Det är även tydligt att trenden att politisera offentlig upphandling verkar hålla i sig. Ett tag kändes det som att upphandlingslagarna och tillämpningen av dessa skulle råda bot på alla våra samhällsutmaningar, men det kanske inte alltid var en rimlig utgångspunkt.
Vi måste ta avstamp i den goda offentliga affären för att sedan se vilka förutsättningar vi kan skruva på för att hitta en gyllene medelväg som tar hänsyn både till konkurrens samtidigt som vi inkluderar samhällsnyttiga krav. På den noten tänkte jag att vi ska dyka ner i det kommande lagstiftningsarbetet gällande omförhandling av upphandlingsdirektiv 2014/24/EU.
Kommande EU-upphandlingsdirektiv
Inom ramen för mitt arbete på Företagarna blir vi inbjudna att komma med inspel i olika upphandlingsfrågor, både nationellt och europeiskt. Senast fick vi ta del av ett utkast inom ramen för plattformen Fit For Future med anledning av översyn av kommande EU-upphandlingsdirektiv.
Det konstateras att offentlig upphandling spelar en viktig roll för Europas tillväxt. Varje år tillämpar 250 000 olika upphandlande organisationer direktivet 2014/24/EU och det finns förstås en otroligt stor köparmakt i detta.
I maj 2021 publicerade EU-kommissionen sin första rapport om implementering och ”best practices” från olika nationella upphandlande organisationer gällande direktiv 2014/24/EU.
Rapporten pekar på att det finns utrymme för förbättringar (!) vilket kanske inte gjorde någon förvånad, men det understryks att offentlig upphandling är ett viktigt verktyg inte minst för att stärka EU:s tillväxtstrategi ”The European Green Deal”.
I Fit For Futures olika konsultationsrundor gällande direktiv 2014/24/EU framkommer en hel del förslag på hur det nya direktivet skulle kunna utformas. Ett ämne som berör mig särskilt är förstås hur man kan underlätta för små och medelstora företag att medverka i offentlig upphandling.
Det konstateras att det redan finns bestämmelser i direktivet om att dela upp stora kontrakt i mindre delkontrakt, men förväntad effekt har inte uppnåtts. Därför föreslås därför bland annat att upphandlande organisationer ska uppmuntra vinnande leverantörer att avsätta en viss del av ett kontrakt till lokala och regionala underleverantörer genom att premiera detta i anbudsutvärderingen.
Reservera kontrakt
Upphandlande organisationer uppmanas vidare att bidra till mer information om samverkan mellan lokala och regionala företag för att gemensamt vinna offentliga kontrakt.
Det kanske mest radikala förslaget kring små och medelstora företags medverkan är att upphandlande organisationer ska kunna reservera kontrakt till små och medelstora företag. Detta beskrivs som en viktig faktor för lokal ekonomisk tillväxt och inte minst för att bidra till bättre hållbarhet – både social och klimatmässig sådan.
Utan att föregå våra egna synpunkter kring dessa förslag som ännu inte publicerats kan jag ändå konstatera att ambitionen är hög att inkludera fler små och medelstora företag – men jag är inte helt säker på att just dessa förslag är rätt väg att gå.
Som grindvakt för den fria konkurrensens fördelar ser jag vissa orosmoln i att upphandlande organisationer på förhand ska få inflytande över vem och vilka som ska utföra arbetet i stället för att låta anbudsgivarna själva fördela detta sinsemellan.
Förvisso ser jag fördelarna med att underlätta för små och medelstora företag förstås, men jag ser även risker med fler regler som kanske komplicerar mer än vad det gynnar den offentliga affären.
Ja, det återstår att se vart vi landar i allt detta, men för nu så passar jag på att önska alla läsare en skön sommar och på återhörande. Innan vi tar semester så hoppas jag att vi ses i Almedalen!
Magnus Johansson
Företagarna
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer