Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ramavtal för den som inte hinner

Knappa upphandlingsresurser gör att uppföljning inte sällan prioriteras ned. Statens inköpscentral planerar därför en upphandling av revisions- och granskningstjänster för myndigheter som vill men inte hinner.

| 2018-01-18

Trots att det under flera år har varit fokus på behovet av ökad uppföljning av genomförda upphandlingar är det fortfarande ett område som ofta får stå tillbaka. Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet hoppas att kunna ändra på den saken.

En förstudie inför upphandlingen av ett statligt ramavtal för revisions- och granskningstjänster inleds nu i januari. Therese Klaar, chef för upphandling av varor och tjänster, säger att det kommande ramavtalet riktar sig till statliga myndigheter som vill stärka sin uppföljning trots att de egna resurserna kanske inte räcker till.

– De statliga ramavtalen förvaltas och följs upp av oss på Statens inköpscentral under hela avtalstiden. Vi vill nu stödja statliga myndigheter i ambitionen att förbättra uppföljningen på de områden där vi inte erbjuder ramavtal.

Hon poängterar att det sällan är ambitionen som saknas när det inte följs upp tillräckligt.

– För många tar fortfarande ofta mer brådskande uppgifter över och uppföljningen skjuts på framtiden. Det är lätt att förstå att kärnverksamhetens behov av varor och tjänster prioriteras när resurserna är knappa.

Verkligheten ser fortfarande också ut så att många upphandlingsavdelningar inte är tillräckligt dimensionerade. Resurserna räcker inte riktigt till för att följa upp krav som ställts på hållbarhet, kvalitet och avtalade priser.

Therese Klaar är övertygad om att uppföljning av inköpen intresserar ledningen för varje offentlig verksamhet.

– I förlängningen handlar det om förtroendet för den offentliga affären. Att vi följer upp att vi faktiskt får vad vi betalar för är en grundläggande trovärdighetsfråga.

Dessutom menar hon att ökad uppföljning också stärker upphandlarna i sin profession:

– Ja, jag tror att det är viktigt att som tjänsteman få känna att arbetet görs fullt ut och att få se resultatet.

Statens inköpscentral vill nu ha feedback för att bland annat kunna sålla fram de områden som är intressanta för ramavtal samt hur tjänsterna ska vara utformade. Hittills står uppföljning av miljökrav, sociala krav och avtalstrohet på listan.

– Vi vill att så många som möjligt anmäler sig till referensgruppen!

Matilda Sjögren är projektledare för förstudien och det är hon som ska kontaktas av dem som är intresserade av att påverka upphandlingens inriktning.

– Vi hoppas på en god och kreativ dialog som kan leda till riktigt bra ramavtal på området, summerar Therese Klaar.

Läs mer: HållbarhetInsynUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna