Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

OPS, se upp för omtvistad modell

En statlig utredning vill pröva OPS i tre större infrastrukturprojekt. Riksgäldsdirektör Hans Lindblad är mer tveksam till denna upphandlingsmodell.

| 2017-03-29

Valet av offentlig-privat samverkan som upphandlings- och finansieringsmodell för Nya Karolinska har varit omtvistat. Detta till trots föreslår en statlig utredning att OPS ska provas på tre projekt inom väg- och järnvägsinfrastrukturens område.

OPS innebär att kommersiella företag helt eller delvis tar ansvar för att finansiera ett projekt. Bolagen får tillbaka sin investering under avtalsperioden.

Enligt kommittén bakom delbetänkandet Finansiering av infrastruktur med privat kapital (SOU 2017:13) finns det effektivitetsvinster att hämta hem med OPS, bland annat genom helhetsansvar för anläggningen. Rätt utformad bedöms riskfördelningen mellan stat och bolag kunna ge upphov till gynnsamma ekonomiska drivkrafter.

Riksgäldsdirektör Hans Lindblad är mer kritisk. Han framhåller att det saknas tydliga belägg för att modellen medför effektivitetsvinster:

– Naturliga rekommendationen borde varit: avstå OPS!

Hans Lindblad poängterar att staten lånar billigast. Privat finansiering är alltid dyrare. Han slår också fast att den hög kompetens inom upphandling och uppföljning som OPS kräver idag inte finns. Dessutom noteras bekymmersamma erfarenheter från utlandet.

Enligt Riksgälden leder OPS till minskad transparens. Detta försämrar förutsättningarna för utvärdering och försvårar medborgarnas möjligheter till ansvarsutkrävande.

I utredningen identifieras också vissa svagheter. Att det, som i fallet NKS, saknas god konkurrens i upphandlingarna hör till problembilden. Hit hör också långa avtalstider som begränsar framtida handlingsutrymme.

Innan NKS var Arlandabanan, som togs i drift år 1999, landets första större infrastruktursatsning som genomförts i offentlig-privat samverkan. Riksrevisionen noterar en projektgenomlysning att det finns en rad faktorer att beakta i beslutet kring om och när OPS ska användas.

Läs mer: KonkurrensMetodSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “OPS, se upp för omtvistad modell”

  1. Per-Arne Sundbom skriver:
    2017-03-30 kl. 12:38

    Det är lätt att dela Hans Lindblads slutsatser om OPS. Från konkurrenssynpunkt finns tveksamheter med denna modell som kan fördyra bygg- och anläggningsprojekt till nackdel för offentliga beställare och ytterst skattebetalarna. Erfarenheter visar att risken är påtaglig att beställaren får ett informationsunderläge i förhållande till producenten, inte minst med avseende på kostnadsfördyringar under produktionstiden och där ansvarsfördelningsfrågor är komplexa och kan vara svårlösta.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud