Den 25 september 2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030, en universell agenda för hållbar utveckling som innehåller 17 globala mål som ska uppnås till år 2030.
Offentlig upphandling är ett viktigt verktyg för att nå målen. Det konstaterar Nordiska ministerrådet som i en färsk rapport slår fast att hållbar offentlig upphandling inte är mer komplicerad än traditionell, och inte heller behöver kosta mer.
Dessutom leder hållbar upphandling ofta till bättre resultat i och med att den sätter fokus på fördelar på längre sikt och inte i så hög grad på kortsiktiga vinster. Rapporten visar att upphandling kan bidra till samtliga 17 mål i Agenda 2030 liksom 82 procent av de 169 delmålen.
Med inspiration från rapporten har Upphandlingsmyndigheten, UHM, dragit i gång en informationskampanj om de 17 globala målen på Linkedin och Twitter. Kampanjen inleddes den 31 augusti och avslutas dagen före årsdagen för Agenda 2030.
Under 17 vardagar ges exempel på hur offentliga upphandling kan bidra till de 17 hållbarhetsmålen.
Enligt Lena Ceesay, kommunikatör på UHM och kampanjansvarig, är syftet att lyfta att upphandling är ett fantastiskt verktyg för att nå hållbarhet.
– Det finns en stor kraft i de dryga 780 miljarder kronor som spenderas på offentlig upphandling varje år. Samtidigt vill vi visa på bredden av vårt webbstöd och våra digitala tjänster som gör det lättare att göra hållbara upphandlingar. I inläggen länkar vi till stödet för att fler ska upptäcka det, säger hon.
Vilka är målgruppen?
– Vi vill nå både upphandlare och beslutsfattare. Vi vill synliggöra betydelsen av att arbeta med offentlig upphandling som ett strategiskt verktyg.
Hur har ni resonerat kring innehållet?
– Vi utgick från målen och har sedan försökt lyfta in vårt stöd och våra tjänster under rätt mål. En utmaning har varit att välja ut vilka stöd och tjänster vi ska lyfta, eftersom vi har så många. Det har också varit viktigt att visa på bredden av det stöd vi erbjuder och lyfta exempel inom samtliga tre hållbarhetsdimensioner: miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
Vilken respons har ni fått?
– Vi har bara hunnit lägga ut ett fåtal inlägg men har fått en del positiv feedback, bland annat från Fair Trade Sweden. Efter kampanjen kommer vi att följa upp om trafiken till vår webb ökat, säger Lena Ceesay och tillägger:
– Internt är det många som är positiva, alla våra medarbetare tycker det är bra att vi får in tänket att allt vårt stöd ska bidra till att offentlig sektor gör hållbara inköp för att uppfylla de globala målen.
I skrivande stund har UHM knappt 6 800 följare på Linkedin och drygt 940 följare på Twitter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer