Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ingen skada av utvärderingsmodell

RättsfallsanalysFörvaltningsrätten i Karlstad ansåg att leverantören led skada. Kammarrätten i Göteborg håller inte med. Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar en ny kammarrättsdom gällande skada vid otydlig utvärderingsmodell.

| 2021-01-11
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Örebro kommun redovisade inte på ett tydligt sätt hur totalpriset i upphandlingen skulle räknas ut. Men Kammarrätten i Göteborg anser ändå att leverantören inte förklarat hur vinnande konkurrent fått en fördel av detta eller hur leverantören skulle ha utformat sitt anbud annorlunda.

Leverantören hade därmed inte visat att upphandlingsfelet medfört skada. Skäl för ingripande förelåg inte.

Fakta i målet
Örebro kommun upphandlade ramavtal på betalningslösningar för kommunens parkering. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande enligt LOU.

I upphandlingen utvärderades anbuden efter kriteriet lägsta pris. Endast de prisuppgifter leverantörerna angav i de obligatoriska delarna ingick i det beräknade totalpris som användes vid utvärderingen.

De priser som leverantörerna angav för betalning med chipp, drivmedelskort och app användes vid beräkningen av totalpriset för respektive anbud. Priserna för betalning med paylösning och swish togs inte med vid beräkningen av totalpriset.

Leverantören Flowbird Sverige vann sedermera upphandlingen, eftersom Flowbirds anbud hade ett lägre pris än den andre anbudsgivaren Modulsystem Sweden.

Modulsystem ansökte om överprövning och menade att kommunen inte hade redovisat hur uträkning av det utvärderade priset i anbudet skulle gå till. I anbudet kunde man på flera ställen ange olika värden där detta på något sätt utvärderades i totalpriset, men det är oklart hur.

Domstolens bedömning
Förvaltningsrätten i Karlstad angav i sin dom att kommunen inte bemött Modulsystems kritik mot utvärderingsmodellen. Förvaltningsrätten kunde inte heller utläsa hur prisuppgifter i anbuden påverkat totalpriset i upphandlingsunderlaget.

Förvaltningsrätten fann därmed att utvärderingsmodellen inte varit tillräckligt tydlig. Förvaltningsrätten ansåg även att Modulsystem lidit skada och ansökan om överprövning skulle därför bifallas.

Kommunen överklagade domen till kammarrätten, som gjorde en annan bedömning gällande om Modulsystem lidit skada.

Kammarrätten konstaterar att Modulsystem inte beskrivit på vilket sätt den vinnande leverantören Flowbird skulle ha kunnat gynnas av en eventuell otydlighet i frågan om vilka betallösningar som skulle ingå i det beräknade totalpriset.

Kammarrätten menar även att Modulsystem inte heller påstått att Modulsystem skulle ha utformat sitt anbud på något annat sätt om bolaget hade insett vilka priser för betallösningar som skulle ingå i utvärderingen.

Eftersom Modulsystem inte angivit någon skaderisk som hänger samman med en eventuell otydlighet om vilka betallösningar som skulle ingå i utvärderingen, saknas skäl för att ingripa mot upphandlingen.

Förvaltningsrättens dom skulle därmed upphävas. Kammarrätten visade målet åter till förvaltningsrätten för att den skulle pröva Modulsystems övriga invändningar mot upphandlingen.

Analys
En förutsättning för ingripande mot en upphandling är att ett fel i upphandlingen har medfört att den leverantör som ansökt om överprövning har lidit eller kan komma att lida skada, se 20 kap. 6 § LOU.

Av rättsfallet HFD 2013 ref. 53 följer att det inte räcker att endast påstå att den åberopade bristen exempelvis lett till att det mest konkurrenskraftiga anbudet inte har kunnat lämnas.

Av kammarrättspraxis följer (se exempelvis Kammarrätten i Stockholms avgörande i mål nummer 7398-19) att den konkurrensbegränsande effekten som ett ramavtal har gör att det är särskilt viktigt att upphandlingsdokument och tilldelningskriterier är korrekt utformade så att det inte finns en risk att en leverantör missgynnas. Skaderekvisitet vid fel i det konkurrensuppsökande skedet (däribland otydliga utvärderingsmodeller) är även förhållandevis lågt ställt.

Skaderekvisitet är dock inte så lågt ställt att man som leverantör helt kan hoppa över att argumentera kring skada. Kammarrätten i Göteborgs dom visar att det även vid fel i det konkurrensuppsökande skedet är viktigt att konkret visa viken skada som upphandlingsfelet åsamkat.

Vid otydliga utvärderingsmodeller är det i regel enklast att visa skada genom att förklara hur du som leverantör skulle ha formulerat ditt anbud annorlunda om utvärderingsmodellen varit tydlig.

Därutöver är det även en god idé att konkret redovisa vilka svårigheter som förelåg vid utformandet av anbudet på grund av det otydliga underlaget.

Hoppar du över att argumentera kring skada så riskerar du att ansökan om överprövning avslås, trots att utvärderingsmodellen varit otydlig.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs dom den 22 december 2020, mål nummer 6022-20 och 6023-20.

Juristpanelen

Läs mer: BevisfrågorRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Nytt från Upphandling24

  • Vill se mer svenska varor hos FN
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Kräver Bravida på 11 miljoner

Kommentarer från läsarna

Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…

Senaste inläggen

  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025