De tre skånska kommunerna Simrishamn, Tomelilla och Ystad hör till föregångarna när det kommer till samordnad varudistribution. Studiebesöken har varit många och projektet har dessutom förärats Godstransportrådets nationella pris Årets lyft.
Varje vecka körs cirka 40 ton varor ut från terminalen. Samordningen har inneburit fördelar som ökad leveransprecision samt bättre möjlighet för små och medelstora företag att konkurrera i kommunernas upphandlingar.
Högre trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan förs också fram.
– 75 procent färre lastbilstransporter på våra vägar och bara ett fåtal turer i anslutning till våra skolgårdar är fina delresultat, säger Tina Persson, verksamhetsutvecklare på Ystads kommun.
Fast nu kliver en av pionjärerna, transportföretaget Akkafrakt, av. Detta trots att kommunerna var nöjda med samarbetet och att det fyråriga avtalet gav möjlighet till två år förlängning.
– Ersättningen var för dålig, säger Mats Lindberg, affärsområdeschef för industri och handel på Akkafrakt, till Ystads Allehanda.
Från halvårsskiftet tar GDL Transport över. Det Helsingborgsbaserade företagets anbud var det ekonomiskt mest fördelaktiga i konkurrens med Malmö Lastbilscentral och Akkafrakt, där samtliga anbudsgivare som deltog i upphandlingen levde upp till kraven.
– GDL Transport har i sitt anbud visat att man har både ambition och kunskap att utveckla samarbetet kring samordnad varudistribution, säger Marcus Bäckström, upphandlingsstrateg i Simrishamns kommun.
Nytt blir att båda ordinarie fordonen kommer att drivas av gas, idag är bara det ena av två gasdrivet. Kommunerna uppskattar detta steg på vägen mot det gemensamma målet om ett fossilbränslefritt Skåne år 2020.
Även det nya avtalet löper i fyra år. Det finns dessutom möjlighet till förlängning i ytterligare fyra år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer