De senaste åren har Blekinges kommuner, länsstyrelse och region samarbetat med näringslivet för att kunna etablera en flyglinje ut i Europa. Förstahandsönskemålet är Frankfurt som har bra direktförbindelser och en omfattande trafik till övriga världen.
För att kunna erbjuda dagligt flyg, måndag-fredag, krävs 15 miljoner kronor under en treårsperiod. Tanken är att det offentliga ska stå för hälften och näringslivet för den andra hälften i form av förköpta biljetter.
Näringslivet har fram till dags dato finansierat cirka 5,5 miljoner kronor.
– Vi kan konstatera att det inte är så mycket kvar för att gå in i nästa fas och förhoppningen är att kunna lansera linjen under 2020, säger Pia Holgersson, näringslivschef i Karlskrona.
För att få fler företag att sluta upp har Karlskrona kommun och Ronneby kommun upphandlat en konsult. Under ett kvartal ska Jens Harrysson, som under många år var chef för Blekingeflyg, arbeta för att skrapa ihop de sista pengarna.
– Så nära som vi är nu med en reguljär och hållbar utlandssatsning har vi aldrig varit mig veterligen, säger han.
Inga närmare detaljer har redovisats kring hur den eventuella linjen ska upphandlas och finansieras. Det faktum att kammarrätten i fjol kom fram till att Karlstads kommun inte får upphandla och medfinansiera en utrikes flyglinje komplicerar sannolikt. Enligt domen strider upplägget mot EU:s lufttrafikförordning.
Ronneby Airport drivs av det statliga flygplatsbolaget Swedavia. Idag går det att flyga till Arlanda och Bromma från denna flygplats.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer