Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rätt eller fel modell

Senfärdighet i pandemins inledning. En myndighet som saknade organisation och erfarenhet för globala inköp i så stor omfattning. Val av en inköpsprocess som var ”krånglig och bakvänd”.

| 2021-11-03
Olivia Wigzell, Socialstyrelsen, och Irene Svenonius, Region Stockholm.

Coronakommissionen riktar hård kritik mot regeringen och Socialstyrelsen över den modell som valdes för att klara tillgången till skyddsutrustning när pandemin slog till med full kraft förra våren.

Det framgår av det delbetänkande – i form av volym ett och två – som kommissionen presenterade nyligen.

Enligt kommissionen var det ett misstag av regeringen att ge ett så stort ansvar till Socialstyrelsen för inköp av skyddsutrustning. Uppdraget borde, menar kommissionen, ha gått till det man kallar en etablerad upphandlingsmyndighet.

Okonventionella lösningar som ett nationellt command center, liknande det som Region Stockholm byggde upp, nämns också som ett alternativ.

-Regeringen vände sig till en myndighet som normalt saknar operativa uppgifter. Att det var fel visas av att myndigheten tillämpade en krånglig och bakvänd upphandlingsprocess, summerar Coronakommissionens ordförande Mats Melin.

Granskningen fokuserar på pandemins första fas, våren 2020, då bristen på skyddsutrustning blev akut och delvis tvingade personal, främst inom kommunerna, att arbeta utan tillräckligt skydd.

Först under senvåren började försörjningskedjorna fungera, konstaterar Coronakommissionen.

I delbetänkandet betonas att både Folkhälsomyndigheten och MSB varnade för en annalkande pandemi kring månadsskiftet januari-februari ifjol, men att Socialstyrelsen inte informerade sig om läget i kommunernas vård och omsorg och att regeringen dröjde till 16 mars med ett uppdrag att säkra tillgången till skyddsutrustningen.

Regeringsbeslut kom sedan de tre storstadsregionerna – Stockholm, VGR och Skåne – manat till handling.

”De sex veckorna i februari och början av mars framstår därför i kommissionens ögon som förlorad tid för att avhjälpa bristen på skyddsutrustning.”, heter det i delbetänkandet.

Coronakommissionen skriver vidare:

”Uppdraget till Socialstyrelsen gavs till en myndighet som helt saknade såväl en organisation för, som erfarenhet av, upphandling på världsmarknaden i den omfattning som var nödvändig. En helt ny uppgift lades alltså på myndigheten, som fick utvidga sin inköpsavdelning och etablera ett nära samarbete med Försvarsmakten och FMV. Den process som Socialstyrelsen tillämpade vid sina inköp framstår som både krånglig och bakvänd med få proaktiva inslag. ”

Även otydligheten i krismodellen får kritik. Socialstyrelsens uppfattning om ett tydligt uppdrag – att endast komplettera regionernas och kommuners egna inköp – står i kontrast till andra aktörers bild av situationen.

”Vissa leverantörer var osäkra på om de fick leverera direkt till vårdgivare och vissa vårdgivare frågade sig om de fick använda egen utrustning eller behövde skicka in den till Socialstyrelsen.”

I en intervju med Sveriges radio tillbakavisas kritiken av Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell. Hon menar att myndigheten klarade uppdraget väl utifrån förutsättningarna:

-Det var en ny uppgift för Socialstyrelsen och vi byggde upp det här, är min bedömning, mycket snabbt med hjälp av den kompetens som vi satte ihop i en särskild organisation.

Region Stockholm noterar det beröm som kommissionen delar ut för lösningen med ett command center. Inköpscentret inrättades vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Finansregionrådet Irene Svenonius, Moderaterna, ser en tydlig skiljelinje i rapporten och menar att regeringen måste ta till sig kritiken.

-Regioner och kommuner har gjort stora ansträngningar medan regeringens åtgärder har präglats av senfärdighet. Region Stockholms modell för att säkra tillgången till skyddsutrustning och läkemedel beskrivs exempelvis som en framgångsmodell medan regeringens uppdrag till Socialstyrelsen att säkra tillgång till skyddsutrustning beskrivs som förlorade veckor, kommenterar hon.

Coronakommissionen planerar målgång för sin granskning med ett slutbetänkande i slutet av februari 2022.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling PandeminRegion StockholmSkyddsutrustning

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026