Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Orosmoln över fria konkurrensen

ExpertkommentarTerminen går mot sitt slut och vi kan konstatera att den offentliga upphandlingen är i ständig rörelse. Det är just därför denna lagstiftning är så spännande. Under 2022 skedde en hel del lagförändringar och nu är det upp till bevis under 2023 för att se om det blev så mycket enklare eller bättre, skriver Magnus Johansson.

| 2023-06-12
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Det är även tydligt att trenden att politisera offentlig upphandling verkar hålla i sig. Ett tag kändes det som att upphandlingslagarna och tillämpningen av dessa skulle råda bot på alla våra samhällsutmaningar, men det kanske inte alltid var en rimlig utgångspunkt.

Vi måste ta avstamp i den goda offentliga affären för att sedan se vilka förutsättningar vi kan skruva på för att hitta en gyllene medelväg som tar hänsyn både till konkurrens samtidigt som vi inkluderar samhällsnyttiga krav. På den noten tänkte jag att vi ska dyka ner i det kommande lagstiftningsarbetet gällande omförhandling av upphandlingsdirektiv 2014/24/EU.

Kommande EU-upphandlingsdirektiv
Inom ramen för mitt arbete på Företagarna blir vi inbjudna att komma med inspel i olika upphandlingsfrågor, både nationellt och europeiskt. Senast fick vi ta del av ett utkast inom ramen för plattformen Fit For Future med anledning av översyn av kommande EU-upphandlingsdirektiv.

Det konstateras att offentlig upphandling spelar en viktig roll för Europas tillväxt. Varje år tillämpar 250 000 olika upphandlande organisationer direktivet 2014/24/EU och det finns förstås en otroligt stor köparmakt i detta. 

I maj 2021 publicerade EU-kommissionen sin första rapport om implementering och ”best practices” från olika nationella upphandlande organisationer gällande direktiv 2014/24/EU.

Rapporten pekar på att det finns utrymme för förbättringar (!) vilket kanske inte gjorde någon förvånad, men det understryks att offentlig upphandling är ett viktigt verktyg inte minst för att stärka EU:s tillväxtstrategi ”The European Green Deal”.

I Fit For Futures olika konsultationsrundor gällande direktiv 2014/24/EU framkommer en hel del förslag på hur det nya direktivet skulle kunna utformas. Ett ämne som berör mig särskilt är förstås hur man kan underlätta för små och medelstora företag att medverka i offentlig upphandling.

Det konstateras att det redan finns bestämmelser i direktivet om att dela upp stora kontrakt i mindre delkontrakt, men förväntad effekt har inte uppnåtts. Därför föreslås därför bland annat att upphandlande organisationer ska uppmuntra vinnande leverantörer att avsätta en viss del av ett kontrakt till lokala och regionala underleverantörer genom att premiera detta i anbudsutvärderingen.

Reservera kontrakt
Upphandlande organisationer uppmanas vidare att bidra till mer information om samverkan mellan lokala och regionala företag för att gemensamt vinna offentliga kontrakt.

Det kanske mest radikala förslaget kring små och medelstora företags medverkan är att upphandlande organisationer ska kunna reservera kontrakt till små och medelstora företag. Detta beskrivs som en viktig faktor för lokal ekonomisk tillväxt och inte minst för att bidra till bättre hållbarhet – både social och klimatmässig sådan.

Utan att föregå våra egna synpunkter kring dessa förslag som ännu inte publicerats kan jag ändå konstatera att ambitionen är hög att inkludera fler små och medelstora företag – men jag är inte helt säker på att just dessa förslag är rätt väg att gå.

Som grindvakt för den fria konkurrensens fördelar ser jag vissa orosmoln i att upphandlande organisationer på förhand ska få inflytande över vem och vilka som ska utföra arbetet i stället för att låta anbudsgivarna själva fördela detta sinsemellan.

Förvisso ser jag fördelarna med att underlätta för små och medelstora företag förstås, men jag ser även risker med fler regler som kanske komplicerar mer än vad det gynnar den offentliga affären.

Ja, det återstår att se vart vi landar i allt detta, men för nu så passar jag på att önska alla läsare en skön sommar och på återhörande. Innan vi tar semester så hoppas jag att vi ses i Almedalen!

Magnus Johansson
Företagarna

Annons

LOU på två dagar – Upphandling24 arrangerar den perfekta kursen för dig som är ny i rollen som upphandlare eller för dig som känner att du behöver en repetition av LOU. Läs mer här!

Läs mer: EUExpertkommentarLagstiftningLOU

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026