. Eller materiel- och komponentbrister i de globala försörjningskedjorna.

På mikronivå – i en organisation eller ett företag – kan det röra sig om personalbrist över sommaren, effektiviseringsbehov, att ställa om till nya arbetssätt eller en dålig arbetsmiljö. Ja, ni förstår vart jag vill komma – oavsett nivå är samarbetet emellan oss en viktig förutsättning för att vi ska klara utmaningarna.

Men hur får vi då till ett fantastiskt samarbete? Vad krävs av oss som individer, organisationer och nationer som gör att vi får till det?  En tiotusenkronorsfråga. Jag tror många av oss enkelt kan peka ut samarbeten som har varit svåra att få till, där det har skavt och tagit energi och tid. Men vi kan också minnas de gånger allt bara funkat – vad var det som var på plats då?

Jag googlade på ”forskning om lyckade samarbeten”. Inte så vetenskapligt kanske, men jag hittade ändå mycket intressant läsning. Forskare från Lunds universitet visar att vd:ar som väljer samarbete i stället för tävling lyckas bättre med sina resultat.

Biologiforskare, som försöker förstå varför djurarter som samarbetar är framgångsrika, pekar på två mekanismer: nepotism och reciprocitet, eller ömsesidighet. Myrorna bygger sina samhällen genom att gynna sina släktingar och korallerna samarbetar av ömsesidighet – det vill säga utan släktskap samarbetar de för att lösa problem som de klarar ensamma.  

Forskning visar att kulturer där stark individualism råder är över tid förlorare i relation till de kulturer där man arbetar som ett lag. Tänkvärt.

Det finns olika typer av samarbeten och framgångsfaktorerna tycks skilja sig åt. Men oavsett om vi talar om samarbete mellan nationer, organisationer eller individer – eller om vi talar om samarbete i ett löpande arbete eller i ett projekt – så finns det några gemensamma nämnare. Här kommer några förutsättningar som jag tycker underlättar ett bra samarbete, saxat från forskning och egna lärdomar.

  • Skapa förutsättningar för individer
    • Investera i tid för att bygga relationer i organisationen
    • Skapa tillit genom att delegera ansvar, ha transparens och bejaka försök och misslyckanden
    • Stärk löpande individers kompetens och förmåga genom lärande och reflektion
  • Skapa förutsättningar för organisationer
    • Sätt tydliga mål och identifiera tydliga behov – varför behöver vi samarbeta?
    • Styr verksamheten genom att delegera ansvar och arbetsformer
    • Synliggör samarbetsformat som processer, projekt och innovationsarbete
    • Tillgängliggör bra verktyg som förenklar samarbete
  • Skapa förutsättningar mellan organisationer
    • Identifiera gemensamma utmaningar
    • Nätverka aktivt och systematiskt
    • Dela information och var transparent med avsikterna

Listan kan tyckas basal, men ibland är det enkla också det svåra. Det är stor skillnad på teori och praktik och jag lär mig nya saker om detta hela tiden. Mest från dyrköpta misstag och missbedömningar.  Men det är lika viktigt att stanna upp och reflektera även när det känns att samarbetet sitter där det ska.

Vikten av att förstå drivkrafter, behov och mål hos de som behöver samarbeta tycker jag är helt centralt, oavsett om vi talar om en förhandlingssituation med en leverantör, nationellt inköpssamarbete eller samarbetet i ett projektteam. Och ju mer våra behov och drivkrafter överensstämmer med varandra, desto lättare blir det att samarbeta.

Jag kom till slut över en intressant artikel om forskning på området kollektiv intelligens som pågår på Handelshögskolan i Stockholm. Den knyter ihop säcken ganska bra om vad detta handlar om. Frågan man ställer sig är hur effektivt nyttjar vi en grupps samlade smarthet så att chansen att lyckas ökar?

Forskarna menar att man som individ behöver träna på förmågor som aktivt lyssnande och att bidra konstruktivt på möten, för att komma framåt i arbetet. Som grupp behöver man både lägga tid på att reflektera och utvärdera arbetet, men även ge alla mandatet att dra i handbromsen om något inte funkar.

Frågan om hur vi samarbetar bäst lär vi behöva prata mer om. Men att vi måste samarbeta för att klara en allt mer komplex miljö med stora samhällsutmaningar bör vi vara överens om.

Jag tror och tycker att det är viktigt att hitta nya former för att stimulera samarbete mellan organisationer. På Adda har vi startat traineeprogram tillsammans med andra inköpsorganisationer och vi deltar aktivt i arbetet att hitta samarbetsvägar för att stärka nationell försörjningsberedskap och få sunda och hållbara försörjningskedjor.

Vi har öppnat vårt kontor i Malmö för en kollega i branschen och har många fler idéer på vad vi kan göra. Vi prövar oss fram och vi kliver fel ibland Jag är dock säker på att det kommer hända bra saker om vi bryter lite organisatoriska barriärer och ser möjligheterna innan vi identifierar riskerna.

Har du idéer på hur vi kan samarbeta mer och bättre? Jag ser fram emot ditt samtal!

Eva-Lotta Löwstedt Lundell
Vd, Adda 

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Eva-Lotta Löwstedt Lundell

Eva-Lotta Löwstedt Lundell är vd på SKR:s bolag Adda med uppdraget att stärka offentlig sektor inom hållbar och strategisk försörjning. Hon har de senaste 20 åren i olika roller arbetat i gränslandet mellan det offentliga och privata – där affärerna görs – med ambitionen att göra dem så värdeskapande som möjligt. Hon drivs av devisen ”Allt är möjligt tills motsatsen är bevisad” och tycker att förmågan att skifta perspektiv är en mycket viktig ledaregenskap.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl