Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Orosmoln över fria konkurrensen

ExpertkommentarTerminen går mot sitt slut och vi kan konstatera att den offentliga upphandlingen är i ständig rörelse. Det är just därför denna lagstiftning är så spännande. Under 2022 skedde en hel del lagförändringar och nu är det upp till bevis under 2023 för att se om det blev så mycket enklare eller bättre, skriver Magnus Johansson.

| 2023-06-12
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Det är även tydligt att trenden att politisera offentlig upphandling verkar hålla i sig. Ett tag kändes det som att upphandlingslagarna och tillämpningen av dessa skulle råda bot på alla våra samhällsutmaningar, men det kanske inte alltid var en rimlig utgångspunkt.

Vi måste ta avstamp i den goda offentliga affären för att sedan se vilka förutsättningar vi kan skruva på för att hitta en gyllene medelväg som tar hänsyn både till konkurrens samtidigt som vi inkluderar samhällsnyttiga krav. På den noten tänkte jag att vi ska dyka ner i det kommande lagstiftningsarbetet gällande omförhandling av upphandlingsdirektiv 2014/24/EU.

Kommande EU-upphandlingsdirektiv
Inom ramen för mitt arbete på Företagarna blir vi inbjudna att komma med inspel i olika upphandlingsfrågor, både nationellt och europeiskt. Senast fick vi ta del av ett utkast inom ramen för plattformen Fit For Future med anledning av översyn av kommande EU-upphandlingsdirektiv.

Det konstateras att offentlig upphandling spelar en viktig roll för Europas tillväxt. Varje år tillämpar 250 000 olika upphandlande organisationer direktivet 2014/24/EU och det finns förstås en otroligt stor köparmakt i detta. 

I maj 2021 publicerade EU-kommissionen sin första rapport om implementering och ”best practices” från olika nationella upphandlande organisationer gällande direktiv 2014/24/EU.

Rapporten pekar på att det finns utrymme för förbättringar (!) vilket kanske inte gjorde någon förvånad, men det understryks att offentlig upphandling är ett viktigt verktyg inte minst för att stärka EU:s tillväxtstrategi ”The European Green Deal”.

I Fit For Futures olika konsultationsrundor gällande direktiv 2014/24/EU framkommer en hel del förslag på hur det nya direktivet skulle kunna utformas. Ett ämne som berör mig särskilt är förstås hur man kan underlätta för små och medelstora företag att medverka i offentlig upphandling.

Det konstateras att det redan finns bestämmelser i direktivet om att dela upp stora kontrakt i mindre delkontrakt, men förväntad effekt har inte uppnåtts. Därför föreslås därför bland annat att upphandlande organisationer ska uppmuntra vinnande leverantörer att avsätta en viss del av ett kontrakt till lokala och regionala underleverantörer genom att premiera detta i anbudsutvärderingen.

Reservera kontrakt
Upphandlande organisationer uppmanas vidare att bidra till mer information om samverkan mellan lokala och regionala företag för att gemensamt vinna offentliga kontrakt.

Det kanske mest radikala förslaget kring små och medelstora företags medverkan är att upphandlande organisationer ska kunna reservera kontrakt till små och medelstora företag. Detta beskrivs som en viktig faktor för lokal ekonomisk tillväxt och inte minst för att bidra till bättre hållbarhet – både social och klimatmässig sådan.

Utan att föregå våra egna synpunkter kring dessa förslag som ännu inte publicerats kan jag ändå konstatera att ambitionen är hög att inkludera fler små och medelstora företag – men jag är inte helt säker på att just dessa förslag är rätt väg att gå.

Som grindvakt för den fria konkurrensens fördelar ser jag vissa orosmoln i att upphandlande organisationer på förhand ska få inflytande över vem och vilka som ska utföra arbetet i stället för att låta anbudsgivarna själva fördela detta sinsemellan.

Förvisso ser jag fördelarna med att underlätta för små och medelstora företag förstås, men jag ser även risker med fler regler som kanske komplicerar mer än vad det gynnar den offentliga affären.

Ja, det återstår att se vart vi landar i allt detta, men för nu så passar jag på att önska alla läsare en skön sommar och på återhörande. Innan vi tar semester så hoppas jag att vi ses i Almedalen!

Magnus Johansson
Företagarna

Annons

LOU på två dagar – Upphandling24 arrangerar den perfekta kursen för dig som är ny i rollen som upphandlare eller för dig som känner att du behöver en repetition av LOU. Läs mer här!

Läs mer: EUExpertkommentarLagstiftningLOU

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…
Upphandling : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Upphandlingsninja : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Utvecklingen att inte dela upp upphandlingar är tvärtom oroväckande och skadar konkurrensen. Domstolar bär ett stort ansvar för att de…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud