Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Oren konkurrens kring offentlig tvätt

Kriminalvården och Västra Götalandsregionen konkurrerar på marknaden för tvätteritjänster. Det upprör de privata tvätterierna som gläds över att Konkurrensverket nu uppmärksammar frågan.

| 2017-12-13

Offentliga aktörer konkurrerar med privata entreprenörer på marknaden för tvätteritjänster. Konkurrensverket granskar i en färsk rapport Kriminalvårdens prissättning vid offentliga upphandlingar av tvätteritjänster.

Av 25 studerade upphandlingar mellan åren 2009 och 2016 har Kriminalvården förlorat 15 stycken. I de tio vunna upphandlingarna har priserna legat mellan 3,5 procent och 28 procent under konkurrenterna. Bedömningen är att tvätteriförsäljningen ligger över Kriminalvårdens mål för kostnadstäckning.

Även Västra Götalandsregionens tvätteri Alingsåstvätt är uppe för genomlysning. Konkurrensverket har bett regionen att redogöra för sin försäljning av tvätteritjänster. Detta välkomnas från en bransch som är beroende av offentliga uppdrag:

– Västra Götalandsregionens försäljning är anmärkningsvärd då de som regional offentlig aktör via sitt skattefinansierade tvätteri binder upp sex procent av marknaden, något som förhindrar investeringar, tillväxt och skapandet av icke-skattefinansierade jobb, säger Fredrik Lagerkvist, vd för Textilia.

Alingsåstvätt, som har cirka 300 anställda, sköter Västra Götalandsregionens tvätt och textilservice. Därutöver arbetar man på uppdrag av en rad kommuner utanför regionen samt Landstinget i Värmland.

Detta agerande har varit uppe till diskussion tidigare eftersom det kan strida mot kommunallagen och lokaliseringsprincipen. Konkurrenskommissionen, en expertgrupp knuten till den näringslivsfinansierade tankesmedjan Den Nya Välfärden, ansåg redan år 2005 att avtalet med det värmländska landstinget var olagligt.

– Om offentlig sektor överväger att ge sig in på väl fungerande marknader är det oerhört viktigt att det blir konkurrens på lika villkor och att inte skattemedel används för att snedvrida konkurrensen, säger Anna Gillek, regionchef för Västra Götaland vid Svenskt Näringsliv.

Läs mer: KonkurrensSamhälleÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Oren konkurrens kring offentlig tvätt"

  1. S-A skriver:
    2017-12-14 kl. 09:02

    Just vad gäller Kriminalvården så anger ju Upphandlingsmyndigheten dem som ett av exemplen där reserverade kontrakt kan tillämpas. Om Kriminalvården vinner upphandlingar ser jag det som mindre problematiskt, eftersom dessa kontrakt ändå hade kunnat reserverats. Jag förutsätter då att de som här klagar är vanliga vinstdrivande bolag och inte t.ex. Samhall. Dock är det ju lämpligare att också faktiskt tillämpa reserverade kontrakt om det är önskvärt att Kriminalvården, Samhall eller annan liknande verksamhet ska tilldelas kontrakten.

    https://www.upphandlingsmyndigheten.se/hallbarhet/Sociala-tjanster-och-reserverade-kontrakt/

    Svara
  2. Lars skriver:
    2017-12-14 kl. 11:01

    Att offentligt finansierad verksamhet leker företag och slår undan konkurrensen på marknaden är inte alls bra. Hoppas att detta beivras. Lämpligt vore även att titta närmare på Affärsconcept som också är ett offentligägt bolag som agerar expansivt på marknaden för upphandlingskonsulttjänster.

    Svara
  3. Uffe Mossberg skriver:
    2017-12-14 kl. 13:08

    ”Kriminalvårdens prissättning i samtliga genomgångna upphandlingar visar på att den i genomsnitt erbjöd sina tvätteritjänster till ett något högre pris, cirka sex procent, än konkurrenterna.”
    (Konkurrensverket)

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta