Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så ska krav enligt kollektivavtal ställas

Idag presenterar regeringen sitt förslag till hur och när krav enligt kollektivavtal ska ställas i offentliga upphandlingar. Kraven är inte lika omfattande som i tidigare förslag.

| 2016-05-19

Idag överlämnar regeringen sitt slutliga förslag på ny upphandlingslagstiftning, där även frågan om krav enligt kollektivavtal ingår, till Lagrådet. Det hittills största lagstiftningsarbetet under mandatperioden går alltså mot sitt slut.

En nyhet i dagens lagrådsremiss är att regeringen nöjer sig med obligatoriska krav i upphandlingar på villkor i nivå med kollektivavtal för lön, arbetstid och semester. I ett tidigare utkast till lagrådsremiss var det obligatoriskt även att ställa krav på försäkringar och pensionsavsättningar till de anställda i nivå med kollektivavtal.

Det blir i stället frivilligt för upphandlarna att ställa den typen krav, vilket är möjligt att ställa redan med nuvarande lagstiftning.

Kraven behöver inte ställas i alla branscher, utan bara där det är ”behövligt”, som det uttrycks i lagrådsremissen. Det är den upphandlande myndigheten som bestämmer i vilka branscher kraven är behövliga.

Med den här förändringen återgår regeringen till den omfattning av krav som utredningen Upphandling och villkor enligt kollektivavtal föreslog i september 2015.

På en pressträff under torsdagen motiverar Ardalan Shekarabi de minskade kraven med att regeringen har lyssnat på bland annat oppositionens synpunkter att de tidigare kraven skulle missgynna svenska företag, eftersom utländska företag med utstationerad arbetskraft skulle undantas.

Enligt regeringen kan de mindre omfattande kraven även ställas på utländska företag med utstationerad arbetskraft.

– När EU:s utstationeringsdirektiv ändras så att vi också kan ställa krav på försäkringar och pensionsförmåner för utländska företag kommer vi att utöka kraven i svenska upphandlingar, säger Ardalan Shekarabi

Kraven på villkor i nivå med kollektivavtal gäller även för underentreprenörer i ett obegränsat antal led. Krav som också ska följas upp:

– Upphandlingsmyndigheten ska ta fram vägledningar och stöd för uppföljning av kraven, men det är den upphandlande myndighetens uppgift att utföra uppföljningen, säger Ardalan Shekarabi.

Upphandlarna ska också vara skyldiga att utesluta leverantörer som bryter mot miljö-, social- och arbetsrättsliga regler. Anbud som är onormalt låga och som strider mot samma regler ska förkastas.

Förslagen avses träda i kraft den 1 januari 2017 i samband med att de nya upphandlingsdirektiven införs i svensk lag.

– Vår tidplan står fast och vi har ett hårt arbete framför oss. Men vi räknar med att ha en proposition färdig före riksdagens sommaruppehåll, säger Ardalan Shekarabi.

Läs mer: PolitikSociala krav

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud