Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så vill (M) stoppa oschysta villkor

Moderaterna är mot krav på kollektivavtalsvillkor i upphandlingar, men vad är deras alternativ för att stoppa orimligt låga arbetsvillkor? Inköpsrådet har träffat Maria Malmer Stenergard, Moderaternas talesperson i upphandlingsfrågor.

| 2016-04-18

Det är inte vanligt med politisk strid på riksdagsnivå om offentlig upphandling. Nu händer det. Regeringen vill att det ska bli obligatoriskt för upphandlare ska ställa krav på bland annat lön, försäkringar och pensionsavsättningar i nivå med kollektivavtal i offentliga upphandlingar, där det är lämpligt. Något som moderaterna och övriga allianspartier motsätter sig.

Inköpsrådet har träffat Maria Malmer Stenergard som är partiets företrädare i upphandlingsfrågor, för att få reda på hur Moderaternas lösning ser ut.

Håller du med om att det är ett problem att företag med oschyssta arbetsvillkor vinner offentliga upphandlingar?

Ja, vissa branscher är extremt utsatta. Det är ett jätteproblem som vi måste komma till rätta med.

Och hur ska det ske, om ni nu inte vill ha krav på villkor i nivå med kollektivavtal?

Vi måste arbeta med riktvärden. Vad kostar en chaufför i timmen om det ska vara vettiga villkor och man ska få med kostnader för fortbildning, försäkringar och annat.  Där kan Upphandlingsmyndigheten spela en roll och ge råd till upphandlare om lämpliga nivåer. Sedan specificerar man villkoren klart och tydligt som ett skall-krav i upphandlingen. Det här ska upphandlarna göra när de tycker att det är lämpligt. När och hur det ska användas ska vi inte reglera i lagen.

Ska upphandlaren också ställa krav på att arbetstagaren har minst en viss nivå på lönen?

Här ska vi vara försiktiga. Vi ska iaktta den svenska modellen som säger att vi inte ska lagstifta om löner.  Men jag kan tänka mig att Upphandlingsmyndigheten kan komma med rekommendationer som upphandlarna sedan använder för upphandlingar i branscher som är problematiska. Det kan man ju göra redan idag. Det står redan i lagstiftningen att man bör använda sociala krav där det är relevant. Allt det här kan man göra redan idag.

Vad säger du om att ställa krav på andra områden än lön och timkostnader? Ska upphandlare ställa krav på villkor för semester, arbetstid och försäkringar?

När det gäller arbetstid och semester har vi lagstiftning i Sverige. Anser vi att det är fel på den ska vi ändra på lagen. Vi ska inte ändra den genom kollektivavtal. Det tycker jag skulle vara helt horribelt

Ska krav på försäkringar och pensionsavsättningar för de anställda specificeras av upphandlaren?

Jag tycker det är problematiskt att ställa de kraven eftersom det leder till olika förutsättningar för svenska och utländska företag.  Utstationeringsdirektivet gör ju att vi inte kan ställa den här typen av krav på utländska företag som tar med sig sin arbetskraft till Sverige. Om det skulle bli obligatoriska krav får svenska företag sämre förutsättningar än utländska företag. Så kan vi inte ha det.

Men så är det ju redan idag. Många svenska företag har kollektivavtal och högre kostnader jämfört med utländska företag med utstationerad arbetskraft.

Jo, men det är en stor principiell skillnad. Nu står det ju företaget fritt att teckna kollektivavtal. De har ett eget val. Enligt regeringens förslag ska staten gå in och säga att du måste ha de här villkoren för dina anställda för att få offentliga kontrakt.

Det pågår en process i EU att ändra utstationeringsdirektivet för att villkoren för lokal och utstationerad arbetskraft ska bli mer lika. Är det en bra utveckling?

Nej, jag ser inte de bristerna i dag som regeringen påstår finns. Vi vill samtidigt värna om den fria rörligheten och den fria konkurrensen. När det gäller upphandling kommer ju inte det här nya initiativet från EU-kommissionen att hinna vara relevant för den lagstiftningen som regeringen vill ha.

Om vi ändå antar att det blir ett nytt utstationeringsdirektiv där vi kan ställa krav på utländska företag kring försäkringar för anställda. Vore det då okej att ställa krav på det i upphandlingar?

Som det ser ut idag missgynnar regeringens förslag svenska företag. Hur det blir i framtiden får vi se. Diskussionen kring utstationeringsdirektivet är i ett väldigt tidigt skede och det är för tidigt att ta ställning till konsekvenser av ett eventuellt nytt direktiv idag.

Du säger att problemet med orimligt låga löner går att åtgärda idag, utan ny lagstiftning. Varför ser det då ut som det gör i vissa branscher?

Det behövs rätt kompetens för att kunna ställa rätt krav. Här har Upphandlingsmyndigheten en viktig roll att hjälpa till. Sedan är ju uppföljningen viktig. Man kan ställa vilka krav som helst, men lever sedan inte leverantören upp till dem spelar det ingen roll. Här är uppföljning viktigt. Vi ska ha myndigheter som sköter sitt jobb och i många fall behöver upphandling och inköp prioriteras högre.

Läs mer: PolitikSociala krav

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Så vill (M) stoppa oschysta villkor"

  1. Katarina Bjerling skriver:
    2016-04-18 kl. 08:54

    Det är rimligen ett större problem än bristande upphandlarkompetens om låga priser ges i anbuden eftersom det drabbar vilken upphandling som helst från städtjänster till IT. Att ange golvpriser för många branscher (som håller för en argumentation) är oerhört svårt och att be en upphandlarmyndighet klara ut detta låter ju skrattretande när vi har andra aktörer i Sverige som kan löner. Det är ok att ifrågasätta saker men att göra det med mumlande halvmessyrer imponerar inte på mig.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott