Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så löste Jönköping spritbristen

Intern e-handel, ett eget lager och lokal distribution. Jönköpings kommun tog fram nya lösningar när bristen på skyddsutrustning blev akut i våras. ”Vi fortsätter åtminstone till och med maj, säger inköpscontroller Thomas Rohdén.

| 2021-01-20

Handsprit, handskar, visir och annan skyddsutrustning blev hårdvaluta när coronapandemin tog fart i våras. Jönköpings kommun är inget undantag.

– I början av mars ökade antalet inkomna mejl till upphandlingsavdelningen. Många verksamheter, framförallt inom socialförvaltningen, efterlyste skyddsutrustning, säger inköpscontroller Thomas Rohdén.

Samtidigt började hela världen bunkra. 

– Det uppstod jättemärklig situation där våra leverantörer inte kunde leverera allt vi behövde. Vi insåg att vi måste agera.

Jönköpings kommun har sedan tidigare ett e-handelssystem. Verksamheterna lägger beställningar som går direkt till respektive leverantör, som ser till att materialet levereras.

Nu togs beslut om att socialförvaltningen skulle bygga ett tillfälligt internt lager. En parallell intern e-handelslösning upprättades. Leveranserna sker från lagret via samordnad distribution.

– Till lagret köpte vi in material från både avtalade och nya leverantörer. Där lade vi också en del specialprodukter som visir, säger Thomas Rohdén, som betonar att det hela tiden funnits en tät dialog med avtalade leverantörer.

Beställarna i verksamheten lägger sina order som vanligt, och får sedan varorna levererade antingen från de vanliga leverantörerna eller från det interna lagret. 

Orderhantering, varuplock och leveranser från det interna lagret sköts av personal från den kommunala flygplatsen, som blivit utan arbetsuppgifter när planen stannat på marken.

– Vi har haft ovärderlig nytta av vår e-handel och vår samordnade varudistribution under pandemin. Det finns drygt tusen beställande enheter som är utspridda på cirka 550 platser, säger Thomas Rohdén som är utvecklingsansvarig för e-handel och samordnad varudistribution. 

Han beskriver den första tiden i våras som väldigt kaotisk, och säger att läget nu är stabilt.

– Vi hade några bra månader över sommaren innan andra vågen slog till. Det som har varit skillnaden den här gången är att det har varit generellt lättare att få tag i varor. Vi behåller lagret och den interna e-handeln tills smittsituationen blir bättre. Till att börja med till och med maj.

Det har blivit en omställning för de 20 medarbetarna på upphandlingsavdelningen. Men de verkliga hjältarna är personalen som arbetar i skyddsutrustning, påpekar Thomas Rohdén.

– Det är de som ska ha den allra största applåden.

Hur har samordningen med länsstyrelsen och SKL Kommentus kring leveranser fungerat?

– Vi har fått viss varuförstärkning från länsstyrelsen och samarbetet har fungerat bra. Men huvudparten av arbetet har vi skött själva. Samordningen med SKL har också i stort fungerat bra. Vi har nyttjat detta avtal i viss mån.

Läs mer: Upphandling Covid-19E-handelJönköpings kommunSamordnad varudistributionSkyddsutrustning

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse