Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Otillräckligt underlag utan vinnare

RättsfallsanalysKammarrätten i Göteborg klargör vilket underlag som krävs för att ett mål ska anses vara så utrett som dess beskaffenhet kräver. Martin Bogg och Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2024-02-27

Sammanfattning
Sökande leverantör invände att vinnande anbud inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav.  Utan tillgång till relevanta delar av det vinnande anbudet har förvaltningsrätten inte ansetts ha haft ett tillräckligt underlag för att kunna göra en effektiv granskning vid överprövning av upphandlingen. Målet skulle därför återförvisas till förvaltningsrätten.

Fakta i målet
Örebro kommun genomförde en upphandling av möbler och inredning, i vilken Input Interiör Göteborg  och Kinnarps lämnade anbud.

Upphandlingen omfattade ett flertal produkttyper. I upphandlingsdokumentet ställdes kravet att produkttypen kontorsstol skulle vara en ”höj- och sänkbar ergonomisk arbetsstol med sadelsits”. Stolen skulle vidare ha justerbart sittdjup, sitthöjd och rygghöjd samt möjliggöra ”att sitta åt två håll”.

Örebro kommun antog anbudet från Kinnarps.

Input ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen rättas på så sätt att anbudet från Kinnarps inte skulle beaktas, och i andra hand rättelse varvid nytt tilldelningsbeslut fattas i vilket Input tilldelas korrekt mervärdespoäng.

I tredje hand yrkades att upphandlingen skulle göras om. Input yrkade även om edition för det vinnande anbudet. Input menade att Kinnarps anbud inte uppfyllt samtliga ska-krav avseende den offererade kontorsstolen.

Förvaltningsrätten avslog editionsyrkandet samt ansökningen om överprövning, då förvaltningsrätten inte ansåg det visat att Kinnarp offererat någon produkt som inte uppfyllde ställda obligatoriska krav.

Input överklagade domen till Kammarrätten i Göteborg.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att förvaltningsrätten inte hade haft tillgång till det vinnande anbudet.

Rätten konstaterade även att Input utan framgång hade begärt hos den upphandlande myndigheten att få ta del av relevanta delar av det vinnande anbudet till stöd för sin talan. Input hade också begärt edition hos förvaltningsrätten, vilket förvaltningsrätten avslog.

Input hade därmed gjort vad som kan anses ankomma på en sökande för att få ta del av de uppgifter som bolaget anser utgör stöd för dess talan.

Input hade gjort gällande, med hänvisning till egen kännedom om utbudet på den aktuella marknaden, att det endast fanns en stol på marknaden med ett ryggstöd som går att rotera runt stolens sits och att denna inte uppfyllde ska-kravet eftersom sittdjupet, enligt stolens tillverkare, inte var justerbart.

Till stöd för detta lämnade Input in mejlkorrespondens mellan Input och stoltillverkaren. Input hade även visst stöd i utvärderingsprotokollet för att den stol som refererades till var den stol som Kinnarps hade offererat. Örebro kommun hade endast anfört att samtliga offererade produkter i Kinnarps anbud ansågs uppfylla ska-kraven.

Med hänsyn till vad som anförts ansåg kammarrätten att förvaltningsrätten inte har haft tillräckligt underlag för att kunna göra en effektiv granskning och överprövning av upphandlingen. Kammarrätten ansåg därför att förvaltningsrättens handläggning varit förenad med sådana brister att domen skulle upphävas.

Analys
Den så kallade officialprincipen och domstolens utredningsansvar har tidigare prövats i HFD 2015 ref. 55. För att domstolens utredningsansvar ska aktualiseras krävs att den sökande parten har gjort det som ankommer på denne för att få ta del av de relevanta uppgifterna, exempelvis genom att ha begärt att få ta del av uppgifter från den upphandlande myndigheten.

Om denna väg har uttömts, och det med hänsyn till vad den sökande anfört behövs ytterligare informationen för att kunna göra en effektiv granskning av upphandlingen, ska domstolen begära in de relevanta uppgifterna från den upphandlande myndigheten.

Av tidigare praxis samt av kammarrättens dom framgår alltså att det ställs vissa krav på den sökande parten för att domstolens utredningsansvar ska aktualiseras.

Utöver att själv ha sökt att få tillgång till de uppgifter som krävs ska den sökande parten, även utan tillgång till de relevanta uppgifterna, ha anfört sådana omständigheter till stöd för sin talan att domstolen ska anse att det finns skäl att begära in uppgifterna i syfte att närmare granska upphandlingen.

En leverantör bör därför noga överväga vilka omständigheter som bör åberopas vid en överprövning, och vilken bevisning som finns tillgänglig, innan denne förlitar sig på att domstolen kommer att begära in uppgifter från den upphandlande myndigheten.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs dom den 18 januari 2024 i mål nr 6286-23.

Juristpanelen

Läs mer: DokumentationProcessreglerRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026