Handsprit, handskar, visir och annan skyddsutrustning blev hårdvaluta när coronapandemin tog fart i våras. Jönköpings kommun är inget undantag.
– I början av mars ökade antalet inkomna mejl till upphandlingsavdelningen. Många verksamheter, framförallt inom socialförvaltningen, efterlyste skyddsutrustning, säger inköpscontroller Thomas Rohdén.
Samtidigt började hela världen bunkra.
– Det uppstod jättemärklig situation där våra leverantörer inte kunde leverera allt vi behövde. Vi insåg att vi måste agera.
Jönköpings kommun har sedan tidigare ett e-handelssystem. Verksamheterna lägger beställningar som går direkt till respektive leverantör, som ser till att materialet levereras.
Nu togs beslut om att socialförvaltningen skulle bygga ett tillfälligt internt lager. En parallell intern e-handelslösning upprättades. Leveranserna sker från lagret via samordnad distribution.
– Till lagret köpte vi in material från både avtalade och nya leverantörer. Där lade vi också en del specialprodukter som visir, säger Thomas Rohdén, som betonar att det hela tiden funnits en tät dialog med avtalade leverantörer.
Beställarna i verksamheten lägger sina order som vanligt, och får sedan varorna levererade antingen från de vanliga leverantörerna eller från det interna lagret.
Orderhantering, varuplock och leveranser från det interna lagret sköts av personal från den kommunala flygplatsen, som blivit utan arbetsuppgifter när planen stannat på marken.
– Vi har haft ovärderlig nytta av vår e-handel och vår samordnade varudistribution under pandemin. Det finns drygt tusen beställande enheter som är utspridda på cirka 550 platser, säger Thomas Rohdén som är utvecklingsansvarig för e-handel och samordnad varudistribution.
Han beskriver den första tiden i våras som väldigt kaotisk, och säger att läget nu är stabilt.
– Vi hade några bra månader över sommaren innan andra vågen slog till. Det som har varit skillnaden den här gången är att det har varit generellt lättare att få tag i varor. Vi behåller lagret och den interna e-handeln tills smittsituationen blir bättre. Till att börja med till och med maj.
Det har blivit en omställning för de 20 medarbetarna på upphandlingsavdelningen. Men de verkliga hjältarna är personalen som arbetar i skyddsutrustning, påpekar Thomas Rohdén.
– Det är de som ska ha den allra största applåden.
Hur har samordningen med länsstyrelsen och SKL Kommentus kring leveranser fungerat?
– Vi har fått viss varuförstärkning från länsstyrelsen och samarbetet har fungerat bra. Men huvudparten av arbetet har vi skött själva. Samordningen med SKL har också i stort fungerat bra. Vi har nyttjat detta avtal i viss mån.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer