Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Överprövning tar fortfarande lång tid

ExpertkommentarDen 1 juli 2022 infördes regeln i upphandlingslagarna om att överprövningsmål ska hanteras skyndsamt i domstolarna. Skyndsamhetskravet innehåller inte någon frist för när ett mål senast ska vara avgjort, men ger ändå en markering från lagstiftaren, skriver Magnus Johansson.

| 2023-04-24
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Av nyligen publicerade siffror från Upphandlingsmyndigheten framgår att överprövningsmålen har ökat med 6 procent 2022 jämfört med 2021. Antal mål ökade både i förvaltningsrätt, kammarrätt och i Högsta förvaltningsdomstolen.

I förvaltningsrätterna uppgick den genomsnittliga handläggningstiden 2022 till 2,5 månader och i kammarrätt i genomsnitt till 6,7 månader. Det innebär att det tar 9,2 månader för dessa domstolar i genomsnitt att handlägga en tvåinstansprövning.

Att handläggningstiden är ännu längre i Högsta förvaltningsdomstolen, ska också tilläggas, för de mål som släpps upp hela vägen. Vi måste även ta i beaktande att inte alla mål sakprövas och att dessa mål har en betydligt kortare handläggningstid. I praktiken tar det därför ännu längre tid för att få sitt ärende prövat i sak.

Det ska konstateras att skyndsamhetskravet infördes halvårsskiftet 2022 och att det är för tidigt att dra några stora växlar kring presenterade siffror kopplat till detta krav, men det är en intressant trend att följa. Summa summarum är att det fortfarande tar för lång tid för domstolarna att hantera överprövningsärenden.

Vad beror detta på då? Det finns förstås flera faktorer som kan påverka handläggningstiden. En avgörande faktor är hur mycket resurser domstolarna har när det gäller både personal och ekonomi, och hur hög arbetsbelastningen är. 

I och med att vi valt att inte införa specialdomstolar i Sverige finns även aspekten att domstolarna kan ha begränsade juridiska kompetenser eller erfarenheter av offentlig upphandling, vilket kan försena handläggningen.

En annan viktig faktor är hur komplexa frågorna som tas upp i överprövningsmålen är. Jag är den första att skriva under på att offentlig upphandling är komplex, och då arbetar jag ändå med frågorna dagligen.

Hur uppfattas det då av en leverantör som har begränsad erfarenhet av både offentlig upphandling och rättsmedel, och inte minst av domstolar, när komplexiteten i kravställande och uppfyllelse växter kontinuerligt?

Omständigheterna som åberopas i överprövningsmålen då? I samband med införandet av skyndsamhetskravet infördes även preklusionsfrister i både förvaltningsrätt och kammarrätt. Preklusionsfristerna begränsar vilka omständigheter som får åberopas, men kanske inte förenklar själva frågan om målets komplexitet.

Däremot begränsas förstås frågan vilka omständigheter som får åberopas och därmed även mängden handlingar som domstolarna har att hantera. Det kan förstås påverka handläggningstiden positivt.

Vad kan vi tillsammans göra då för att påskynda domstolarnas hantering? Överprövning är och kommer alltid att vara viktigt för att säkerställa att offentlig upphandling genomförs på ett rättssäkert sätt. Det handlar inte sällan om stora summor som i sin tur påverkar vårt samhälle. Att få sin sak prövad av tredje part är helt grundläggande för offentlig upphandling.

Svaret på frågan får därför bli att vi kanske ska se till att vi inte hamnar i överprövningssituationer in the first place? Hur vi kommer dit får jag återkomma till i senare krönika!

Magnus Johansson
Företagarna

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Överprövning tar fortfarande lång tid”

  1. Mark skriver:
    2023-04-27 kl. 09:30

    Några futuristiska förslag på förbättringar:
    1) Utforma lagar så att de flesta normalt funtade personer drar samma slutsatser av det som står i texten.
    2) Domstolar dömer rigoröst utifrån lagarna och inte utvidgar osäkerheten genom att så tvivel i det som står skrivet i lagen. Att tumma och fippla ska inte löna sig varken för anbudsgivare eller myndigheter.
    3) Domstolar utvecklar användbar praxis som utgår från lagstiftares mål och syften med lagstiftningen (t.ex. om lagstiftaren markerar mot onormalt låga priser så ska domstolar utveckla tydliga riktlinjer mot fenomenet och inte undergräva hela konceptet och skylla ifrån sig)
    4) Hantera upphandlingsreglerna och offentlighetsprincipen som den primära kontrollmekanismen för offentliga inköp som det är. Leverantörerna sköter jobbet om de får rätta verktyg, starka rättigheter och tydliga regler.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Magnus Johansson

Magnus Johansson
Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Lediga jobb

Upphandlare till Upphandlingsbyrån, Umeå kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt/

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
Föreslår att kinesiskt anbud förkastasFöreslår att kinesiskt anbud förkastas
Ett steg fram — 22 steg tillbakaEtt steg fram — 22 steg tillbaka
Så fixade hon jätteupphandlingenSå fixade hon jätteupphandlingen
Polisens ändringar var inte tillåtnaPolisens ändringar var inte tillåtna
Miljömärkning för att nå en giftfri miljöMiljömärkning för att nå en giftfri miljö
Rivstartade nytt avtal med mässaRivstartade nytt avtal med mässa
Tillsynsbeslut gick inte att överklagaTillsynsbeslut gick inte att överklaga
ANNONS FRÅN AFF

Kan vi byta leverantör för tjänst som betalas per timme?

Som fastighetsägare kan du skriva avtal med leverantörer med både fast eller rörlig ersättning. Men får du byta leverantör av en tjänst om det betalas rörligt, alltså per timme eller per kvadratmeter? Vad säger Aff?

Nytt från Upphandling24

  • Ser slutet på speciellt halvår
  • ”Krafttag” mot regelbrott
  • Trio lyfter kategoristyrning
  • Efter kor kommer hönor
  • Kräver bättre uppföljning
  • Ydre i topp
  • Hård kritik mot Göteborgsbolag

Senaste inläggen

  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga
  • Rättspraxis i praktiken
  • Ramavtal – inte auktorisationssystem
  • Det finns en trygghet i gamla hjulspår
  • Avtal med SKR:s dotterbolag ogiltigt
  • Överprövning tar fortfarande lång tid
  • Snåriga säkerhetskrav styr upphandling
  • Samspel bakom avtalade sommarjobb

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2023
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023