Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så klarar UHM krisen

Akut behov av krisstöd, inställda konferenser och hemarbete för alla. Men också ett uppsving för digitala möten och en helt ny vlogg. Så ser Upphandlingsmyndighetens omställning till följd av coronapandemin ut. Hur det blir med distansarbete efter sommaren är fortfarande oklart.

| 2020-07-01

I mitten av mars övergav Upphandlingsmyndigheten, UHM:s, 74 anställda nästan mangrant kontoret i Solna, efter rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.

– En person i växel och reception finns på plats och den som behöver kan komma in och exempelvis skriva på papper. Men alla andra arbetar hemifrån, sa kommunikationschef Åsa Olsson till Upphandling24.

Tre och en halv månad senare är hemarbete fortfarande det normala.

–  I stort sett allt vårt arbete går att utföra på distans och vi fortsätter att arbeta hemma under sommaren. Det fanns ju så klart en del utmaningar i början, men nu känns detta nästan som det nya normala, säger Åsa Olsson.

Hon ser flera fördelar med att arbeta digitalt.

– Jag upplever nästan en större tillgänglighet, både till varandra och till externa parter. Det är enkelt att få till videomöten till skillnad från när man ska försöka få in ett fysiskt möte i allas kalendrar. Just möjligheten att verkligen nyttja digitala möten är något jag tar med mig framöver.

Åsa Olsson berättar att UHM snabbt skapade ett nytt webbstöd när det gäller upphandling och statsstöd med anledning av pandemin.

– Vi fick göra en viss omprioritering men i och med att ett antal externa arrangemang ställdes in skapades också utrymme.  

Hon syftar på förbudet mot att samlas fler än 50 personer som gjort att många konferenser och seminarier har ställts in eller flyttats fram.

– Det påverkar så klart vår möjlighet att nå ut. Men vi märker att många arrangörer har ställt om till digitala forum vilket är positivt och gör att vi når ut trots allt. Vi har utvecklat nya format för möten där vi kör videomöten och webbinars.

Den 25 juni var det premiär för en serie videoklipp om aktuella ämnen:  ”Upphandlingsmyndighetens vlogg om offentliga affärer”.

– Syftet är att förmedla kunskap till upphandlare, jurister och leverantörer på ett lättillgängligt sätt. I premiäravsnittet klargör våra upphandlingsjurister några myter om offentlig upphandling, säger Åsa Olsson.

Under våren har UMH också stöttat Socialstyrelsen och Regeringskansliet med upphandlingskompetens.

Hur har trycket på er frågetjänst varit?

– Under våren har det totala antalet frågor ökat, men det beror främst på att öppnat upp möjligheten för våra kunder att även kunna chatta med oss. Antalet frågor på telefon och till Frågeportalen har varit stabilt. Andelen frågor med koppling till covid-19 var störst i mars. Vi ser också att antalet frågor gällande statsstöd har ökat något med anledning av covid-19.

Hur det blir med hemarbete i höst är fortfarande oklart.

– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och fattar löpande nya beslut baserat på deras rekommendationer, säger Åsa Olsson.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025