Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så ska krav enligt kollektivavtal ställas

Idag presenterar regeringen sitt förslag till hur och när krav enligt kollektivavtal ska ställas i offentliga upphandlingar. Kraven är inte lika omfattande som i tidigare förslag.

| 2016-05-19

Idag överlämnar regeringen sitt slutliga förslag på ny upphandlingslagstiftning, där även frågan om krav enligt kollektivavtal ingår, till Lagrådet. Det hittills största lagstiftningsarbetet under mandatperioden går alltså mot sitt slut.

En nyhet i dagens lagrådsremiss är att regeringen nöjer sig med obligatoriska krav i upphandlingar på villkor i nivå med kollektivavtal för lön, arbetstid och semester. I ett tidigare utkast till lagrådsremiss var det obligatoriskt även att ställa krav på försäkringar och pensionsavsättningar till de anställda i nivå med kollektivavtal.

Det blir i stället frivilligt för upphandlarna att ställa den typen krav, vilket är möjligt att ställa redan med nuvarande lagstiftning.

Kraven behöver inte ställas i alla branscher, utan bara där det är ”behövligt”, som det uttrycks i lagrådsremissen. Det är den upphandlande myndigheten som bestämmer i vilka branscher kraven är behövliga.

Med den här förändringen återgår regeringen till den omfattning av krav som utredningen Upphandling och villkor enligt kollektivavtal föreslog i september 2015.

På en pressträff under torsdagen motiverar Ardalan Shekarabi de minskade kraven med att regeringen har lyssnat på bland annat oppositionens synpunkter att de tidigare kraven skulle missgynna svenska företag, eftersom utländska företag med utstationerad arbetskraft skulle undantas.

Enligt regeringen kan de mindre omfattande kraven även ställas på utländska företag med utstationerad arbetskraft.

– När EU:s utstationeringsdirektiv ändras så att vi också kan ställa krav på försäkringar och pensionsförmåner för utländska företag kommer vi att utöka kraven i svenska upphandlingar, säger Ardalan Shekarabi

Kraven på villkor i nivå med kollektivavtal gäller även för underentreprenörer i ett obegränsat antal led. Krav som också ska följas upp:

– Upphandlingsmyndigheten ska ta fram vägledningar och stöd för uppföljning av kraven, men det är den upphandlande myndighetens uppgift att utföra uppföljningen, säger Ardalan Shekarabi.

Upphandlarna ska också vara skyldiga att utesluta leverantörer som bryter mot miljö-, social- och arbetsrättsliga regler. Anbud som är onormalt låga och som strider mot samma regler ska förkastas.

Förslagen avses träda i kraft den 1 januari 2017 i samband med att de nya upphandlingsdirektiven införs i svensk lag.

– Vår tidplan står fast och vi har ett hårt arbete framför oss. Men vi räknar med att ha en proposition färdig före riksdagens sommaruppehåll, säger Ardalan Shekarabi.

Läs mer: PolitikSociala krav

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott