Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Referenser i semestertider förskräcker

ExpertkommentarDet är vanligt att i upphandlingsdokumenten ange att anbudsgivaren är ansvarig för att den person som uppgetts som kontakt för ett referensuppdrag är möjlig att nå för myndigheten. Om personen inte går att nå kommer referensen att strykas. Att skriva på det sättet kan ge ödesdigra konsekvenser, skriver Magnus Nilsson.

| 2024-06-14
Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

Det är särskilt illa att göra det under sommaren och i semestertider. Jag ska ge två verkliga exempel.

Skräckexempel 1
Ett företag hade lämnat anbud i en upphandling. De fick information om att den person som lämnats som kontaktperson för ett referensuppdrag hade blivit sjuk och inlagd på sjukhus. De kontaktade den upphandlande myndigheten och förklarade situationen.

Företaget frågade när i tid de avsåg att ta kontakt med referenten men det var inte bestämt. Företaget frågade även om det var möjligt att byta kontaktperson hos referenskunden. Personen på sjukhus hade nämligen en kollega på samma avdelning med lika god insikt i det tidigare uppdraget.

Upphandlaren förklarade att det inte var aktuellt att byta kontaktperson i nuläget. När tilldelningsbeslutet meddelas framgick att kontaktpersonen inte gått att nå, fullt förståligt då denne var sjukskriven och låg på sjukhus. Resultatet blev att företaget fick noll poäng för referensen och därmed inte vann upphandlingen.

Skräckexempel 2
En annan företagare jag pratade med berättade att han hade lämnat anbud i en upphandling. I upphandlingsdokumenten hade det framgått att anbudsgivaren skulle ange kontaktpersonens namn, telefonnummer och e-post. Den upphandlande myndigheten skulle kunna komma att ta kontakt med kontaktpersonen för att vidimera referensen.

Företagaren informerade sin referenskund att denne kunde komma att bli kontaktad av myndigheten. När tilldelningsbeslutet kom hade företagarens anbud uteslutits från upphandlingen eftersom upphandlaren efter två kontaktförsök via telefon inte hade fått tag på kontaktpersonen.

Företagaren kontaktade upphandlaren och frågade varför denne inte hade försökt via e-post. Företagaren förklarade att kontaktpersonen fick mängder av samtal varje dag i sitt jobb och att han inte han svara på alla. Något meddelande på mobilsvar hade inte heller lämnats.

Upphandlaren meddelade att hen inte ansåg det nödvändigt att söka kontakt på annat sätt, trots att möjligheten fanns enligt upphandlingsdokumenten, utan förkastade anbudet.

Det goda exemplet
Skriv i stället på det här sättet i era upphandlingsdokument. Det är ett enkelt sätt att vara affärsmässig och samtidigt inte riskera att behöva jaga referenter i veckor.

”Referenterna ska vara tillfrågade och ha godkänt att bli kontaktad av Beställaren. Referenten ska vara tillgänglig för att svara på frågor från Beställaren. Preliminärt kommer kontakt att tas vecka 24 eller 25. Får Beställaren inte kontakt med referenten kommer anbudsgivaren att få möjlighet att säkerställa att referenten inom tre dagar kontaktar Beställaren.”

Jag tar mig för pannan när jag hör skräckexempel som ovan (jag känner tyvärr till fler). I ett av fallen var den upphandlande myndigheten en av Sveriges största inköpsorganisationer med hög svansföring när det kommer till affärsmässighet.

I det andra fallet var det ett av Sveriges största upphandlingskonsultbolag. Det pratar så mycket om strategiskt inköp och affärsmässighet i dagens upphandlingsvärld men ändå sker sådant.

Även om en referent är vidtalad kan ju en utvärdering ta veckor, eller månader. Det är orimligt att kräva att dessa personer ska behöva svara på alla okända nummer som ringer. Och det går ju väldigt enkelt att undvika hela problematiken. 

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult
Peak Procurement

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ReferenserUpphandling

Magnus Nilsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025