Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Överprövning tar fortfarande lång tid

ExpertkommentarDen 1 juli 2022 infördes regeln i upphandlingslagarna om att överprövningsmål ska hanteras skyndsamt i domstolarna. Skyndsamhetskravet innehåller inte någon frist för när ett mål senast ska vara avgjort, men ger ändå en markering från lagstiftaren, skriver Magnus Johansson.

| 2023-04-24
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Av nyligen publicerade siffror från Upphandlingsmyndigheten framgår att överprövningsmålen har ökat med 6 procent 2022 jämfört med 2021. Antal mål ökade både i förvaltningsrätt, kammarrätt och i Högsta förvaltningsdomstolen.

I förvaltningsrätterna uppgick den genomsnittliga handläggningstiden 2022 till 2,5 månader och i kammarrätt i genomsnitt till 6,7 månader. Det innebär att det tar 9,2 månader för dessa domstolar i genomsnitt att handlägga en tvåinstansprövning.

Att handläggningstiden är ännu längre i Högsta förvaltningsdomstolen, ska också tilläggas, för de mål som släpps upp hela vägen. Vi måste även ta i beaktande att inte alla mål sakprövas och att dessa mål har en betydligt kortare handläggningstid. I praktiken tar det därför ännu längre tid för att få sitt ärende prövat i sak.

Det ska konstateras att skyndsamhetskravet infördes halvårsskiftet 2022 och att det är för tidigt att dra några stora växlar kring presenterade siffror kopplat till detta krav, men det är en intressant trend att följa. Summa summarum är att det fortfarande tar för lång tid för domstolarna att hantera överprövningsärenden.

Vad beror detta på då? Det finns förstås flera faktorer som kan påverka handläggningstiden. En avgörande faktor är hur mycket resurser domstolarna har när det gäller både personal och ekonomi, och hur hög arbetsbelastningen är. 

I och med att vi valt att inte införa specialdomstolar i Sverige finns även aspekten att domstolarna kan ha begränsade juridiska kompetenser eller erfarenheter av offentlig upphandling, vilket kan försena handläggningen.

En annan viktig faktor är hur komplexa frågorna som tas upp i överprövningsmålen är. Jag är den första att skriva under på att offentlig upphandling är komplex, och då arbetar jag ändå med frågorna dagligen.

Hur uppfattas det då av en leverantör som har begränsad erfarenhet av både offentlig upphandling och rättsmedel, och inte minst av domstolar, när komplexiteten i kravställande och uppfyllelse växter kontinuerligt?

Omständigheterna som åberopas i överprövningsmålen då? I samband med införandet av skyndsamhetskravet infördes även preklusionsfrister i både förvaltningsrätt och kammarrätt. Preklusionsfristerna begränsar vilka omständigheter som får åberopas, men kanske inte förenklar själva frågan om målets komplexitet.

Däremot begränsas förstås frågan vilka omständigheter som får åberopas och därmed även mängden handlingar som domstolarna har att hantera. Det kan förstås påverka handläggningstiden positivt.

Vad kan vi tillsammans göra då för att påskynda domstolarnas hantering? Överprövning är och kommer alltid att vara viktigt för att säkerställa att offentlig upphandling genomförs på ett rättssäkert sätt. Det handlar inte sällan om stora summor som i sin tur påverkar vårt samhälle. Att få sin sak prövad av tredje part är helt grundläggande för offentlig upphandling.

Svaret på frågan får därför bli att vi kanske ska se till att vi inte hamnar i överprövningssituationer in the first place? Hur vi kommer dit får jag återkomma till i senare krönika!

Magnus Johansson
Företagarna

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson
Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
Koncernbolags anbud inte självständigaKoncernbolags anbud inte självständiga
Terrorhot — så påverkas upphandlingarTerrorhot — så påverkas upphandlingar
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Tio skäl att välja Anbudsdagen

Krångligt med upphandling? Inte alls – bara andra spelregler. Lär dig rätt strategier på Anbudsdagen 2023.

Nytt från Upphandling24

  • Tillbaka i konsultrollen
  • ”Hemlöshet” hotar anrik klubb
  • Stopp för omstritt avtal
  • Nya krav för konkurrensen
  • Vårdat, enkelt och begripligt
  • Kramforstrio med kärleksbudskap
  • Hoppas på aktiva politiker

Åsikter på sajten

  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtHej! Jag fick nog inte modellen riktigt att fungera men är intresserad att se hur det slår. Skulle även vara...
  • Fel förkasta försenad förklaringFör guds skull hoppas jag att någon tar detta till nästa instans. Om inte så har vi för tillfället noll...
  • Fel förkasta försenad förklaringEn rimlig tolkning är att kammarrätten har ingen susning vad dem håller på med. Det är inte bara ett tankefel...

Senaste inläggen

  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen
  • Tolkning av aktivitetspliktens gränser
  • Samhällets försörjning måste tryggas