Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samarbete för hållbara behov

ExpertkommentarSka vi fullständigt nå hållbara inköp och behov så behöver vi samarbeta inom våra verksamheter. Vi kan inte längre skylla på att det får någon annan lösa. Upphandlaren behöver skapa förutsättningar för hållbara inköp, men också hjälpa verksamheterna att genomföra det, skriver Lena Mårdh, Inköpsrådets expert.

| 2023-03-02
Lena Mårdh, hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun, är Inköpsrådets expert.

Nyligen publicerades en debattartikel på Upphandling 24 med rubriken ”Alla möbler bör inte återbrukas”. Rubriksättningen är jag helt med på. Men jag ställer mig också frågan om vi verkligen har så mycket gamla möbler som inte går att återbruka. Nu går det ju inte att svara för alla offentliga organisationer i hela Sverige och det kanske debattören har bättre insikt i än jag.

Men om jag får titta ur de erfarenheter jag har så slängs det för mycket dyra kvalitetsmöbler som har sin fulla funktion kvar. Möblerna är troligen inköpta från de största leverantörerna till offentlig sektor, där avropen med största sannolikhet är gjorda från något ramavtal från någon inköpscentral. Och där har det ställts bra och höga kemikaliekrav på dessa möbler.

Så varför ska vi inte kunna återbruka och återanvända dessa som vi redan har? Eller varför ska vi inte kunna köpa renovering av riktigt gamla möbler och klä om dem och ge dem ny stoppning för att kunna klara kraven på giftfritt? För det är ju där vi verkar hamna hela tiden, i kemikaliefrågan. Och med all rätt när det gäller möbler till verksamheter där barn och unga vistas och för att möjliggöra en cirkulär ekonomi.

Nej, jag säger inte att vi ska sluta köpa nya möbler helt och hållet. De behoven kommer nog alltid att finnas, men innan vi gör det måste vi tänka till. Men hur får vi till den styrningen då?

Här måste vi i offentlig sektor börja jobba mer tillsammans inom den egna organisationen. Det är många organisationer som lägger över allt ansvar på hållbarhet och kravställning till beställare. Men då hamnar ju dessa debatter helt fel, när det är upphandlaren som läser detta och kanske känner att man inte kan göra något. Lika så är det ju ofta beställande verksamheter som gör beställningen av enskilda möbler. Hur får vi även dem att tänka mer cirkulärt och renovera befintligt eller köpa en kompletterande del till befintlig möbel?

Ett alternativ till lösning är ju att upphandlaren meddelar denna typ av debattinformation vidare till berörd person i sin organisation och hoppas på det bästa. Ett annat alternativ är att debatten riktas till beställande verksamheter. Eller så ska vi börja jobba tillsammans.

Nu vet jag att detta inte är en ny tanke, men historiskt sett upphandlas det som beställande verksamhet efterfrågar. Och efterfrågas inte mer renoveringstjänster eller begagnade möbler så upphandlas inget för det behovet.

Ja, jag vet att vi är några organisationer som håller på att ändra detta och jag nämnde det lite snabbt i förra krönikan. Men vi behöver bli fler som vågar ifrågasätta vad som upphandlas och vad vi behöver för avtal som täcker framtidens behov av inköp och konsumtion.

Här behöver vi alla hjälpas åt och alla behöver ha lite kunskap i vilka mål som ska uppnås, för utan kunskap vågar man kanske inte ifrågasätta. Man kan ju självklart läsa på i de styrdokument som finns. Men vi från upphandlingsverksamheterna kan ju även kommunicera genom information i e-handelssystemet, avtalskatalogen, information på intranäten eller i massmejl där vi informerar och ger tips på hur beställaren kan köpa mer hållbart och troligen också tjäna pengar.

Här behöver kanske upphandlare lite mallar eller strategier för att få stöd i att analysera behovet. Jag tänker även att den upphandlande verksamheten initialt behöver ha regelbundna dialoger med de beställande verksamheterna, både på chefsnivå och medarbetarnivå, om vad det innebär att gör hållbara inköp.

Jag är nog ganska övertygad om att de flesta beställare vill känna sig trygga med att om man köper från befintliga avtal så ska man göra rätt ur alla perspektiv. Men för att få avtal att göra rätt från behöver vi ju säkerställa att avtalen möter alla våra behov.

Men om vi tänker lite längre och bredare, skulle vi kunna inkludera krav på hållbarhetskunskap och hållbarhetsinnehåll i de utbildningar och konsulter vi köper in och upphandlar. Och på det sätter skaffa oss kunskap.

För det är ett förändringsarbete vi behöver göra genom att tänka nytt och på ett annat sätt. För det krävs också att ledarskapet och den externa kunskap vi får in anpassas så att alla får förutsättningar att jobba lite annorlunda.

Om vi nu ska köpa extern kunskap genom en utbildning eller en konsult som ska genomföra ett visst förarbete eller uppdrag, så behöver ju hållbarhetsperspektivet komma med redan då för att säkerställa att slutresultatet blir bra och når våra hållbarhetsmål. Så kravet som vi behöver ställa är att utbildningsledaren eller konsulten har en relevant hållbarhetskunskap och förståelse för vilken påverkan dennes arbete har.

Här kan man som upphandlare ”kuppa” in dessa krav om beställaren inte får med hållbarhetsperspektivet. För vad händer om vi inte skaffar oss kunskap? Risken är ju då att vi fastnar i ett befintligt tänk och inte är med på den förändringsresa som jag anser behöver ske för att få de utmaningar vi står inför.

Om man är rädd för vad hållbarhetskrav eller ett förändrat beteende ska kosta, ställ er i stället frågan vad det kommer att kosta om vi inte förändrar vårt beteende. Och för att koppla det till vad debattörerna skriver, om att vi i offentlig sektor behöver bli bättre på att beakta och se totalkostnadsperspektivet, så håller jag med om det. Men jag ser även de utmaningar som finns med det.

Här behöver den offentliga organisationen som helt kanske budgeterar för en lite högre inköpskostnad, kunna spara in det vid ett annat tillfälle. Och om vi nu budgeterar för lite högre inköpskostnader, hur får vi beställarna att köpa detta och senare när någon annan person ska ta över till exempel stolen och det inte riktigt möter dennes behov… hur får vi denna andra personen att uppgradera den befintliga stolen?

Ja, jag har inte svaret på dessa frågor, men det är definitivt värda att försöka börja lösa. Så om någon har kommit på en lösning och hur man får till hållbara inköpsbeställningar, får ni gärna hör av er.

Men tillbaka till samarbetet mellan upphandlare och beställare. Upphandlare, våga ifrågasätta! Och till alla er som tycker det är svårt med hållbarhetskrav, se det som vilket annat krav som helst som ska möta behovet om en bra affär som bidrar till era och samhällets mål.

Lena Mårdh
Hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl