Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samarbete – kan det vara så svårt?

ExpertkommentarDet finns forskning som visar att 80 procent av vår arbetstid handlar om att samarbeta med andra. Det verkar fullständigt rimligt.  I en  inköpsorganisation är ett bra samarbete med verksamheter och leverantörer helt grundläggande och en av de viktigaste framgångsfaktorerna, skriver Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd på Adda.

| 2022-06-21
Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd på Adda.

Oavsett vilka utmaningar vi står inför så är samarbete ofta en del av lösningen. Klimatutmaningarna vi nu möter med en obarmhärtig kraft är ett tydligt exempel. Men vi kan lika gärna prata om pandemin. Eller inflationen. Eller materiel- och komponentbrister i de globala försörjningskedjorna.

På mikronivå – i en organisation eller ett företag – kan det röra sig om personalbrist över sommaren, effektiviseringsbehov, att ställa om till nya arbetssätt eller en dålig arbetsmiljö. Ja, ni förstår vart jag vill komma – oavsett nivå är samarbetet emellan oss en viktig förutsättning för att vi ska klara utmaningarna.

Men hur får vi då till ett fantastiskt samarbete? Vad krävs av oss som individer, organisationer och nationer som gör att vi får till det?  En tiotusenkronorsfråga. Jag tror många av oss enkelt kan peka ut samarbeten som har varit svåra att få till, där det har skavt och tagit energi och tid. Men vi kan också minnas de gånger allt bara funkat – vad var det som var på plats då?

Jag googlade på ”forskning om lyckade samarbeten”. Inte så vetenskapligt kanske, men jag hittade ändå mycket intressant läsning. Forskare från Lunds universitet visar att vd:ar som väljer samarbete i stället för tävling lyckas bättre med sina resultat.

Biologiforskare, som försöker förstå varför djurarter som samarbetar är framgångsrika, pekar på två mekanismer: nepotism och reciprocitet, eller ömsesidighet. Myrorna bygger sina samhällen genom att gynna sina släktingar och korallerna samarbetar av ömsesidighet – det vill säga utan släktskap samarbetar de för att lösa problem som de klarar ensamma.  

Forskning visar att kulturer där stark individualism råder är över tid förlorare i relation till de kulturer där man arbetar som ett lag. Tänkvärt.

Det finns olika typer av samarbeten och framgångsfaktorerna tycks skilja sig åt. Men oavsett om vi talar om samarbete mellan nationer, organisationer eller individer – eller om vi talar om samarbete i ett löpande arbete eller i ett projekt – så finns det några gemensamma nämnare. Här kommer några förutsättningar som jag tycker underlättar ett bra samarbete, saxat från forskning och egna lärdomar.

  • Skapa förutsättningar för individer
    • Investera i tid för att bygga relationer i organisationen
    • Skapa tillit genom att delegera ansvar, ha transparens och bejaka försök och misslyckanden
    • Stärk löpande individers kompetens och förmåga genom lärande och reflektion
  • Skapa förutsättningar för organisationer
    • Sätt tydliga mål och identifiera tydliga behov – varför behöver vi samarbeta?
    • Styr verksamheten genom att delegera ansvar och arbetsformer
    • Synliggör samarbetsformat som processer, projekt och innovationsarbete
    • Tillgängliggör bra verktyg som förenklar samarbete
  • Skapa förutsättningar mellan organisationer
    • Identifiera gemensamma utmaningar
    • Nätverka aktivt och systematiskt
    • Dela information och var transparent med avsikterna

Listan kan tyckas basal, men ibland är det enkla också det svåra. Det är stor skillnad på teori och praktik och jag lär mig nya saker om detta hela tiden. Mest från dyrköpta misstag och missbedömningar.  Men det är lika viktigt att stanna upp och reflektera även när det känns att samarbetet sitter där det ska.

Vikten av att förstå drivkrafter, behov och mål hos de som behöver samarbeta tycker jag är helt centralt, oavsett om vi talar om en förhandlingssituation med en leverantör, nationellt inköpssamarbete eller samarbetet i ett projektteam. Och ju mer våra behov och drivkrafter överensstämmer med varandra, desto lättare blir det att samarbeta.

Jag kom till slut över en intressant artikel om forskning på området kollektiv intelligens som pågår på Handelshögskolan i Stockholm. Den knyter ihop säcken ganska bra om vad detta handlar om. Frågan man ställer sig är hur effektivt nyttjar vi en grupps samlade smarthet så att chansen att lyckas ökar?

Forskarna menar att man som individ behöver träna på förmågor som aktivt lyssnande och att bidra konstruktivt på möten, för att komma framåt i arbetet. Som grupp behöver man både lägga tid på att reflektera och utvärdera arbetet, men även ge alla mandatet att dra i handbromsen om något inte funkar.

Frågan om hur vi samarbetar bäst lär vi behöva prata mer om. Men att vi måste samarbeta för att klara en allt mer komplex miljö med stora samhällsutmaningar bör vi vara överens om.

Jag tror och tycker att det är viktigt att hitta nya former för att stimulera samarbete mellan organisationer. På Adda har vi startat traineeprogram tillsammans med andra inköpsorganisationer och vi deltar aktivt i arbetet att hitta samarbetsvägar för att stärka nationell försörjningsberedskap och få sunda och hållbara försörjningskedjor.

Vi har öppnat vårt kontor i Malmö för en kollega i branschen och har många fler idéer på vad vi kan göra. Vi prövar oss fram och vi kliver fel ibland Jag är dock säker på att det kommer hända bra saker om vi bryter lite organisatoriska barriärer och ser möjligheterna innan vi identifierar riskerna.

Har du idéer på hur vi kan samarbeta mer och bättre? Jag ser fram emot ditt samtal!

Eva-Lotta Löwstedt Lundell
Vd, Adda 

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Eva-Lotta Löwstedt Lundell

Eva-Lotta Löwstedt Lundell är vd på SKR:s bolag Adda med uppdraget att stärka offentlig sektor inom hållbar och strategisk försörjning. Hon har de senaste 20 åren i olika roller arbetat i gränslandet mellan det offentliga och privata – där affärerna görs – med ambitionen att göra dem så värdeskapande som möjligt. Hon drivs av devisen ”Allt är möjligt tills motsatsen är bevisad” och tycker att förmågan att skifta perspektiv är en mycket viktig ledaregenskap.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026