Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Parters agerande ledde till förlängning

RättsfallsanalysInnebörden av ett ska-krav, att anbudsgivare ska godta förlängning av ett anbuds giltighetstid vid en överprövning, har tagits upp av kammarrätten. Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater, analyserar domen.

| 2021-01-25
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Ett ska-krav på att anbudsgivare ska godta att anbuds giltighetstid förlängs vid en eventuell överprövning anses ha verkan trots att något godkännande varken inhämtats eller avlämnats.

Fakta i målet
Trafikkontoret på Stockholms stad upphandlade ”Lånecykelsystem och stadsinformation”. Vid upphandlingen tillämpades lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, LUK.

Först tilldelades VOI Technology och UIP Holding, som lämnat anbud som grupp, tjänstekoncessionen i upphandlingen. Genom dom (mål nummer 12904-19) förordnade Förvaltningsrätten i Stockholm om rättelse på så sätt att en ny anbudsutvärdering skulle genomföras varvid anbudet från VOI och UIP inte skulle beaktas. Domen överklagades men Kammarrätten i Stockholm meddelade inte prövningstillstånd (mål nummer 8238-19).

Staden fattade därför ett nytt tilldelningsbeslut genom vilket kontraktet tilldelades Marfina som var det enda kvarvarande anbudet i upphandlingen. Detta tilldelningsbeslut överprövades av VOI och UIP som yrkade att förvaltningsrätten skulle förordna att anbudet från Marfina skulle förkastas på grund av brister i förhållande till vissa obligatoriska krav i upphandlingen.

Aktuellt för denna process var ett ska-krav på att anbudsgivarna i händelse av en överprövning av tilldelningsbeslutet ”ska godta” en förlängning av anbudens giltighetstid. Frågan var om avsaknaden av ett explicit godkännande innebar att en sådan förlängning hade kommit till stånd eller inte.

Domstolens bedömning
Förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten ansåg att kravet på förlängd giltighetstid ska tolkas som att det krävs att staden aktivt begär en förlängning av anbudens giltighet, och att en annan tolkning är oproportionerlig. Då staden inte hade begärt någon förlängning av Marfina fanns det, vid tidpunkten för tilldelningsbeslutet, inte något giltigt anbud.

Vid denna slutsats saknades skäl för förvaltningsrätten att pröva om Marfinas anbud i övrigt uppfyllde de obligatoriska kraven i upphandlingen, och förvaltningsrätten beslutade att upphandlingen skulle göras om.

Kammarrätten
Kammarrätten uttalade att, även om villkoret hade kunnat vara ännu tydligare formulerat, var det tillräckligt klart, precist och entydigt att anbudens giltighetstid förlängs automatiskt vid en eventuell överprövning fram till dess att upphandlingen avslutas.

Kammarrätten fäste även vikt vid att såväl Marfina som staden genom hela överprövningsprocessen, och VOI och UIP fram till förvaltningsrättens dom den 28 oktober 2019 (mål nummer 12904-19) har agerat som om anbuden fortsatt var giltiga.

Marfinas ansökan om överprövning innebar därmed i praktiken att anbudens giltighetstid förlängdes och att Marfinas anbud var giltigt vid tidpunkten för tilldelningsbeslutet.

Vad gäller frågan om villkoret som sådant är förenligt med LUK, och då främst proportionalitetsprincipen beaktade kammarrätten den förhållandevis långa avtalstiden på sju år, och att det inte heller var anmärkningsvärt länge sedan anbuden lämnades samt att ingen av anbudsgivarna heller hade fört fram att den förlängda anbudstiden inneburit några konkreta svårigheter för dem att stå fast vid sina anbud.

Kammarrätten ansåg därför att anbudstiden inte kunde anses vara orimlig, och att villkoret om automatisk förlängning därför inte stod i strid med proportionalitetsprincipen eller någon annan grundläggande princip eller bestämmelse i LUK.

Stadens överklagande bifölls således och målet återförvisades till förvaltningsrätten för prövning i sak av de andra omständigheter kring obligatoriska krav som Marfina gjort gällande i förvaltningsrätten.

Analys
Fenomenet att kräva förlängd giltighetstid vid en eventuell överprövning är förhållandevis vanligt. Det finns en mängd olika varianter, och rättsliga prövningar av dessa krav inte allt för vanliga.

Som domstolarna konstaterade är kravet utformat på ett i viss mån otydligt sätt, där anbudsgivarna ska godta förlängning vid händelse av överprövning. Å ena sidan kan kravet uppfattas som att det inte är möjligt för anbudsgivarna att inte godta en förlängning, och å andra sidan indikerar formuleringen ”godta förlängning” att det förutsätter någon form av aktivt handlande från Staden och anbudsgivarnas sida.

Avgörande för målets utgång är kammarrättens mer ändamålsenliga tolkning, och utifrån institutet konkludent handlande (det vill säga där parterna genom sitt agerande skapar till exempel ett avtalsinnehåll), jämfört med förvaltningsrättens mer semantiska tolkning.

Undertecknade är av uppfattningen att kammarrättens tillämpning är pragmatisk och i och för sig är sympatisk, men kan inte låta bli att reflektera över om utgången hade blivit densamma om någon av anbudsgivarna motsatt sig en förlängning i ett tidigare skede.

Vi kan inte heller låta bli att fundera över vad som hade hänt om situationen varit den omvända, det vill säga att Marfina hade fått sitt anbud förkastat på grund av att det inte förlängts.

Den upphandlande myndigheten har troligen en relativt stor möjlighet att välja sin bedömning i ett sådant här fall och få rätt för olika tolkningar i olika domstolar.

Alldeles oavsett kan just denna tolkningsproblematik kunna undvikas antingen genom att ta bort formuleringen att anbudsgivarna ska godta, alternativt kräva att ska-kravet besvaras/accepteras precis som alla andra ska-krav.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 4192-20 från den 28 december 2020.

Juristpanelen

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud