Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så fick Värmdö jätteavtalet i mål

Att verksamheterna verkligen prioriterar att vara delaktiga i ett tidigt skede och sedan finns med under resans gång. Det är en förklaring till att Värmdös stora upphandling av stödboende blev framgångsrik.

| 2021-09-10
Said Mousavi och Marianne Zetherlund, Värmdö kommun.

Nio avtalsområden med 15 leverantörer per område. Det är ingen liten upphandling av stödboende som Värmdö kommun nyligen avslutat. 

Det fyraåriga avtal som träder i kraft i februari 2022, och som i vissa delar även omfattar Tyresö kommun, har ett beräknat värde på 110 miljoner kronor. 

Said Mousavi, chef för avdelningen för kvalitet och utveckling på Individ- och arbetslivskontoret på Värmdö kommun, har ansvarat för upphandlingen.

Han lyfter fram det goda samarbetat som hans avdelning haft med upphandlingsenheten och med IFO-verksamheterna (individ och familjeomsorg) i de båda kommunerna. 

– Vi har lyckats ha en tät dialog med korta möten och snabba svar, säger han.

En förutsättning för detta är att man haft tydliga spelregler. Vem som förväntas göra vad och vem som tar över om någon exempelvis är sjukskriven så att inte arbetet försenas.

– Det handlar om att få en samsyn, att vi verkligen förstår vilket behov verksamheterna har. Om inte alla lägger den tid som behövs får vi inte ett bra resultat. Och verksamhetscheferna har säkerställt att det funnits resurser, säger Said Mousavi.

Marianne Zetherlund är samordnare för avtals- och upphandlingsfrågor på samma avdelning som Said Mousavi och har arbetat med upphandlingen.

Vilka har utmaningarna varit?

– Att få fram exakt vad verksamheterna vill ha och att sedan ställa rimliga krav som det är möjligt för anbudsgivarna att förstå och besvara. Det är ett komplicerat område för sårbara målgrupper. 

När sista anbudsdag passerats i slutet av maj hade 211 anbud från 63 unika företag kommit in.

Knappt 190 anbud uppfyllde de formella kraven och gick vidare till utvärdering.  Leverantörerna rangordnades sedan efter pris, och 15 företag per anbudsområde fick teckna avtal. 

– Efter en dialog med verksamheterna såg vi det inte som nödvändigt att utvärdera även kvalitet. Däremot kan de som avropar frångå rangordningen om det finns särskilda krav, säger Marianne Zetherlund.

För att spara tid gjordes ingen RFI, något som med facit i hand hade varit bra, enligt Marianne Zetherlund.

– Till skillnad från tidigare upphandling ställde vi nu krav på viss bemanning. Det ledde till många frågor som hade varit lättare att ta innan upphandlingen gick ut. 

En leverantör som blivit utesluten överprövade men återkallade sedan sitt överklagande. 

Förra gången stödboende upphandlades var Nacka kommun inköpscentral, men det var inte aktuellt nu.

Tyresö är med på fyra av de nio avtalsområdena, men tecknar själv egna avtal och följer upp dem. 

– Därmed har de direktkontakt med leverantörerna, vilket vi tycker är en bra lösning, säger Said Mousavi.

I nästa upphandling, som omfattar HVB barn och unga, är det Tyresö som upphandlar för dem båda. 

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer: Upphandling StödboendeTyresö kommunVärmdö kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt