Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Otillräckligt underlag utan vinnare

RättsfallsanalysKammarrätten i Göteborg klargör vilket underlag som krävs för att ett mål ska anses vara så utrett som dess beskaffenhet kräver. Martin Bogg och Amanda Bos Ekman, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2024-02-27

Sammanfattning
Sökande leverantör invände att vinnande anbud inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav.  Utan tillgång till relevanta delar av det vinnande anbudet har förvaltningsrätten inte ansetts ha haft ett tillräckligt underlag för att kunna göra en effektiv granskning vid överprövning av upphandlingen. Målet skulle därför återförvisas till förvaltningsrätten.

Fakta i målet
Örebro kommun genomförde en upphandling av möbler och inredning, i vilken Input Interiör Göteborg  och Kinnarps lämnade anbud.

Upphandlingen omfattade ett flertal produkttyper. I upphandlingsdokumentet ställdes kravet att produkttypen kontorsstol skulle vara en ”höj- och sänkbar ergonomisk arbetsstol med sadelsits”. Stolen skulle vidare ha justerbart sittdjup, sitthöjd och rygghöjd samt möjliggöra ”att sitta åt två håll”.

Örebro kommun antog anbudet från Kinnarps.

Input ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen rättas på så sätt att anbudet från Kinnarps inte skulle beaktas, och i andra hand rättelse varvid nytt tilldelningsbeslut fattas i vilket Input tilldelas korrekt mervärdespoäng.

I tredje hand yrkades att upphandlingen skulle göras om. Input yrkade även om edition för det vinnande anbudet. Input menade att Kinnarps anbud inte uppfyllt samtliga ska-krav avseende den offererade kontorsstolen.

Förvaltningsrätten avslog editionsyrkandet samt ansökningen om överprövning, då förvaltningsrätten inte ansåg det visat att Kinnarp offererat någon produkt som inte uppfyllde ställda obligatoriska krav.

Input överklagade domen till Kammarrätten i Göteborg.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att förvaltningsrätten inte hade haft tillgång till det vinnande anbudet.

Rätten konstaterade även att Input utan framgång hade begärt hos den upphandlande myndigheten att få ta del av relevanta delar av det vinnande anbudet till stöd för sin talan. Input hade också begärt edition hos förvaltningsrätten, vilket förvaltningsrätten avslog.

Input hade därmed gjort vad som kan anses ankomma på en sökande för att få ta del av de uppgifter som bolaget anser utgör stöd för dess talan.

Input hade gjort gällande, med hänvisning till egen kännedom om utbudet på den aktuella marknaden, att det endast fanns en stol på marknaden med ett ryggstöd som går att rotera runt stolens sits och att denna inte uppfyllde ska-kravet eftersom sittdjupet, enligt stolens tillverkare, inte var justerbart.

Till stöd för detta lämnade Input in mejlkorrespondens mellan Input och stoltillverkaren. Input hade även visst stöd i utvärderingsprotokollet för att den stol som refererades till var den stol som Kinnarps hade offererat. Örebro kommun hade endast anfört att samtliga offererade produkter i Kinnarps anbud ansågs uppfylla ska-kraven.

Med hänsyn till vad som anförts ansåg kammarrätten att förvaltningsrätten inte har haft tillräckligt underlag för att kunna göra en effektiv granskning och överprövning av upphandlingen. Kammarrätten ansåg därför att förvaltningsrättens handläggning varit förenad med sådana brister att domen skulle upphävas.

Analys
Den så kallade officialprincipen och domstolens utredningsansvar har tidigare prövats i HFD 2015 ref. 55. För att domstolens utredningsansvar ska aktualiseras krävs att den sökande parten har gjort det som ankommer på denne för att få ta del av de relevanta uppgifterna, exempelvis genom att ha begärt att få ta del av uppgifter från den upphandlande myndigheten.

Om denna väg har uttömts, och det med hänsyn till vad den sökande anfört behövs ytterligare informationen för att kunna göra en effektiv granskning av upphandlingen, ska domstolen begära in de relevanta uppgifterna från den upphandlande myndigheten.

Av tidigare praxis samt av kammarrättens dom framgår alltså att det ställs vissa krav på den sökande parten för att domstolens utredningsansvar ska aktualiseras.

Utöver att själv ha sökt att få tillgång till de uppgifter som krävs ska den sökande parten, även utan tillgång till de relevanta uppgifterna, ha anfört sådana omständigheter till stöd för sin talan att domstolen ska anse att det finns skäl att begära in uppgifterna i syfte att närmare granska upphandlingen.

En leverantör bör därför noga överväga vilka omständigheter som bör åberopas vid en överprövning, och vilken bevisning som finns tillgänglig, innan denne förlitar sig på att domstolen kommer att begära in uppgifter från den upphandlande myndigheten.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs dom den 18 januari 2024 i mål nr 6286-23.

Juristpanelen

Läs mer: DokumentationProcessreglerRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift