Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Oren konkurrens kring offentlig tvätt

Kriminalvården och Västra Götalandsregionen konkurrerar på marknaden för tvätteritjänster. Det upprör de privata tvätterierna som gläds över att Konkurrensverket nu uppmärksammar frågan.

| 2017-12-13

Offentliga aktörer konkurrerar med privata entreprenörer på marknaden för tvätteritjänster. Konkurrensverket granskar i en färsk rapport Kriminalvårdens prissättning vid offentliga upphandlingar av tvätteritjänster.

Av 25 studerade upphandlingar mellan åren 2009 och 2016 har Kriminalvården förlorat 15 stycken. I de tio vunna upphandlingarna har priserna legat mellan 3,5 procent och 28 procent under konkurrenterna. Bedömningen är att tvätteriförsäljningen ligger över Kriminalvårdens mål för kostnadstäckning.

Även Västra Götalandsregionens tvätteri Alingsåstvätt är uppe för genomlysning. Konkurrensverket har bett regionen att redogöra för sin försäljning av tvätteritjänster. Detta välkomnas från en bransch som är beroende av offentliga uppdrag:

– Västra Götalandsregionens försäljning är anmärkningsvärd då de som regional offentlig aktör via sitt skattefinansierade tvätteri binder upp sex procent av marknaden, något som förhindrar investeringar, tillväxt och skapandet av icke-skattefinansierade jobb, säger Fredrik Lagerkvist, vd för Textilia.

Alingsåstvätt, som har cirka 300 anställda, sköter Västra Götalandsregionens tvätt och textilservice. Därutöver arbetar man på uppdrag av en rad kommuner utanför regionen samt Landstinget i Värmland.

Detta agerande har varit uppe till diskussion tidigare eftersom det kan strida mot kommunallagen och lokaliseringsprincipen. Konkurrenskommissionen, en expertgrupp knuten till den näringslivsfinansierade tankesmedjan Den Nya Välfärden, ansåg redan år 2005 att avtalet med det värmländska landstinget var olagligt.

– Om offentlig sektor överväger att ge sig in på väl fungerande marknader är det oerhört viktigt att det blir konkurrens på lika villkor och att inte skattemedel används för att snedvrida konkurrensen, säger Anna Gillek, regionchef för Västra Götaland vid Svenskt Näringsliv.

Läs mer: KonkurrensSamhälleÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Oren konkurrens kring offentlig tvätt"

  1. S-A skriver:
    2017-12-14 kl. 09:02

    Just vad gäller Kriminalvården så anger ju Upphandlingsmyndigheten dem som ett av exemplen där reserverade kontrakt kan tillämpas. Om Kriminalvården vinner upphandlingar ser jag det som mindre problematiskt, eftersom dessa kontrakt ändå hade kunnat reserverats. Jag förutsätter då att de som här klagar är vanliga vinstdrivande bolag och inte t.ex. Samhall. Dock är det ju lämpligare att också faktiskt tillämpa reserverade kontrakt om det är önskvärt att Kriminalvården, Samhall eller annan liknande verksamhet ska tilldelas kontrakten.

    https://www.upphandlingsmyndigheten.se/hallbarhet/Sociala-tjanster-och-reserverade-kontrakt/

    Svara
  2. Lars skriver:
    2017-12-14 kl. 11:01

    Att offentligt finansierad verksamhet leker företag och slår undan konkurrensen på marknaden är inte alls bra. Hoppas att detta beivras. Lämpligt vore även att titta närmare på Affärsconcept som också är ett offentligägt bolag som agerar expansivt på marknaden för upphandlingskonsulttjänster.

    Svara
  3. Uffe Mossberg skriver:
    2017-12-14 kl. 13:08

    ”Kriminalvårdens prissättning i samtliga genomgångna upphandlingar visar på att den i genomsnitt erbjöd sina tvätteritjänster till ett något högre pris, cirka sex procent, än konkurrenterna.”
    (Konkurrensverket)

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026