Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Otroligt hämmande för konkurrensen”

Inköpen av upphandlingstjänster fungerar dåligt. Det menar konsulten och tidigare upphandlaren Fredrik Dahlström. ”Det är väldigt få myndigheter som gör RFI:er. Onödigt stora kontrakt gör också att mindre leverantörer stängs ute”, säger han.

| 2020-11-06
Upphandlingsbyrån
Fredrik Dahlström flankerad av sina kompanjoner Daniel Turås och Henrik Turesson.

Upphandlingen av upphandlingstjänster är ett område som engagerar. Det visar Inköpsrådets artikel om Vårgårda och Herrljunga kommuner som lagt ut hela sin gemensamma upphandlingsfunktion externt.

Upphandlingskonsulten Fredrik Dahlström menar att inköp av upphandlingsstöd generellt är ett outvecklat område.

Sedan två år tillbaka driver han konsultbolaget Upphandlingsbyrån i Hudiksvall tillsammans med två tidigare kollegor från dåvarande Inköp Gävleborg.

– Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hitta en balans mellan behovet av spjutspetskompetens och hur marknaden ser ut. Men jag möter en stor okunskap som gör att små och medelstora företag stängs ute, säger Fredrik Dahlström

Konkret handlar det om att man upphandlar breda ramavtal som innehåller många olika delar.

Han nämner en myndighet som först delade upp upphandlingen i fyra anbudsområden, men som sedan ändrade till endast två områden, där leverantören måste förfoga över minst sex konsulter för att vara kvalificerad att lämna anbud.

– Det går emot LOU:s krav att dela upp och förenkla för att möjliggöra för små och medelstora företag att lämna anbud och få offentliga kontrakt och är otroligt hämmande för konkurrensen, säger Fredrik Dahlström

I en annan upphandling vill myndigheten teckna avtal med en enda leverantör för samtliga områden, inklusive upphandlingsjurist, till ett löpande timpris.

– Hur kan man tro att en det skulle vara gynnsamt för konkurrensen och en bra affär? För oss blir det omöjligt att delta eftersom vi skulle riskera att stå med stora juristkostnader utan att få täckning för det.

Med endast en leverantör blir det i praktiken ett monopol, enligt Fredrik Dahlström.

– Har man flera leverantörer och använder sig av rangordning och förnyad konkurrensutsättning finns däremot incitament för leverantörerna att hålla sina kostnader nere.

Han är också tveksam till omvärldsbevakningen.

–  Mitt budskap är att man måste vara ödmjuk och lyssna på marknaden. Sedan vi startade hösten 2018 har jag bara sett två myndigheter som gjort RFI mot upphandlingskonsulter. Det går helt emot hur upphandling ska gå till, säger Fredrik Dahlström.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling KonkurrensUpphandlingskonsulter

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Otroligt hämmande för konkurrensen”"

  1. PO skriver:
    2020-11-06 kl. 15:02

    Sedan kan man undra har dom kom fram till att dom kunde använda förhandlat förfarande.

    Svara
  2. Bosse Spjuth skriver:
    2020-11-12 kl. 08:27

    Det är ”lätt” att vara upphandlare om man sitter på sin kommun/region/statliga myndighet och ska genomföra en upphandling, som ska vara avtalad om 2 månader tillsammans med referenspersoner som får ett minimum med tid för att ta fram kravspecifikationer.

    //Litet uns av ironi i detta!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl