Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ramavtal eller inte?

RättsfallsanalysI den här rättsfallsanalysen refererar Johan Stern och Alexander Hantosi vid Ramberg Advokater ett avgörande som berör frågan om tydligheten av ett obligatoriskt krav och skillnaden på ett ramavtal och ett leveransavtal.

| 2022-11-22
Johan Stern och Alexander Hantosi vid Ramberg Advokater.

Sammanfattning
I målet aktualiserades två frågor där ett obligatoriskt krav ansågs tydligt med en elegant formulering av förvaltningsrätten samt en fråga om skillnaden på ramavtal och leveransavtal som kammarrätten bedömde med hjälp av överviktsprincipen, men utan verkan på grund av ännu en tillämpning av skaderekvisitet.

Fakta i målet
Region Blekinge upphandlade fasta och mobila telefonitjänster som ett öppet förfarande. Avtalstiden var fyra år med option om förlängning ytterligare fyra år. Vid anbudstidens utgång hade två anbud kommit in varav Telenor Sverige var ett. Genom tilldelningsbeslut den 4 oktober 2021 antogs det andra anbudet från Tele2 Sverige.

Telenor ansökte om överprövning av upphandlingen och yrkade i första hand att upphandlingen skulle rättas på så sätt att Tele2s anbud skulle förkastas. I andra hand yrkades att upphandlingen skulle göras om.

Domstolarnas bedömning
Den första frågan handlade om ett obligatoriskt krav med befintlig växel var tydligt eller inte, och den andra om upphandlingen avsåg ett ramavtal eller ett leveransavtal, vilket kan påverka avtalsperiodens tillåtlighet. Kammarrättens delade förvaltningsrätten bedömning avseende det obligatoriska kravet men inte vad gäller frågan om ramavtal.

I upphandlingen angavs ett obligatoriskt krav på ”Molnbaserad växeltjänst” (4.1.15) vilket enligt Telenor kunde anses omfatta ett bör-krav (4.2.3) på integration, vilket vinnande anbud från Tele2 ifrågasattes uppfylla fullt ut.

Förvaltningsrätten noterar att ska-kravet på integration med befintlig växel förvisso var oprecist såtillvida att det som preciserats var relevant för telefonisttjänster. Dock framgår det inte att kraven avseende telefonisttjänster, direkt eller indirekt, även ska tillämpas i fråga om integrering med befintlig växel.

Snarare visar detta, enligt förvaltningsrätten, att bör-kravet på att just de tjänster som specificerats inte kan omfattas av ska-kravet.

Förvaltningsrätten fann därmed att kravet inte var otydligt så som Telenor gjort gällande. Kammarrätten delade denna bedömning vilken får antas innefatta bedömningen att anbudet från Tele2 uppfyllde kravet, och att upphandlingen inte var i strid med LOU i denna del.

Vad gäller den andra frågan ansåg förvaltningsrätten att Telenor inte visat att upphandlingen i själva verket var ett ramavtal och tillade dessutom att detta var en klassificeringsfråga som inte hade kunnat avhjälpas även om så hade påtalats.

Men kammarrätten fann med hjälp av överviktsprincipen att värdet av de tjänster som inte garanterades (optioner) var högre än de som garanterades, och att villkoren för dessa således var av ramavtalskaraktär. Dock hänvisade kammarrätten till HFD 2022 ref. 4 I och II och 2022 ref. 30 och ansåg att Telenor inte i tillräcklig grad hade konkretiserat på vilket sätt bolaget lidit eller riskerat att lida skada till följd av att det var ett ramavtal. Detta i synnerhet som Telenor valt att lämna anbud trots påstådda brister och utan att vidta några verkningsfulla åtgärder under upphandlingens gång.

Analys
Vad gäller frågan om det obligatoriska kravets tydlighet gjorde Telenor gällande att kravet framstod som otydligt först i och med regionens anbudsutvärdering. Men detta spelade ingen roll eftersom kammarrätten delade förvaltningsrättens bedömning i denna del, och därmed ansåg att kravet var tillräckligt tydligt.

Det hade ändå varit intressant att veta, om kammarrätten hade kommit till motsatt slut i denna fråga, hur den hade hanterat det förhållandet att ett krav kan uppfattas som tydligt fram tills det tillämpas, och om det skulle kunna utgöra skäl att bryta igenom påtalandeskyldigheten.

Frågan om ramavtal eller inte och tillämpningen av överviktsprincipen får anses som okontroversiell. Redan i och med HFD 2022 ref. 4 I och II stängdes dörren för att kunna visa på skada genom att förhindras konkurrera om framtida kontrakt, även om det är ett ramavtal som löper mycket längre än de tillåtna fyra åren.

Frågan om det funnits särskilda skäl att ha längre ramavtalstid än fyra år aktualiserades dock aldrig, men det är inte osannolikt att det skulle funnits goda argument för en sådan i detta fall.

Återigen, det är inte möjligt att lämna ett anbud och vänta med att överpröva för det fall du inte erhåller kontraktet. En konsekvens som på det stora hela är fullt rimlig.

Däremot är det onekligen otillfredsställande att konsekvensen även blir att, som i det här fallet, ett alldeles för långt ramavtal får löpa på. Förhoppningsvis är det för en övergångsperiod. Hade Telenor överprövat under anbudstiden så hade upphandlingen fått avbrytas, justeras och annonseras på nytt. Hade det verkligen varit så dumt?

Målnummer och domstol 
Meddelad den 1 november 2022 av Kammarrätten i Jönköping från mål nummer 1024-22.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Ramavtal eller inte?"

  1. Torgny skriver:
    2022-11-24 kl. 09:43

    Jag kan hålla med att det kan finnas grunder att inte låta Telenor överklaga en brist som de var medvetna om och accepterade. Däremot undrar jag vad Konkurrensverket gör nu. Det är bevisat att avtalet inte uppfyller LOU och därmed har Regionen inte fullgjort sin plikt att upphandla enligt LOU. Jag skulle förvänta mig ett upphandlingsskadeavgift i mångmiljonklassen.

    Svara
  2. Johan Stern skriver:
    2022-11-24 kl. 10:29

    Hej Torgny,
    Tack för inspelet! Konkurrensverkets skyldighet och i vissa fall möjlighet att föra en talan om upphandlingsskadeavgift är begränsad till avtal som i) får bestå trots att de slutits i strid med avtalsspärr, ii) får bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse eller iii) har slutits utan föregående annonsering. Sanktionsmöjligheterna i LOU tar i mångt och mycket sikte på s.k. otillåtna direktupphandlingar, så även talan om avtals ogiltighet som inte heller är en framkomlig väg. Det som återstår är skadestånd som i o f inbegriper alla fel i förhållande till LOU, men som också förutsätter att en leverantör lidit skada till följd av felet. Mot bakgrund av framförallt HFD 2022 ref. 4 I och II är det uppförsbacke i den delen, men det har hänt förr att allmänna domstolar tar sig för att göra egna självständiga bedömningar vad gäller skadebedömningar. Jag håller det inte allt för osannolikt att allmän domstol skulle komma fram till en annan slutsats vad gäller frågan om för långa, och därmed lagstridiga, ramavtal skulle kunna konstituera skada för en leverantör.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud