Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Räcker inte att påpeka ett fel”

Västerås stads kompletterande upplysningar kring kommunens IT-klientupphandling publicerades väl sent. Fast klagande anbudsgivare anses inte ha lyckats konkretisera den skada som förseningen innebar.

| 2017-04-20

Det har återigen blåst upp till strid kring Västerås stads datorupphandling. Caperio kammade hem affären, men Misco anser att upphandlingen bör göras om då det ”inte kan uteslutas att övriga anbudsgivares anbud innehåller brister i förhållande till uppställda obligatoriska krav”.

Det handlar om kravet på Windows 7/10 i klienterna. Som kravet är framställt kan det tolkas som om kommunen vill ha datorer som är kompatibla med antingen Windows 7 eller Windows 10 snarare än ha stöd för båda systemversionerna.

Dessutom klagar leverantören på att Västerås stad svarat på inkomna frågor alltför sent. Svar på fyra frågor publicerades, tillsammans med ett informationsmeddelande, efter klockan 22:00 den 30 november 2016.

Det betyder att kompletterande upplysningar lämnats senare än sex dagar före sista anbudsdag. Misco anser att både frågesvar och meddelande innehöll uppgifter som var nödvändiga för att kunna utforma ett komplett och slagkraftigt anbud. Ett brott mot reglerna runt tidsfrister i 8 kap. 9 § LOU, således.

Förvaltningsrätten konstaterar att det strider mot LOU att lämna kompletterande upplysningar om förfrågningsunderlaget senare än sex dagar före sista tidpunkt för anbudslämning. Samtidigt slås fast att klagande bolag inte konkretiserat hur det lidit skada av kommunens försening.

Av domen framgår att den som gör gällande att ett fel föreligger inte kan nöja sig med att påpeka detta. Det gäller också att kunna koppla bristen till den åberopad skada. Enligt förvaltningsrätten har Misco inte förklarat vilken information man hade behövt i sitt anbudsarbete.

Annons

Ta klivet och bli kvalificerad IT-upphandlare
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning som rustar dig för att göra komplexa IT-upphandlingar. Utbildningen täcker behovsanalys, kravställning, utvärdering, avtal och uppföljning – allt med fokus på IT-upphandling. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: AnbudITKonkurrensÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

10 kommentarer på "”Räcker inte att påpeka ett fel”"

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2017-04-20 kl. 09:26

    Vilket datum var sista anbudsdag? Var det dagen efter 30 nov eller var det fem dagar senare?

    Svara
  2. Per Eriksson skriver:
    2017-04-20 kl. 10:22

    Hej Jakob,

    Sista anbudsdag var den 5 december 2016.

    //Per

    Svara
  3. Justinianus skriver:
    2017-04-20 kl. 12:00

    En till i raden ”Förvaltningsrättspärlor” som garanterat hävs upp i andra instans…

    Svara
    1. Jakob skriver:
      2017-04-20 kl. 22:14

      Jaså, vad får dig att tro det?

      Ingripande mot upphandling får ju endast ske om både LOU-överträdelserekvisitet och skaderekvisitet är uppfyllt – och det är den som begär överprövning som har att visa att dessa rekvisit är uppfyllda genom att åberopa de omstädigheter som tyder på detta.

      Om nu sökande öht inte gjort gällande någon konkret skadeorsakssamband, så kan det ju bli svårt att ens få prövningstillstånd i Kammarrätten, eftersom klagande då behöver åberopa nya omständigheter (avseende skaderekvisitet) vilket förutsätter särskilda skäl enligt förvaltningsprocesslagen 37 §.

    2. Justinianus skriver:
      2017-04-21 kl. 12:33

      Hej Jakob!

      Tycker du att bestämmelserna i 9 kap. 8 § gamla LOU resp. 12 kap. 11 § nya ditto är dispositiva eller tvingande?

      Rent juridiskt är det helt åt skogen att knyta bedömningen av ett upphandlingsförfarandes lagenlighet med ett (o)bevisat skaderekvisit. Detta skulle innebära att var och en UM får ”anpassa” LOU enligt eget behov och tycke utan att få några som helst konsekvenser vid en rättslig prövning (i de fall ingen anbudsgivare kan bevisa ett direkt samband mellan överträdelsen och skadegörelsen).

    3. Jakob skriver:
      2017-04-21 kl. 13:24

      Hej Justinianus,

      till att börja med anser jag inte att nämnda lagrum är dispositiva, men det är heller ingen som ifrågasätter att Västerås stad brutit mot LOU i denna del.

      Jag anser heller inte att vare sig 16 kap. 6 § i ÄLOU (motsvarande 20 kap. 6 § i nya LOU) eller att 30 § i förvaltningsprocesslagen är dispositiv resp. fakultativ. En nödvändighet för att ingripande enligt LOU ska ske är att såväl brott mot LOU skett, som att risk för skada uppstått (se nämnda lagrum LOU). Vidare kan en domstol inte döma över annat än vad som åberopats av parterna (se 30 § FPL samt RÅ 2009 ref 69) och den som begär överprövning ska också argumentera för åtminstone risk för skada enligt LOU. I och med att det är fråga om just risk för skada så blir sådan argumentation ganska teoretisk och något större beviskrav på sökanden avseende faktiska omständigheter föreligger därför inte. Samtidigt måste den upphandlande myndigheten kunna få möjlighet att bemöta påstådd skada och orsakssamband, vilket förutsätter ju att sökanden lagt fram sådan redovisning.

      Vidare anser jag heller inte att (dåvarande) Regeringsrätten (numera HFD) dömde fel när de rev upp en länsrättsdom som grundade sig på en omständighet som inte åberopats sökanden (se RÅ 2009 ref 69).

      Slutligen anser jag att det är alldeles utmärkt (och inte åt skogen) att skattemedel inte läggs på att göra om hela eller delar av en upphandling enkom på grund av den upphandlande myndighetens LOU-övertramp, om övertrampet inte lett till någon risk för att anbudsgivaren lidit någon skada. En sådan ordning innebär skulle ju innebära stopp i hela upphandlingsmaskineriet, oändligt antal överprövning och omtag – allt p.g.a. formaliteter där ingen egentligen lidit någon skada.

      En UM som försöker ”anpassa” sitt underlag i strid mot LOU riskerar alltid ett ingripande om någon anbudsgivare upplever att anpassningen skett i strid mot LOU och anbudsgivaren faktiskt riskerat lidit skada. Samtidigt ska inte anbudsgivare tillåtas få framgång i överprövningsmål med slentrianmässiga/generella påstående om skada – ett visst ansvar om att presentera skadeorsakssambandet måste ligga på anbudsgivarna.

    4. Justinianus skriver:
      2017-04-21 kl. 16:07

      Hej Jakob!

      Jag förstår att i egenskap av kommunens upphandlingsansvarig är du direkt berörd av det rättsliga avgörandet.

      Dock, eftersom du anser att ett uppenbart lagbrott är att likställa med ”formaliteter där ingen egentligen lidit någon skada” får jag önska er i Uppsala all lycka med kommunens / förvaltningens upphandlingsverksamhet!

    5. Jakob skriver:
      2017-04-21 kl. 16:24

      Tack så mycket för lyckoönskningarna!

      Men bara för att reda ut missförståndet är jag inte upphandlingsansvarig på Uppsala kommun utan på ett av kommunens fastighetsbolag. Varken vi eller Uppsala kommun har över huvud taget något med domen som berörde Västerås stad att göra.

      Vad jobbar du själv med som kan garantera en upphävning av förvaltningsrättens dom så tvärsäkert?

  4. Enok skriver:
    2017-04-21 kl. 08:05

    Nu är det ju så att det inte är tillåtet att specificera enskilda tillverkares operativsystem över huvud taget.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2017-04-21 kl. 09:44

      Till att börja med var väl det inget som alls gjordes gällande i målet, eller?
      Vidare undrar jag vad du har för stöd för ett sådant kategoriskt påstående?

      Jag skulle våga påstå att just operativsystemet Windows har sådana egenskaper och ställning på marknaden att det torde vara tillåtet att föreskriva (i vart fall med tillägget ”eller likvärdigt”). Detta med beaktande av att det är ett oberoende system som funkar på alla PCs (och t.o.m. Mac-datorer), samt att alla som önskar kan återförsälja Windows tillsammans med hårdvaran.

      Dessutom är det tänkbart att den upphandlande myndigheten sedan tidigare upphandlat lösningar med Windows 7 och 10 tidigare och behöver komplettera sin datorflotta, vilket också borde ge visst stöd för Västerås stads agerande.

      Jmf. uttalandet i förvaltningsrätten dom 1958-11:

      ”Undantag för detta [föreskrift om visst fabrikat, min anm.] gäller det fall där det […] för förfrågningsunderlagets utformande saknas likvärdiga alternativ till föremålet för upphandlingen […]”

      Att föreskriva Window 7/10 torde således inte utgöra en såpass långtgående inskränkning i konkurrensen att brott mot LOU skett.

Lämna ett svar till Jakob Waldersten Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud