Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Regeringen går längre än vad EU kräver

Enigheten om fördelarna med elektroniska fakturor vid offentlig upphandling är total. Fast det grymtas om att regeringen vill införa e-faktura redan från första kronan, vilket bedöms slå mot små företag.

| 2017-10-02

EU:s mål är papperslös förvaltning. Obligatorisk elektronisk fakturering vid offentlig upphandling är ett led i den målsättningen. Enligt Europeiska kommissionen ska e-faktura vara den dominerande faktureringsmetoden inom EU senast år 2020.

Sverige är på god väg att införa Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/55/EU. I en promemoria, som kom i juni, föreslås att upphandlande myndigheter och enheter ska acceptera elektroniska fakturor i de format som överensstämmer med den nya europeiska standard som kommer att tas fram enligt direktivet.

Även för leverantörerna blir e-faktura tvång. De fakturor som en leverantör utfärdar till en upphandlande myndighet eller enhet ska vara elektroniska och överensstämma med den europeiska standarden. Annars finns risk för vite.

Bara ett undantag finns. Bestämmelserna behöver inte hedras om, som det uttrycks, ett användande av elektronisk faktura skulle innebära risk för röjande av uppgifter som omfattas av sekretess eller risk för skada i övrigt för säkerhetskänslig verksamhet.

Nu när remissvaren på promemorian börjar droppa in står det klar att EU överlag får medhåll om att elektronisk fakturahantering är ett samhällsekonomiskt bra förslag. Det är miljövänligt, tidsbesparande och ger beställarna bättre möjligheter att matcha fakturor mot avtalen.

IT & Telekomföretagen framför starkt stöd för förslaget. Stockholms läns landsting är för, även om man tvivlar på de besparingar som beskrivs i promemorian. Finansinspektionen tillstyrker i huvudsak. Bara delförslaget om att Ekonomistyrningsverket ska ansvara för en ”nyttoanalys” avstyrks.

Svenskt näringsliv avstyrker däremot förslaget till svensk lag. Anledningen att Sverige går längre än vad EU-direktivet kräver. Regeringen vill att exempelvis att e-fakturaskyldigheten ska gälla redan från första kronan.

Enligt organisation slår detta krav hårt mot mindre företag. Redan idag väljer mikroföretag (upp till tio anställda) i betydande utsträckning bort offentlig upphandling på grund av att det bedöms som krångligt. Detta nya krav kommer, enligt Svenskt näringsliv, inte att öka antalet anbud.

Direktivet ska vara genomfört senast den 27 november 2018.

Läs mer: E-handelEULagstiftningPolitik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Regeringen går längre än vad EU kräver"

  1. Henrik Möller skriver:
    2017-10-03 kl. 09:13

    Hade problemet legat hos leverantörerna, så är det ju kanon att det blir lagkrav på alla att de måste skicka.

    Men under de senaste 10 åren som jag jobbat med E-handel, så är det mottagarna som varit bromsklossarna. Leverantörerna är snabba på att ta till sig teknik, och det finns lösningar för alla typer av bolag i alla prisklassar, men i många fall får de inte skicka E-fakturor till sina kunder.

    Mottagarna hänvisar att leverantören är för lite för att få skicka osv osv.

    Lagstifta istället att man som mottagare MÅSTE ta emot e-fakturor, så kan de som vill skicka börja med detta.

    Svara
    1. Mats skriver:
      2017-10-04 kl. 15:40

      ”I en promemoria, som kom i juni, föreslås att upphandlande myndigheter och enheter ska acceptera elektroniska fakturor i de format som överensstämmer med den nya europeiska standard som kommer att tas fram enligt direktivet.”

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift