Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nystartade företag särbehandlas

ExpertkommentarIbland ser jag förfrågningsunderlag där kraven särbehandlar nystartade företag på ett för dem fördelaktigt sätt. Självklart är det positivt att det görs möjligt att även nyare företag ska kunna delta i upphandlingar men här gäller det att tänka sig för, skriver Magnus Nilsson, Inköpsrådets expert.

| 2021-02-07
Magnus NIlsson, Inköpsrådets expert.

Kvalificeringskrav ställs i så gott som alla offentliga upphandlingar. Syftet med kvalificeringskraven är att säkerställa att de anbudsgivare som deltar i upphandlingen har tillräcklig förmåga att kunna utföra det åtagande som upphandlingen avser.

Den här typen av krav ställs alltså inte för att identifiera vilken anbudsgivare som är bäst, utan för att klargöra vilka anbudsgivare som är tillräckligt bra för att klara av att utföra leveransen i fråga.

Kvalificeringskraven kan ta sikte på anbudsgivarens förutsättningar ur olika aspekter och kan avse ekonomiska, tekniska och yrkesmässiga förutsättningar som bedöms vara nödvändiga för att anbudsgivaren ska kunna utföra åtagandet.

Ibland ser jag kvalificeringskrav som särbehandlar nystartade företag på ett för dem fördelaktigt sätt genom att de tillåts uppfylla krav på andra sätt än andra anbudsgivare. Det kan till exempel se ut så här:

”Anbudsgivande företag ska ha tre års tidigare erfarenhet av att utföra leveranser motsvarande de som nu upphandlas. Detta ska styrkas genom en beskrivning av tidigare erfarenhet och genom att till anbudet bifoga två referenser för uppdrag av liknande karaktär som har utförts under de tre senaste åren räknat från sista anbudsdag.

Anbudsgivare som är nystartade kan istället för att lämna ovan efterfrågad beskrivning av erfarenhet och referenser avseende anbudsgivaren ange tidigare erfarenheter och referenser för anställda nyckelpersoner hos anbudsgivaren som visar att dessa har motsvarande erfarenhet.”

Att göra en sådan särbehandling ska man vara väldigt försiktig med av både upphandlingsjuridiska och affärsmässiga skäl. 

Om kraven har ställts för att det har bedömts nödvändigt att företaget har erfarenheten blir det inkonsekvent att säga att vissa, men inte alla, företag bedöms kunna utföra åtagandet utan att besitta erfarenheten. 

En märklig effekt kan bli att ett företag (företag A) som har bedrivit sin verksamhet i två år och elva månader och har en handfull mycket erfarna nyckelpersoner som samtliga varit verksamma i branschen under mycket lång tid inte kan uppfylla kravet i upphandlingen.

Ett helt nystartat företag (företag B) som drivs av en enskild individ som personligen varit verksam i branschen i precis tre år kan däremot delta och uppfylla kravet i upphandlingen trots att företag B rimligen har betydligt mindre erfarenhet än företag A. 

Självklart är det positivt att det finns en vilja att möjliggöra för även nyare företag att kunna delta i upphandlingar om de bedöms vara tillräckligt bra. Det bör dock göras på ett annat sätt. 

Jag tycker att man i den här situationen, och innan upphandlingen annonseras, bör ifrågasätta sitt eget krav.

Är det så att det faktiskt är tillräckligt att anställda nyckelpersoner innehar erfarenheten bör kravet omformuleras så att det inte riktar sig mot det anbudsgivande företaget utan istället  dess anställda – inte bara för nystartade företag utan för alla företag som vill delta i upphandlingen.

Ett annat alternativ är att öppna för att samtliga anbudsgivare kan uppfylla kravet antingen genom företagets erfarenhet eller anställdas erfarenhet.

Jag kommer att återkomma med lite knep om hur man på andra sätt kan ge en hjälpande hand till såväl små som nystartade företag i upphandlingar.  

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult, Peak Procurement

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarKravuppfyllelseUpphandlingsdokument

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Nystartade företag särbehandlas”

  1. Magnus Nilsson skriver:
    2021-02-18 kl. 19:30

    Jag fick en kommentar på min text som kan sammanfattas så här.

    Texten anger att ”Anbudsgivande företag ska ha tre års tidigare erfarenhet av att utföra leveranser motsvarande de som nu upphandla.”

    Den som lämnat kommentaren påtalar helt rikta att ett företag har långtgående rätt att åberopa annans finansiella, yrkesmässiga och tekniska kapacitet och kravet borde hellre lyda ”Anbudsgivande ska ha tre års tidigare erfarenhet av att utföra leveranser motsvarande de som nu upphandla.” Dvs ordet ’företag’ skulle inte finnas med i kravet. Det skulle medföra att det inte är det anbudsgivande företaget som måste ha denna kapacitet, denna juridiska person lämnar dock in anbudet, men lämnar det öppet för att åberopa annans kapacitet.

    Det är helt riktig att en anbudsgivare har en långtgående rätt att åberopa annans kapacitet. Det framgår av såväl praxis (Mål C-176/98: Holst Italia SpA), EU-direktiv och de svenska upphandlingslagarna. Den rätten gäller naturligtvis även om den upphandlande enheten väljer att utrycka sig i termer som ’Anbudsgivande företag’.

    Min text handlar egentligt inte alls om åberopande av kapacitet utan det jag vill belysa är att olika typer av företag inte ska behandlas olika och att upphandlare bör överväga hur kraven kan utformas för att möjliggöra för så många som möjligt att delta i upphandlingen, med eller utan att åberopa andras kapacitet.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025