Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så slipper du få skolskjutsen överprövad

Skolskjutsupphandlingar blir inte sällan överprövade. Med nya modellavtal hoppas Kollektivtrafikens avtalskommitté att kunna ändra på den saken.

| 2018-08-21

Avtalsrekommendationer ska underlätta vid upphandling av skolskjuts och förhoppningsvis också innebära färre överprövningar. De modellavtal som Kollektivtrafikens avtalskommitté tagit fram som vägledning kan användas oavsett upphandlande myndighet eller omfattning på det kommande avtalet.

– Varje upphandling är unik och dokumenten måste anpassas utifrån den aktuella situationen, poängterar Ewa Rosén, ordförande i avtalskommittén.

Upphandlingsdokumenten är utformade utifrån rubriker som bör finnas med i en skolskjutsupphandling. Som inspiration finns även ett fullständigt underlag från en väl genomförd upphandling. Detta material kan användas som hjälp med exempelvis formuleringar och som checklista.

– De rubriker som finns i dokumenten är tänkta som en hjälp för att ge trygghet för både beställare och leverantör, säger Ewa Rosén.

Avtalsrekommendationerna är kostnadsfria att nyttja. Informationen vänder sig alla som ansvarar för, eller är delaktig i, upphandling av skolskjuts.

Kollektivtrafikens avtalskommitté har till uppgift att utveckla, förvalta och sprida kunskap om de dokument och verktyg som ingår i kollektivtrafikens avtalsprocess. Kommitténs ledamöter utses av den svenska kollektivtrafikens nationella bransch- och arbetsgivarorganisationer samt berörda myndigheter.

Läs mer: TransportUpphandlingsstödÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Så slipper du få skolskjutsen överprövad"

  1. Lena Mårdh skriver:
    2018-08-21 kl. 13:14

    Jag tycker generellt om att branschorganisationer tar fram mallar på krav för upphandlingar då det visar på att man vill få köparna att tänka enhetligt. Men i detta falla ges rekommendationer att bara utvärdera på pris i en så komplex och viktig upphandling som skolskjuts. Vad är anledningen till detta?

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2018-08-21 kl. 16:05

      I praktiken utvärderas mer eller mindre alla upphandlingar på pris, enda skillnaden är att prisen utvärderas utifrån olika omfattningar av erbjuden kvalitet, leveranstid, estetik etc. med konsekvensen att man riskerar betala oproportionerligt mycket för mervärdet som erbjuds (och önskats) alternativ får en billig men förhållandevis skral prestation från anbudsvinnaren.

      Istället för att sätta mervärden med olika poäng är det enlkigt min uppfattning bättre att man anger tydliga och relevanta obligatoriska krav för den upphandlande prestationen så att man får det man önskar till ett konkurrenskraftigt pris. Sådana krav förutsätter en god kännedom om både branschen och produkten och vi får här utgå från att när branschorganisationer kommer med förslag på krav så är dessa krav också relevanta.

      För närmare utveckling av diskussionen kring lägst pris, se https://inkopsradet.se/debatt/upphandlingsmyndigheten-sviker-sitt-uppdrag/

    2. Ewa Rosén skriver:
      2018-08-23 kl. 13:54

      Det är riktigt att skolskjutsupphandling är både komplex och viktigt att upphandling. KollA/Partensamverkan har gjort bedömningen att det är en upphandling som fungerar bra med skallkrav och lägsta pris, oftast väldigt specificerad trafik och känt resandeunderlag. Det är även vanligt att både beställarsidan och leverantörssidan har mindre erfarenhet av kvalitetsutvärdering i anbud och vilket är ytterligare en orsak till vår rekommendation.
      Vi ger rekommendationen utifrån de underlag som är framtagna men det är upp till varje upphandlande myndighet att välja utvärderingsmodell och kvalitetsutvärdering tillsammans med pris är ett alternativ.

  2. Kjell Gunnarsson skriver:
    2023-07-20 kl. 13:26

    Nya länkar. De listade är 404:or.

    För modellavtal.
    För fullständigt underlag.

    Svara
    1. Bo Nordlin skriver:
      2023-07-20 kl. 15:56

      Tack Kjell Gunnarsson. Jag har uppdaterat artikeln med rätt länkar.
      Bo Nordlin, Inköpsrådet

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas