Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Prövar förslag mot brott

Skärpta uteslutningsgrunder, ett nationellt register för leverantörer till offentlig sektor och ökade möjligheter till informationsdelning. Det är några åtgärder som Brottsförebyggande rådet, Brå, lyfter fram för att motverka välfärdsbrott i en större granskning.

| 2022-03-30
Henrik Angerbrandt, Brå och Anders Knape, SKR.

Kriminalitet som går att koppla till offentlig upphandling är en del av rapporten, som bygger på ett stort antal intervjuer, analys av närmare 100 enskilda ärenden och en enkät till samtliga kommuner.

Brå ser stora skillnader mellan olika kommuner men med svårigheter att identifiera brottsliga aktörer som en gemensam nämnare.

Brå-utredaren Henrik Angerbrandt vill se mer av uppföljning från kommuner och regioner ”än till att hantera kraftiga avvikelser och uppenbara felaktigheter”.

– Den mest effektiva åtgärden mot välfärdsbrott är att aldrig ge oseriösa aktörer tillträde till marknaden. Men det krävs också bättre uppföljning av de aktörer som är inne i systemet.

För kommunernas LOV-system – där en debatt för hemtjänsten om LOU kontra LOV är högaktuell – pekar han på en inneboende problematik.

– Det är viktigt med en balans när ett valfrihetssystem utformas. Generellt finns en vilja att locka till sig en mångfald av aktörer, men det riskerar att slå över och göra det väl enkelt att godkännas som leverantör och att oseriösa företag också kommer in på marknaden, säger Henrik Angerbrandt.

Brås bedömning är att regelverket kring uteslutning av oseriösa aktörer är antingen svårtolkat eller består av onödiga hinder. En djupare utredning föreslås med inriktningen att skärpa utreslutningsgrunderna och göra dem mer tillämpbara.

– Av de intervjuer som genomförts som underlag för rapporten framkommer att många vill ha en bredare användning för att hävda allvarligt fel i yrkesutövningen. Man ser tydliga indikationer på oseriöst agerande men har svårt att finna stöd i regelverket.

– Det finns ett behov av att tydliggöra hur uteslutningsgrunderna kan tillämpas. Till exempel när det gäller vilka fel som omfattas och hur långt bak i tiden som räknas, säger Henrik Angerbrandt.

Brå ser också problem med att driva fram rättspraxis för uteslutningsgrunderna och att många kommuner och regioner saknar resurser på området.

Rapporten belyser även värdet med att säkerställa informationsdelning  och ett behov av ett register över alla avtal som kommuner och regioner har med privata aktörer.

SKR hyllar rapporten utifrån en bedömning att välfärdsbrott är systemhotande och lovar att bidra till arbetet med en nyinrättad funktion som samordnare mot välfärdsbrott.

Enligt SKR har Brå genomfört den första totalundersökningen av välfärdsbrott inom både företagande och föreningsliv med slutsatser som är i linje med SKR:s egna.

– Undersökningen ger oss värdefull kunskap om hur välfärdsbrottsligheten ser ut och som riskerar att hota vårt välfärdssystem. Oseriösa aktörer ska inte få finnas i välfärdssystemen och vi måste aktivt agera mot att skattepengar används till fusk och oegentligheter, säger SKR:s ordförande Anders Knape.

SKR vill se insatser för att klara myndighetssamverkan även i mindre kommuner  och lyfter problematiken med bristande verktyg för upphandlande myndigheter gällande leverantörskontroller vid offentlig upphandling.

Under den senaste månaden har regeringen genomfört rundabordssamtal för att motverka oseriösa leverantörer inom offentlig upphandling. Samtalen med berörda parter har täckt in branscher som bedöms som särskilt känsliga – bygg/entreprenad, städ och transport.

Regeringen ska nu analysera förslag som kommit fram under samtalen för att se vad som kan genomföras.

– Något som nämnts av flera aktörer är att det saknas system idag för upphandlande myndigheter att enkelt kontrollera att leverantörer är justa. I regeringens arbete med att motverka arbetslivskriminalitet har också långa leverantörskedjor identifierats som en riskfaktor i fall när överenskomna avtal inte uppfylls av samtliga underleverantörer, sade civilminister Ida Karkiainen när hon kort redovisade rundabordssamtalen under SOI:s årskonferens i Luleå.

Läs mer: Upphandling BråIda KarkiainenSKR

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Prövar förslag mot brott"

  1. Robin skriver:
    2022-03-30 kl. 16:54

    I Sverige genomförs årligen drygt 18 000 annonserade upphandlingar. Av dessa är cirka hälften så kallade direktivstyrda upphandlingar. Vid denna typ av upphandlingar har det sen den 1 januari 2017, i samband med att den nya lagen om offentlig upphandling (LOU) trädde i kraft, varit obligatoriskt för upphandlande myndigheter att genom kontroll av offentliga bevis säkerhetsställa att en leverantör inte begått vissa listade brott och att den fullgjort sina skyldigheter avseende betalning av skatter eller socialförsäkringsavgifter innan tilldelning av ett offentligt kontrakt.

    Trots att kontrollskyldigheten nu funnits i över fem år står Sveriges offentliga organisationer fortfarande utan en ändamålsenlig lösning för att genomföra kontrollen. Om en leverantörs företrädare begått något av de listade brotten går överhuvudtaget inte att kontrollera. Det har visat sig att bevis kopplade till betalning av skatter eller socialförsäkringsavgifter inte har varit tillförlitligt tillgängligt över tid. Därutöver finns en frivillig möjlighet att kontrollera om en leverantör har ”kvalificerade ekonomiska svårigheter”. Denna frivilliga möjlighet utnyttjas frekvent av upphandlande myndigheter för att undvika kostsamma leveransavbrott. Även denna kontroll är dock förenad med ett antal praktiska problem.

    Hur lång tid till ska det få ta för upphandlarna i Sverige att få tillgång till en ändamålsenlig lösning som matchar deras skyldigheter?

    Svara
  2. Kapitel.13 skriver:
    2022-03-30 kl. 21:40

    http://Www.kapitel13.se är en av lösningarna. Den som söker finner.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt