Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Överprövning tar fortfarande lång tid

ExpertkommentarDen 1 juli 2022 infördes regeln i upphandlingslagarna om att överprövningsmål ska hanteras skyndsamt i domstolarna. Skyndsamhetskravet innehåller inte någon frist för när ett mål senast ska vara avgjort, men ger ändå en markering från lagstiftaren, skriver Magnus Johansson.

| 2023-04-24
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Av nyligen publicerade siffror från Upphandlingsmyndigheten framgår att överprövningsmålen har ökat med 6 procent 2022 jämfört med 2021. Antal mål ökade både i förvaltningsrätt, kammarrätt och i Högsta förvaltningsdomstolen.

I förvaltningsrätterna uppgick den genomsnittliga handläggningstiden 2022 till 2,5 månader och i kammarrätt i genomsnitt till 6,7 månader. Det innebär att det tar 9,2 månader för dessa domstolar i genomsnitt att handlägga en tvåinstansprövning.

Att handläggningstiden är ännu längre i Högsta förvaltningsdomstolen, ska också tilläggas, för de mål som släpps upp hela vägen. Vi måste även ta i beaktande att inte alla mål sakprövas och att dessa mål har en betydligt kortare handläggningstid. I praktiken tar det därför ännu längre tid för att få sitt ärende prövat i sak.

Det ska konstateras att skyndsamhetskravet infördes halvårsskiftet 2022 och att det är för tidigt att dra några stora växlar kring presenterade siffror kopplat till detta krav, men det är en intressant trend att följa. Summa summarum är att det fortfarande tar för lång tid för domstolarna att hantera överprövningsärenden.

Vad beror detta på då? Det finns förstås flera faktorer som kan påverka handläggningstiden. En avgörande faktor är hur mycket resurser domstolarna har när det gäller både personal och ekonomi, och hur hög arbetsbelastningen är. 

I och med att vi valt att inte införa specialdomstolar i Sverige finns även aspekten att domstolarna kan ha begränsade juridiska kompetenser eller erfarenheter av offentlig upphandling, vilket kan försena handläggningen.

En annan viktig faktor är hur komplexa frågorna som tas upp i överprövningsmålen är. Jag är den första att skriva under på att offentlig upphandling är komplex, och då arbetar jag ändå med frågorna dagligen.

Hur uppfattas det då av en leverantör som har begränsad erfarenhet av både offentlig upphandling och rättsmedel, och inte minst av domstolar, när komplexiteten i kravställande och uppfyllelse växter kontinuerligt?

Omständigheterna som åberopas i överprövningsmålen då? I samband med införandet av skyndsamhetskravet infördes även preklusionsfrister i både förvaltningsrätt och kammarrätt. Preklusionsfristerna begränsar vilka omständigheter som får åberopas, men kanske inte förenklar själva frågan om målets komplexitet.

Däremot begränsas förstås frågan vilka omständigheter som får åberopas och därmed även mängden handlingar som domstolarna har att hantera. Det kan förstås påverka handläggningstiden positivt.

Vad kan vi tillsammans göra då för att påskynda domstolarnas hantering? Överprövning är och kommer alltid att vara viktigt för att säkerställa att offentlig upphandling genomförs på ett rättssäkert sätt. Det handlar inte sällan om stora summor som i sin tur påverkar vårt samhälle. Att få sin sak prövad av tredje part är helt grundläggande för offentlig upphandling.

Svaret på frågan får därför bli att vi kanske ska se till att vi inte hamnar i överprövningssituationer in the first place? Hur vi kommer dit får jag återkomma till i senare krönika!

Magnus Johansson
Företagarna

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Överprövning tar fortfarande lång tid”

  1. Mark skriver:
    2023-04-27 kl. 09:30

    Några futuristiska förslag på förbättringar:
    1) Utforma lagar så att de flesta normalt funtade personer drar samma slutsatser av det som står i texten.
    2) Domstolar dömer rigoröst utifrån lagarna och inte utvidgar osäkerheten genom att så tvivel i det som står skrivet i lagen. Att tumma och fippla ska inte löna sig varken för anbudsgivare eller myndigheter.
    3) Domstolar utvecklar användbar praxis som utgår från lagstiftares mål och syften med lagstiftningen (t.ex. om lagstiftaren markerar mot onormalt låga priser så ska domstolar utveckla tydliga riktlinjer mot fenomenet och inte undergräva hela konceptet och skylla ifrån sig)
    4) Hantera upphandlingsreglerna och offentlighetsprincipen som den primära kontrollmekanismen för offentliga inköp som det är. Leverantörerna sköter jobbet om de får rätta verktyg, starka rättigheter och tydliga regler.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026