Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

RFI som en del av upphandlingen

ExpertkommentarEn förändring som det har pratats mycket om i nya 19 kap LOU och LUF samt 15 kap LUFS är att de upphandlingsförfaranden som vi känt sedan hedenhös tid nu tagits bort. Inget mer förenklat förfarande eller urvalsförfarande. I stället är det fritt fram för egna upphandlingsförfaranden. Men hur kan den möjligheten tas tillvara? skriver Magnus Nilsson.

| 2022-08-22
Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

Jag ser att många förståsigpåare reser varningens finger och säger att det är bäst att fortsätta som förr, ju förr desto bättre tycks vara ledstjärnan. För den som vill fortsatta som tidigare finns det inga som helst hinder att göra det.

Jag ser inget skäl att helt lämna de metoder som vi har använt för att genomföra upphandlingar. De har enligt mig för det mesta fungerat alldeles utmärkt, men jag ser inte heller något skäl att inte i vissa situationer testa nya metoder.

Principerna om offentlig upphandling gäller även fortsättningsvis, med det innebär inte att hela EU-direktiven faller ner över oss som en blöt filt om vi testar lite nytt.

Jag tänkte här beskriva ett möjligt sätt att genomföra upphandlingar på, det vill säga ett nytt ”eget förfarande”. Jag har inte hunnit testat det själv än men jag tycker att borde vara fullt möjligt att tillämpa i någon form så se det gärna som lite inspiration.

RFI som en integrerad del av upphandlingen
I såväl privat som offentlig inköpsverksamhet är det vanligt att en upphandling föregås av en Request for information, RFI. Det är ett skriftligt frågebatteri gällande centrala delar av upphandlingen och det kommande förfrågningsunderlaget som ställs av upphandlaren och besvaras av leverantörer.

I offentlig upphandling är RFI:n ofta en del av en förstudie och rätt tydligt särskild från den kommande upphandlingen. Informationen från RFI:n används när de kompletta upphandlingsdokumenten inklusive förfrågningsunderlaget utarbetas och sedan annonseras.

I privat inköpsverksamhet kan RFI:n ofta vara ett första integrerat steg i själva upphandlingen. Ett antal leverantörer får besvara den och de som bedöms mest intressanta bjuds sedan in till upphandlingen. Där kan de i ett första skede få ta del av ett ganska allmänt hållet förfrågningsunderlag som sedan utvecklas under upphandlingens gång bland annat genom dialog med de utvalda leverantörerna. Övergången från RFI till förfrågningsunderlag är mer sömlös än vid offentlig upphandling.

Ett liknande förfarande skulle med viss modifiering kunna användas i 19 kap upphandlingar. Det är naturligtvis inte tillåtet att avstå annonsering men i stället för att annonsera ett färdigställt förfrågningsunderlag skulle en RFI kunna annonseras.

RFI-dokumentet skulle behöva vara något mer utförligt än det vanligen är vid offentlig upphandling i dag, men inte så fullständigt som ett förfrågningsunderlag brukar vara. Administrativa delar skulle vara med, de mer formella delarna av avtalet skulle kunna bifogas komplett från början.

Även en övergripande kravställning (inklusive eventuella minimikrav) där vissa delar möjligtvis var mer specificerade samt tilldelningskriterier (i ett första skede inte nödvändigtvis med tillhörande utvärderingsmodell och betygsnivåer etcetera) skulle också finnas med.

Bland de svar som kommer in väljs de mest intressanta ut för fortsatt deltagande i upphandlingen. Naturligtvis måste det redan från början vara angivet hur valet kommer att gå till vilket möjligtvis kan bli något utmanande.

Eftersom upphandlingar enligt 19 kap ofta har låga värden är det önskvärt att gå in i fasen efter RFI:n med förhållandevis få leverantörer. Baserat på de svar som lämnats utvecklas förfrågningsunderlaget och leverantörerna får inkomma med nya svar.

Efter en eller ett par sådana rundor, mycket möjligt med muntliga inslag, får kvarvarande leverantörer inkomma med slutliga anbud. Finns det behov av klargöranden eller kommersiella optimeringar kan de ske genom förhandling innan slutlig tilldelning.

Det förfarande jag beskriver har även likheter med konkurrenspräglad dialog. Jag ser dock en enklare och snärtigare process framför mig. Många upphandlingar som utförs enligt 19 kap är av låga värden och då få inte formerna och formalia ta överhand. Vid större 19 kap-upphandlingar (det vill säga tjänster i bilaga 2 och byggentreprenader) kan mer tid läggas även på formerna.

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult, Peak Procurement

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025