Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ramavtal – inte auktorisationssystem

RättsfallsanalysFredrik Linder och Nike Berlin på Advokatfirman Schjødt kommenterar ett kammarrättsavgörande som rör en upphandling av ramavtal avseende hörselimplantat. Alla kvalificerade leverantörer hade antagits utan urval och avrop skedde enligt särskild fördelningsnyckel. Frågan var om ramavtalet skulle ses som ett auktorisationssystem som inte omfattades av LOU.

| 2023-05-02
Fredrik Linder och Nike Berlin på Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
Kammarrätten anser att den aktuella anskaffningen av hörselimplantat avser ett ramavtal enligt LOU – inte ett auktorisationssystem utanför LOU:s tillämpningsområde. Detta trots att regionerna antog alla kvalificerade leverantörer utan urval när ramavtalet tecknades.

Kammarrätten menar att en särskild fördelningsnyckel baserad på den enskildes behov och val inte i sig medför att avtalet blir att betrakta som ett auktorisationssystem, när den upphandlande myndigheten aktivt deltar vid tillämpningen av fördelningsnyckeln.

Bakgrund
Tre regioner genomförde en upphandling enligt LOU avseende ramavtal av hörselimplantat. Alla leverantörer som uppfyllde kvalificeringskraven skulle antas.

Ett bolag som inte lämnat anbud ansökte om överprövning av upphandlingen och yrkade att den skulle göras om. Bolaget anförde bland annat att regionerna hade utformat upphandlingen i strid med LOU eftersom pris inte hade beaktats vid utvärderingen av anbuden. Bolaget ifrågasatte även objektiviteten och transparensen i den fördelningsnyckel som användes för att fördela avropen inom ramavtalet.

Regionerna bestred ansökan och hävdade att det, på grund av upphandlingens karaktär, var motiverat att inte beakta priset inför ingående av själva ramavtalet men att kvalitet och pris kunde få betydelse vid avrop.

Regionerna hävdade även att de hade valt en särskild fördelningsnyckel utifrån patientens behov och val, där ett team med olika kompetenser avsåg samverka vid utredning av patientens behov och gemensamt komma fram till vilket val som skulle göras.

Förvaltningsrätten konstaterade att begreppet ”upphandling” enligt LOU innefattar upphandlande myndighets anskaffning av varor och tjänster etcetera genom tilldelning av kontrakt till leverantör som valts ut av den upphandlande myndigheten.

Förvaltningsrätten menade därvid, med hänvisning till skälen i direktiv 2014/24/EU (LOU-direktivet), att begreppet ”anskaffa” inte innefattar situationer där samtliga kvalificerade leverantörer har rätt att utföra viss uppgift utan selektivitet, och att sådana situationer inte ses som upphandling utan som auktorisationssystem.

Förvaltningsrätten hänvisade till EU-domstolens praxis i målen Falk Pharma och Tirkkonen och nämnde att det i Falk Pharma var fråga om ett auktorisationssystem där samtliga leverantörer när som helst kunde ansöka om att få delta – och de som uppfyllde kraven fick ingå avtal med myndigheten. Även i det nu aktuella fallet skulle avtal tecknas med samtliga anbudsgivare som uppfyllde kvalifikationskraven, vilket enligt förvaltningsrätten gjorde att förfarandet inte skulle utmynna i ett offentligt kontrakt i LOU:s mening och därför inte heller omfattades av LOU. Förvaltningsrätten avvisade därför ansökan om överprövning.

Bolaget överklagade domen.

Kammarrättens bedömning
Frågan för kammarrättens prövning var om det aktuella ramavtalet omfattades av LOU, och därmed kunde angripas genom överprövning enligt LOU, eller om det i stället utgjorde ett auktorisationssystem som föll utanför LOU:s tillämpningsområde.

Även kammarrätten hänvisade till EU-domstolens uttalanden om gränsdragningen mellan auktorisationssystem och upphandlingspliktiga avtal i målen Falk Pharma och Tirkkonen. Det avgörande i EU-domstolens mål var enligt kammarrätten att upphandlande myndighet överhuvudtaget inte gjorde något urval bland kvalificerade leverantörer, utan att det var upp till den enskilde, eller den enskilde i samråd med från den upphandlande myndigheten fristående sakkunniga, att välja vara respektive tjänsteleverantör.  

Redan i detta avseende förelåg enligt kammarrätten en väsentlig skillnad mellan omständigheterna i EU-domstolens avgöranden och i nu aktuellt fall, där det hade uppställts kriterier som representanter för den upphandlande myndigheten skulle tillämpa. Den omständigheten att urval inte skedde i samband med ramavtals ingående, utan först vid de enskilda tilldelningarna, medförde enligt kammarrätten inte i sig att det var fråga om ett auktorisationssystem.

I stället måste en helhetsbedömning av avtalsförhållandet och omständigheterna för anskaffningen göras, inklusive fördelningsnyckeln.

Kammarrätten menade att en särskild fördelningsnyckel i form av den enskildes behov och val inte i sig medför att avtalet blir att betrakta som ett auktorisationssystem när upphandlande myndighet aktivt deltar vid tillämpningen av fördelningsnyckeln – oavsett om urval av kvalificerade leverantörer inte görs då det grundläggande avtalet ingås. När ett sådant ramavtal upphandlas är alltså LOU tillämplig.

Därför fann kammarrätten att regionerna, genom den i målen aktuella fördelningsnyckeln, hade ett sådant bestämmande inflytande över valet av implantat att det inte rörde sig om ett auktorisationssystem. Det var i stället fråga om ett ramavtal enligt LOU som kunde överprövas i enlighet med 20 kap. 6 § LOU. Förvaltningsrättens beslut upphävdes och målen visades åter dit för fortsatt handläggning.

Analys
Frågan om gränsdragning mellan upphandlingspliktigt avtal och auktorisationssystem har, såvitt vi känner till, inte tidigare prövats i svensk kammarrättspraxis. Principfrågan har dock prövats av EU-domstolen i de ovannämnda fallen Falk Pharma och Tirkkonen.

En slutsats av dessa fall, vilket kammarrätten tar fasta på, är att förekomsten av urval av leverantörer är helt central vid upphandling enligt LOU. Detta då ett grundläggande syfte med lagen (och LOU-direktivet) är att undanröja risken för att vissa leverantörer ges företräde vid urval.

Ett auktorisationssystem kan, beroende på hur det är utformat i det enskilda fallet, falla utanför LOU:s tillämpningsområde om myndigheten därvid inte gör ett urval av leverantörer. Ett exempel på detta är fritt kundval vid valfrihetssystem enligt lagen om valfrihetssystem, LOV.

Det kan noteras att Konkurrensverket i ett ställningstagande från 2019 angett att ett ickevalsalternativ enligt LOV baserat på faktorer som bestäms av den upphandlande myndigheten, ska ses som ett urval från den upphandlande myndighetens sida som omfattas av upphandlingslagstiftningen.

Att samtliga kvalificerade leverantörer antas rakt av i ett ramavtal innebär inte i sig att upphandlande myndighet helt står utan möjligheter att göra urval. Ett sådant system kan ju fortfarande leda till att den ges fritt skön att välja leverantör vid enskilda avrop från ramavtalet.

Enligt vår mening var det därför helt korrekt av kammarrätten att göra en helhetsbedömning av avtalsförhållandet. Som fördelningsnyckeln var utformad i det refererade fallet stod visserligen patientens behov i fokus, och patientens önskemål kan mycket väl ha haft mycket stor betydelse. Likväl framgår av det refererade fallet att den upphandlande myndigheten aktivt skulle delta vid tillämpningen av fördelningsnyckeln, det vill säga urvalet i den enskilda tilldelningen, och därmed var LOU tillämplig.

Vi vill avslutningsvis framhålla att kammarrätten, med hänvisning till bland annat förarbetena till LOU, konstaterade att den enskilde patientens behov och val ska kunna tillgodoses inom ramen för regelsystemet för offentlig upphandling. Enligt vår erfarenhet är modellen ”särskild fördelningsnyckel” vanligt förekommande i upphandlingar av ramavtal för patientrelaterade produkter.

Metoden för tilldelning i en sådan modell måste dock vara objektiv och får inte styras av den upphandlande myndighetens godtycke. Vi konstaterar att det inte är första gången som det förekommer kritik mot transparensen i sådana avropsmodeller. Såvitt gäller det refererade fallet ska förvaltningsrätten nu efter kammarrättens återförvisning göra denna bedömning.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Jönköpings dom av den 11 april 2023 i mål nr 3730—3732-22.

Juristpanelen

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: FördelningsnyckelPraxisRamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud