Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Otroligt hämmande för konkurrensen”

Inköpen av upphandlingstjänster fungerar dåligt. Det menar konsulten och tidigare upphandlaren Fredrik Dahlström. ”Det är väldigt få myndigheter som gör RFI:er. Onödigt stora kontrakt gör också att mindre leverantörer stängs ute”, säger han.

| 2020-11-06
Upphandlingsbyrån
Fredrik Dahlström flankerad av sina kompanjoner Daniel Turås och Henrik Turesson.

Upphandlingen av upphandlingstjänster är ett område som engagerar. Det visar Inköpsrådets artikel om Vårgårda och Herrljunga kommuner som lagt ut hela sin gemensamma upphandlingsfunktion externt.

Upphandlingskonsulten Fredrik Dahlström menar att inköp av upphandlingsstöd generellt är ett outvecklat område.

Sedan två år tillbaka driver han konsultbolaget Upphandlingsbyrån i Hudiksvall tillsammans med två tidigare kollegor från dåvarande Inköp Gävleborg.

– Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hitta en balans mellan behovet av spjutspetskompetens och hur marknaden ser ut. Men jag möter en stor okunskap som gör att små och medelstora företag stängs ute, säger Fredrik Dahlström

Konkret handlar det om att man upphandlar breda ramavtal som innehåller många olika delar.

Han nämner en myndighet som först delade upp upphandlingen i fyra anbudsområden, men som sedan ändrade till endast två områden, där leverantören måste förfoga över minst sex konsulter för att vara kvalificerad att lämna anbud.

– Det går emot LOU:s krav att dela upp och förenkla för att möjliggöra för små och medelstora företag att lämna anbud och få offentliga kontrakt och är otroligt hämmande för konkurrensen, säger Fredrik Dahlström

I en annan upphandling vill myndigheten teckna avtal med en enda leverantör för samtliga områden, inklusive upphandlingsjurist, till ett löpande timpris.

– Hur kan man tro att en det skulle vara gynnsamt för konkurrensen och en bra affär? För oss blir det omöjligt att delta eftersom vi skulle riskera att stå med stora juristkostnader utan att få täckning för det.

Med endast en leverantör blir det i praktiken ett monopol, enligt Fredrik Dahlström.

– Har man flera leverantörer och använder sig av rangordning och förnyad konkurrensutsättning finns däremot incitament för leverantörerna att hålla sina kostnader nere.

Han är också tveksam till omvärldsbevakningen.

–  Mitt budskap är att man måste vara ödmjuk och lyssna på marknaden. Sedan vi startade hösten 2018 har jag bara sett två myndigheter som gjort RFI mot upphandlingskonsulter. Det går helt emot hur upphandling ska gå till, säger Fredrik Dahlström.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling KonkurrensUpphandlingskonsulter

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Otroligt hämmande för konkurrensen”"

  1. PO skriver:
    2020-11-06 kl. 15:02

    Sedan kan man undra har dom kom fram till att dom kunde använda förhandlat förfarande.

    Svara
  2. Bosse Spjuth skriver:
    2020-11-12 kl. 08:27

    Det är ”lätt” att vara upphandlare om man sitter på sin kommun/region/statliga myndighet och ska genomföra en upphandling, som ska vara avtalad om 2 månader tillsammans med referenspersoner som får ett minimum med tid för att ta fram kravspecifikationer.

    //Litet uns av ironi i detta!

    Svara

Lämna ett svar till Bosse Spjuth Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud