Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rätt eller fel modell

Senfärdighet i pandemins inledning. En myndighet som saknade organisation och erfarenhet för globala inköp i så stor omfattning. Val av en inköpsprocess som var ”krånglig och bakvänd”.

| 2021-11-03
Olivia Wigzell, Socialstyrelsen, och Irene Svenonius, Region Stockholm.

Coronakommissionen riktar hård kritik mot regeringen och Socialstyrelsen över den modell som valdes för att klara tillgången till skyddsutrustning när pandemin slog till med full kraft förra våren.

Det framgår av det delbetänkande – i form av volym ett och två – som kommissionen presenterade nyligen.

Enligt kommissionen var det ett misstag av regeringen att ge ett så stort ansvar till Socialstyrelsen för inköp av skyddsutrustning. Uppdraget borde, menar kommissionen, ha gått till det man kallar en etablerad upphandlingsmyndighet.

Okonventionella lösningar som ett nationellt command center, liknande det som Region Stockholm byggde upp, nämns också som ett alternativ.

-Regeringen vände sig till en myndighet som normalt saknar operativa uppgifter. Att det var fel visas av att myndigheten tillämpade en krånglig och bakvänd upphandlingsprocess, summerar Coronakommissionens ordförande Mats Melin.

Granskningen fokuserar på pandemins första fas, våren 2020, då bristen på skyddsutrustning blev akut och delvis tvingade personal, främst inom kommunerna, att arbeta utan tillräckligt skydd.

Först under senvåren började försörjningskedjorna fungera, konstaterar Coronakommissionen.

I delbetänkandet betonas att både Folkhälsomyndigheten och MSB varnade för en annalkande pandemi kring månadsskiftet januari-februari ifjol, men att Socialstyrelsen inte informerade sig om läget i kommunernas vård och omsorg och att regeringen dröjde till 16 mars med ett uppdrag att säkra tillgången till skyddsutrustningen.

Regeringsbeslut kom sedan de tre storstadsregionerna – Stockholm, VGR och Skåne – manat till handling.

”De sex veckorna i februari och början av mars framstår därför i kommissionens ögon som förlorad tid för att avhjälpa bristen på skyddsutrustning.”, heter det i delbetänkandet.

Coronakommissionen skriver vidare:

”Uppdraget till Socialstyrelsen gavs till en myndighet som helt saknade såväl en organisation för, som erfarenhet av, upphandling på världsmarknaden i den omfattning som var nödvändig. En helt ny uppgift lades alltså på myndigheten, som fick utvidga sin inköpsavdelning och etablera ett nära samarbete med Försvarsmakten och FMV. Den process som Socialstyrelsen tillämpade vid sina inköp framstår som både krånglig och bakvänd med få proaktiva inslag. ”

Även otydligheten i krismodellen får kritik. Socialstyrelsens uppfattning om ett tydligt uppdrag – att endast komplettera regionernas och kommuners egna inköp – står i kontrast till andra aktörers bild av situationen.

”Vissa leverantörer var osäkra på om de fick leverera direkt till vårdgivare och vissa vårdgivare frågade sig om de fick använda egen utrustning eller behövde skicka in den till Socialstyrelsen.”

I en intervju med Sveriges radio tillbakavisas kritiken av Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell. Hon menar att myndigheten klarade uppdraget väl utifrån förutsättningarna:

-Det var en ny uppgift för Socialstyrelsen och vi byggde upp det här, är min bedömning, mycket snabbt med hjälp av den kompetens som vi satte ihop i en särskild organisation.

Region Stockholm noterar det beröm som kommissionen delar ut för lösningen med ett command center. Inköpscentret inrättades vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Finansregionrådet Irene Svenonius, Moderaterna, ser en tydlig skiljelinje i rapporten och menar att regeringen måste ta till sig kritiken.

-Regioner och kommuner har gjort stora ansträngningar medan regeringens åtgärder har präglats av senfärdighet. Region Stockholms modell för att säkra tillgången till skyddsutrustning och läkemedel beskrivs exempelvis som en framgångsmodell medan regeringens uppdrag till Socialstyrelsen att säkra tillgång till skyddsutrustning beskrivs som förlorade veckor, kommenterar hon.

Coronakommissionen planerar målgång för sin granskning med ett slutbetänkande i slutet av februari 2022.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling PandeminRegion StockholmSkyddsutrustning

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta