Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så löste Jönköping spritbristen

Intern e-handel, ett eget lager och lokal distribution. Jönköpings kommun tog fram nya lösningar när bristen på skyddsutrustning blev akut i våras. ”Vi fortsätter åtminstone till och med maj, säger inköpscontroller Thomas Rohdén.

| 2021-01-20

Handsprit, handskar, visir och annan skyddsutrustning blev hårdvaluta när coronapandemin tog fart i våras. Jönköpings kommun är inget undantag.

– I början av mars ökade antalet inkomna mejl till upphandlingsavdelningen. Många verksamheter, framförallt inom socialförvaltningen, efterlyste skyddsutrustning, säger inköpscontroller Thomas Rohdén.

Samtidigt började hela världen bunkra. 

– Det uppstod jättemärklig situation där våra leverantörer inte kunde leverera allt vi behövde. Vi insåg att vi måste agera.

Jönköpings kommun har sedan tidigare ett e-handelssystem. Verksamheterna lägger beställningar som går direkt till respektive leverantör, som ser till att materialet levereras.

Nu togs beslut om att socialförvaltningen skulle bygga ett tillfälligt internt lager. En parallell intern e-handelslösning upprättades. Leveranserna sker från lagret via samordnad distribution.

– Till lagret köpte vi in material från både avtalade och nya leverantörer. Där lade vi också en del specialprodukter som visir, säger Thomas Rohdén, som betonar att det hela tiden funnits en tät dialog med avtalade leverantörer.

Beställarna i verksamheten lägger sina order som vanligt, och får sedan varorna levererade antingen från de vanliga leverantörerna eller från det interna lagret. 

Orderhantering, varuplock och leveranser från det interna lagret sköts av personal från den kommunala flygplatsen, som blivit utan arbetsuppgifter när planen stannat på marken.

– Vi har haft ovärderlig nytta av vår e-handel och vår samordnade varudistribution under pandemin. Det finns drygt tusen beställande enheter som är utspridda på cirka 550 platser, säger Thomas Rohdén som är utvecklingsansvarig för e-handel och samordnad varudistribution. 

Han beskriver den första tiden i våras som väldigt kaotisk, och säger att läget nu är stabilt.

– Vi hade några bra månader över sommaren innan andra vågen slog till. Det som har varit skillnaden den här gången är att det har varit generellt lättare att få tag i varor. Vi behåller lagret och den interna e-handeln tills smittsituationen blir bättre. Till att börja med till och med maj.

Det har blivit en omställning för de 20 medarbetarna på upphandlingsavdelningen. Men de verkliga hjältarna är personalen som arbetar i skyddsutrustning, påpekar Thomas Rohdén.

– Det är de som ska ha den allra största applåden.

Hur har samordningen med länsstyrelsen och SKL Kommentus kring leveranser fungerat?

– Vi har fått viss varuförstärkning från länsstyrelsen och samarbetet har fungerat bra. Men huvudparten av arbetet har vi skött själva. Samordningen med SKL har också i stort fungerat bra. Vi har nyttjat detta avtal i viss mån.

Läs mer: Upphandling Covid-19E-handelJönköpings kommunSamordnad varudistributionSkyddsutrustning

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist