Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så fick Växjö Dis i hamn

Frukt och grönt växte med kött. Samtidigt gick antalet kommuner från en till sju. Rejält försenat är nu Kronobergs dynamiska inköpssystem för livsmedel äntligen i gång. ”Jag tror väldigt mycket på upplägget”, säger Tina Storbjörk, upphandlingschef i Växjö.

| 2022-06-17
Tina Storbjörk, upphandlingschef i Växjö. Foto: Alexander Hall

I augusti 2021 gick Växjö kommun ut med att man skulle iföra ett dynamiskt inköpssystem (Dis) för färsk frukt, grönsaker och rotfrukter.  Satsningen beskrevs som ett led i arbetet att erbjuda affärsmöjligheter för lokala leverantörer som annars begränsas av mindre produktionsvolymer.

– Upphandlingsformen ökar möjligheterna för nystartade, små- och medelstora företag samt lokala leverantörer att konkurrera om kontrakten över tid. Vi kommer arbeta med upplägget för detta nya arbetssätt och kommer bjuda in intresserade leverantörer till en dialog i närtid, sa upphandlingschef Tina Storbjörk till Upphandling24.

Men arbetet drog ut på tiden. Först nu i juni har upphandlingen annonserats ut. 

Tina Storbjörk ger flera förklaringar. Dels har man valt att komplettera med ytterligare ett produktområde vid sidan av det gröna: kött och charkuterier. Dessutom är det inte bara Växjö utan ytterligare sex andra kommuner i Kronoberg som finns med (se vilka nedan).

Alla leverantörer som uppfyller de obligatoriska kraven (exempelvis ekonomisk status) kan anmäla sig till systemet. De är inte garanterade några volymer och kan också välja att kliva av när de vill. 

När en verksamhet i någon av kommunerna vill göra inköp går en förfrågan ut till alla anmälda leverantörer. Verksamheterna kan välja enstaka inköp eller avtala om återkommande leveranser över en viss tid, enligt Tina Storbjörk.

– En skola kan köpa in gröna äpplen en gång eller välja att teckna avtal för hela terminen, exemplifierar hon. 

Om upphandlingen behöver efterannonseras eller inte beror på värdet, precis som vanligt. 

– Vi får se om vi ska efterannonsera upphandlingarna separat eller om vi kan göra det samlat på något sätt.

En viktig del i förberedelserna har varit att ta fram tydliga och enkla dokument som fungerar väl för mindre leverantörer. 

– Vi tar hjälp av LRF, som vi haft en dialog med hela tiden, och kommunernas näringslivsavdelningar för att sprida information. Vi kommer också att delta i en matmässa i höst. Målet är att åtminstone få tio leverantörer inom varje område. 

Tina Storbjörk är mycket positiv till Dis, som Växjö kommun har goda erfarenheter av.

– Vi har ett för personbilar och lätta lastbilar som fungerar bra. Det är enkelt att följa kravställandet och de lokala bilhandlarna har goda möjligheter att delta, säger hon.

Hon tror dock att det kan bli svårare med livsmedel.

– Verksamheterna är inte vana att speca sina behov på det här sättet utan avropar från ett beställningssystem. Därför börjar vi med ett fåtal beställare på lite större kök.

Dis är ett komplement till de befintliga avtalen ramavtal med leverantörer av livsmedel.

– I de upphandlingarna har vi angett att tio procent av volymerna kan komma att ligga utanför avtalen. Vi har bara fått positiva reaktioner, säger Tina Storbjörk. 

Blir det här dyrare än tidigare?

– Det vet vi inte ännu. Det är en av faktorerna vi tar med oss in i utvärderingen, säger Tina Storbjörk.

De kommuner som deltar är Växjö, Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Uppvidinge och Älmhult. Tingsryd, den åttonde kommunen i Kronobergs län har valt att avstå.

– Tingsryd har egna upphandlade avtal som täcker våra behov kopplat till vad Disen motsvarar, som vi är nöjda med och det har fungerat bra historiskt sett. Därav valde vi att inte gå med i länets Dis, skriver upphandlaren Linda Loorentz i ett mejl.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Alvesta kommunDynamiskt inköpssystem DisLessebo kommunLivsmedelLjungby kommunMarkaryds kommunTingsryds kommunUppvidinge kommunVäxjö kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Så fick Växjö Dis i hamn”

  1. Hannes Olbers skriver:
    2022-06-17 kl. 16:00

    Intressant upplägg! Ska bli kul att följa utfallet!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst