Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så coronaanpassar du entreprenaden

ExpertkommentarMedan världen befinner sig i ett vakuum fortsätter mycket som vanligt i Sverige. Det gäller än så länge även entreprenadupphandlingar. Entreprenadjuristen Jakob Waldersten ger råd och tips om vad man ska tänka på vid en entreprenadupphandling.

| 2020-04-09
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

Fråga: Hej Jakob! Finns det något särskilt som man som ska tänka på avseende entreprenadupphandling med tanke på corona? Och har du några särskilda råd till vår projektorganisation som ska hantera entreprenaden?

Svar: Tack för en mycket relevant fråga. Det är alltid bra att vara uppmärksam på omständigheter som kan påverka den enskilda entreprenaden såsom årstid, färdigställandetider, disponibelt utrymme på arbetsområdet och liknande. Det är sannolikt att också coronaviruset direkt eller indirekt kommer att påverka entreprenaden. Nedan följer mina funderingar på vad som kan vara klokt att särskilt tänka på.

Kontraktstiden (smittorisken)
I princip alla offentligt upphandlade entreprenader innehåller villkor om vilken kontraktstid som ska gälla och under vilka tider på dygnet som entreprenören får bedriva arbetena (normalt under koden AFC/D.132 respektive AFC/D.42-45 i AF-delen).

Om man som byggherre bestämmer kontraktstid är man ansvarig för att arbetsmiljösynpunkter beaktas vid sådan planering enligt 3 kap. 6 § arbetsmiljölagen och anslutande föreskrifter (AFS; oavsett om entreprenadformen är totalentreprenad eller utförandeentreprenad). Enligt 5 a-b §§ i AFS 1999:3 ska kontraktstid (och arbetstid) vara så väl tilltagen att ”ohälsa och olycksfall undviks” samt att ”arbetsmiljörisker [inte] uppstår på grund av tidsbrist vid samordningen”.

Eftersom coronaviruset faller inom riskklass 3 ska 6 § i AFS 2018:4 tillämpas. Byggherren måste vid planeringen av kontraktstiden därför beakta eventuella smittorisker under entreprenadens utförande. Exempelvis bör arbete nära andra personer undvikas och möten hållas genom videolänk i stället för i byggboden (något som kan påverka effektiviteten och således tidsåtgången).

Kontraktstiden bör även bestämmas med hänsyn till att många anbudsgivare och deras UE/leverantörer för närvarande inte har tillgång till sin normala kapacitet. Alternativt bör det uttryckligen framgå av upphandlingsdokumenten att anbudsgivaren ska inneha den kapac,itet som entreprenaden fordrat utan hänsyn till corona.

Utöver kontraktstiden bör det finnas ytterligare tidsmarginal att ta av under entreprenadens genomförande eftersom entreprenören sannolikt kommer att behöva nyttja sin möjlighet till tidsförlängning på grund av coronarelaterade hinder (4 kap. § 3 i AB 04 och ABT 06; i och med att coronapandemin numer är känd är denna möjlighet dock begränsad).

Föreskrivna varor/material
Även om det endast i undantagsfall är tillåtet att föreskriva vara eller material av visst fabrikat (9 kap. 6 § i LOU/LUF) är det mycket vanligt förekommande i offentligt upphandlade entreprenader. Om den föreskrivna varan inte går att få tag på i tid, eller inte alls, kan det utgöra hinder som entreprenören har rätt till tidsförlängning för. Man bör som beställare därför se till att projektörerna i större omfattning följer 9 kap. 3-5 §§ i LOU/LUF.

Materialbrist (möjlighet till alternativa lösningar)
Oavsett fabrikat börjar allt fler typer av material och varor utgöra bristvaror i byggbranschen (exempelvis ventilationsaggregat som främst tillverkas i Tyskland, Italien och Kina) allteftersom karantänerna runtom i världen fortsätter. Se därför till att löpande ha koll på marknaden både i närtid och på sikt. Om situationen uppstår att viss vara inte går att få tag på är det viktigt att parterna är beredda på att lösa frågan gemensamt och tillsammans utreda alternativa lösningar (vilket kommer medföra ÄTA-arbete).

Ett mer pragmatiskt alternativ vore att i kombination med ovan välja löpande räkning som ersättningsform. På så vis får man en partneringliknande entreprenad där parterna i samråd löser problemen allteftersom de uppstår (utan risk för konflikt om arbetet ingår i fasta priset för kontraktsarbetena).

Om detta alternativ väljs kan det vara klokt att som del av kvalificerings- eller utvärderingsfasen ställa särskilda krav på utbildnings- och yrkeskvalifikationer hos de personer som ska leda entreprenaden.

Självklart kan man även överväga en traditionell partneringentreprenad i flera steg (normalt projekteringsfas och utförandefas) om tidsutrymmet finns.

Så för att sammanfatta: Välj en samverkans- och ersättningsform som ger bättre möjligheter att vara flexibel. Var generös med kontraktstiden, se till att parterna har en tät dialog, en ömsesidig förståelse för varandras förutsättningar och en pragmatisk inställning till eventuella problem på grund av corona – både under upphandlingen och under entreprenaden.

Jakob Waldersten
Bolagsjurist

Har du frågor om entreprenadupphandling? Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: Expertkommentar

Jakob Waldersten

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025