Fråga: Hej Jakob! Finns det något särskilt som man som ska tänka på avseende entreprenadupphandling med tanke på corona? Och har du några särskilda råd till vår projektorganisation som ska hantera entreprenaden?
Svar: Tack för en mycket relevant fråga. Det är alltid bra att vara uppmärksam på omständigheter som kan påverka den enskilda entreprenaden såsom årstid, färdigställandetider, disponibelt utrymme på arbetsområdet och liknande. Det är sannolikt att också coronaviruset direkt eller indirekt kommer att påverka entreprenaden. Nedan följer mina funderingar på vad som kan vara klokt att särskilt tänka på.
Kontraktstiden (smittorisken)
I princip alla offentligt upphandlade entreprenader innehåller villkor om vilken kontraktstid som ska gälla och under vilka tider på dygnet som entreprenören får bedriva arbetena (normalt under koden AFC/D.132 respektive AFC/D.42-45 i AF-delen).
Om man som byggherre bestämmer kontraktstid är man ansvarig för att arbetsmiljösynpunkter beaktas vid sådan planering enligt 3 kap. 6 § arbetsmiljölagen och anslutande föreskrifter (AFS; oavsett om entreprenadformen är totalentreprenad eller utförandeentreprenad). Enligt 5 a-b §§ i AFS 1999:3 ska kontraktstid (och arbetstid) vara så väl tilltagen att ”ohälsa och olycksfall undviks” samt att ”arbetsmiljörisker [inte] uppstår på grund av tidsbrist vid samordningen”.
Eftersom coronaviruset faller inom riskklass 3 ska 6 § i AFS 2018:4 tillämpas. Byggherren måste vid planeringen av kontraktstiden därför beakta eventuella smittorisker under entreprenadens utförande. Exempelvis bör arbete nära andra personer undvikas och möten hållas genom videolänk i stället för i byggboden (något som kan påverka effektiviteten och således tidsåtgången).
Kontraktstiden bör även bestämmas med hänsyn till att många anbudsgivare och deras UE/leverantörer för närvarande inte har tillgång till sin normala kapacitet. Alternativt bör det uttryckligen framgå av upphandlingsdokumenten att anbudsgivaren ska inneha den kapac,itet som entreprenaden fordrat utan hänsyn till corona.
Utöver kontraktstiden bör det finnas ytterligare tidsmarginal att ta av under entreprenadens genomförande eftersom entreprenören sannolikt kommer att behöva nyttja sin möjlighet till tidsförlängning på grund av coronarelaterade hinder (4 kap. § 3 i AB 04 och ABT 06; i och med att coronapandemin numer är känd är denna möjlighet dock begränsad).
Föreskrivna varor/material
Även om det endast i undantagsfall är tillåtet att föreskriva vara eller material av visst fabrikat (9 kap. 6 § i LOU/LUF) är det mycket vanligt förekommande i offentligt upphandlade entreprenader. Om den föreskrivna varan inte går att få tag på i tid, eller inte alls, kan det utgöra hinder som entreprenören har rätt till tidsförlängning för. Man bör som beställare därför se till att projektörerna i större omfattning följer 9 kap. 3-5 §§ i LOU/LUF.
Materialbrist (möjlighet till alternativa lösningar)
Oavsett fabrikat börjar allt fler typer av material och varor utgöra bristvaror i byggbranschen (exempelvis ventilationsaggregat som främst tillverkas i Tyskland, Italien och Kina) allteftersom karantänerna runtom i världen fortsätter. Se därför till att löpande ha koll på marknaden både i närtid och på sikt. Om situationen uppstår att viss vara inte går att få tag på är det viktigt att parterna är beredda på att lösa frågan gemensamt och tillsammans utreda alternativa lösningar (vilket kommer medföra ÄTA-arbete).
Ett mer pragmatiskt alternativ vore att i kombination med ovan välja löpande räkning som ersättningsform. På så vis får man en partneringliknande entreprenad där parterna i samråd löser problemen allteftersom de uppstår (utan risk för konflikt om arbetet ingår i fasta priset för kontraktsarbetena).
Om detta alternativ väljs kan det vara klokt att som del av kvalificerings- eller utvärderingsfasen ställa särskilda krav på utbildnings- och yrkeskvalifikationer hos de personer som ska leda entreprenaden.
Självklart kan man även överväga en traditionell partneringentreprenad i flera steg (normalt projekteringsfas och utförandefas) om tidsutrymmet finns.
Så för att sammanfatta: Välj en samverkans- och ersättningsform som ger bättre möjligheter att vara flexibel. Var generös med kontraktstiden, se till att parterna har en tät dialog, en ömsesidig förståelse för varandras förutsättningar och en pragmatisk inställning till eventuella problem på grund av corona – både under upphandlingen och under entreprenaden.
Jakob Waldersten
Bolagsjurist
Har du frågor om entreprenadupphandling? Mejla info@inkopsradet.se
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer