Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hjälp med att sålla bort de olämpliga

Svenska upphandlare har fått en varningslista. Syftet är att sprida information och på så sätt förhindra att offentliga kontrakt hamnar hos oseriösa företag eller hos leverantörer med bristande yrkesmässig förmåga.

| 2019-08-30

En anledning till att oseriösa företag kan fortsätta att vinna offentliga kontrakt är att upphandlare inte alltid vet om ”misskötsel” på andra håll i landet. Sveriges offentliga varningslista, Svvar, sprider den informationen.

Listans initiativtagare Morgan Jansson, som till vardags är inköpschef på ett allmännyttigt bostadsbolag, tycker att det är angeläget att skapa incitament för företag att göra rätt för sig till offentliga kunder – på samma sätt som till privata kunder. Oseriösa aktörer ska inte vinna offentliga kontrakt.

– Om en leverantör inte följer lagar eller de avtal man tecknat vill jag att man ska känna att det finns risk för att förlora den ”offentliga kunden” och inte enbart ett enstaka kontrakt hos en beställare.

Rent praktiskt hjälper upphandlare varandra genom att informera om företag som bedömts olämpliga att delta i offentliga upphandlingar enligt upphandlingslagens kapitel 13. Företag kan förekomma under tre rubriker: brott, skattefusk och övriga missförhållanden. Skäl och motivering är tydligt dokumenterade. Innehållet är kvalitetssäkrat och fritt från skönsmässiga uppfattningar och personuppgifter.

Det var nya LOU, som öppnar för möjligheten att hänvisa till andras referenser än sina egna, som födde idén till denna nya service:

– En formalisering säkrar uppgifterna och gör dem tillgängliga över tid och det finns en poäng att arbeta tillsammans nationellt, inte lokalt. Då kan vi dra nytta av varandras erfarenheter.

Det betonas att Svvar inte rekommenderar uteslutning av företag. Det handlar om att dela erfarenheter så att var och en kan fatta bättre beslut. En uteslutning ur en upphandling får som bekant heller inte ske utan att leverantören fått chans att yttra sig i ärendet.

Morgan Jansson säger att responsen från upphandlare varit enbart positiv. Dock finns viss osäkerhet kring hur man får använda listan.

– Därför har jag bett jurister om råd. Användarvillkoren och databasen är utformade efter juristernas instruktioner och jag är trygg med att Svvar är robust och håller både utifrån upphandlingslagstiftning och GDPR.

Tror du att företagare kan känna sig uthängda?

– De flesta känner nog inte till Svvar ännu, men jag utgår från att seriösa företag välkomnar den. Det hjälper dem i konkurrensen om offentliga kontrakt.

Morgan Jansson räknar med att oseriösa företag kommer att höra av sig:

– Därför har jag provtryckt villkor och arbetssätt med en av de bästa upphandlingsjuristerna vi har i Sverige.

Att publicerad information är korrekt är avgörande för att detta hjälpmedel ska fungera. Registreringar granskas och kan komma att verifieras.

Eva-Maj Mühlenbock, advokat/partner vid Cirio Advokatbyrå, menar att en korrekt användning av denna typ av lista kommer att vara en stor hjälp för upphandlare:

– Skötsamma leverantörer kommer också att välkomna den förbättrade konkurrensen, på samma villkor, som detta kommer att medföra.

Sveriges offentliga varningslista lanseras i försiktig skala, den används idag av tre bostadsbolag i Stockholm. Morgan Jansson säger att den är ganska tom på information i nuläget men att strukturen är färdig och han välkomnar nya användare:

– Det som är nyckeln är att den börjar användas och fyllas på av användarna. Först då gör den nytta för andra.

Formellt ägs och drivs tjänsten av företaget Evoluu. Användning är kostnadsfri – och kommer att vara det så länge det är hållbart.

– Det kan förstås införas en kostnad längre fram beroende på hur mycket jobb som krävs, men då hoppas jag att listan blivit så bra att man tycker att en liten kostnad är väl värd vad man får i form av säkrare affärer.

Svvar innehåller endast företag där händelsen som orsakat uteslutningsgrunden inte är äldre än tre år. Om det är kopplat till ett avtal ska det vara upphandlat enligt “nya” LOU (2016:1145).

Läs mer: InsynPraktisktUppföljningUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift