Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

OPS, se upp för omtvistad modell

En statlig utredning vill pröva OPS i tre större infrastrukturprojekt. Riksgäldsdirektör Hans Lindblad är mer tveksam till denna upphandlingsmodell.

| 2017-03-29

Valet av offentlig-privat samverkan som upphandlings- och finansieringsmodell för Nya Karolinska har varit omtvistat. Detta till trots föreslår en statlig utredning att OPS ska provas på tre projekt inom väg- och järnvägsinfrastrukturens område.

OPS innebär att kommersiella företag helt eller delvis tar ansvar för att finansiera ett projekt. Bolagen får tillbaka sin investering under avtalsperioden.

Enligt kommittén bakom delbetänkandet Finansiering av infrastruktur med privat kapital (SOU 2017:13) finns det effektivitetsvinster att hämta hem med OPS, bland annat genom helhetsansvar för anläggningen. Rätt utformad bedöms riskfördelningen mellan stat och bolag kunna ge upphov till gynnsamma ekonomiska drivkrafter.

Riksgäldsdirektör Hans Lindblad är mer kritisk. Han framhåller att det saknas tydliga belägg för att modellen medför effektivitetsvinster:

– Naturliga rekommendationen borde varit: avstå OPS!

Hans Lindblad poängterar att staten lånar billigast. Privat finansiering är alltid dyrare. Han slår också fast att den hög kompetens inom upphandling och uppföljning som OPS kräver idag inte finns. Dessutom noteras bekymmersamma erfarenheter från utlandet.

Enligt Riksgälden leder OPS till minskad transparens. Detta försämrar förutsättningarna för utvärdering och försvårar medborgarnas möjligheter till ansvarsutkrävande.

I utredningen identifieras också vissa svagheter. Att det, som i fallet NKS, saknas god konkurrens i upphandlingarna hör till problembilden. Hit hör också långa avtalstider som begränsar framtida handlingsutrymme.

Innan NKS var Arlandabanan, som togs i drift år 1999, landets första större infrastruktursatsning som genomförts i offentlig-privat samverkan. Riksrevisionen noterar en projektgenomlysning att det finns en rad faktorer att beakta i beslutet kring om och när OPS ska användas.

Läs mer: KonkurrensMetodSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “OPS, se upp för omtvistad modell”

  1. Per-Arne Sundbom skriver:
    2017-03-30 kl. 12:38

    Det är lätt att dela Hans Lindblads slutsatser om OPS. Från konkurrenssynpunkt finns tveksamheter med denna modell som kan fördyra bygg- och anläggningsprojekt till nackdel för offentliga beställare och ytterst skattebetalarna. Erfarenheter visar att risken är påtaglig att beställaren får ett informationsunderläge i förhållande till producenten, inte minst med avseende på kostnadsfördyringar under produktionstiden och där ansvarsfördelningsfrågor är komplexa och kan vara svårlösta.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026