Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Öppnar fakturor för allmänheten

Södertälje kommuns fakturor publiceras numera som öppna data genom en ny modell för att göra den kommunala leverantörsreskontran mer tillgänglig.

| 2021-12-08
Tony McCarrick, Södertälje kommun. Foto: Christian Ferm.

-Vi gör detta som en del i pågående arbete med effektivisering och digitalisering där tillgänglighet och effektivitet är två av de fyra utpekade strategiska utvecklingsområden inom digitalisering, förklarar Tony McCarrick, digitaliseringsstrateg på Södertälje kommun.

Nyordningen har genomförts under hösten med publicering av metadata om fakturor. På så sätt görs information om belopp för specifika fakturor, fördelningen mellan leverantörer och fakturanummer mer tillgängligt för media och medborgare.

Samtidigt ser kommunen fördelar för egen del med handläggningen.

-Effekten av publiceringen blir bland annat att kvaliteten på inkomna förfrågningar blir högre och kostnader och arbetstid för utlämning av uppgifter lägre. Utöver det ökar tillgängligheten och transparensen gentemot våra medborgare, förklarar Tony McCarrick.

Publicering sker i Södertäljes portal för öppna data med månadsvis uppdatering.

Systemet bygger till stor del på en automatiserad process och i linje med en nationell specifikation. Rådata från kommunens ekonomisystem formateras enligt en specifikation för leverantörsreskontra och med maskning av uppgifter som kräver sekretessprövning.

Känsliga uppgifter kan vara fakturor gällande socialtjänsten eller om enskilda firmor där organisations- och personnummer sammanfaller.

För att få ut fakturor i sin helhet gäller sedvanlig process med begäran som offentlig handling och sekretessprövning. Södertälje kommun har också lanserat en e-tjänst som service för sådan begäran.

Satsningen på öppna data för leverantörsreskontra är en del av Digitala Södertälje, vilket leds av kommunens digitaliseringsenhet som ett samlat grepp för olika satsningar inom AI och digitalisering.

Tony McCarrick säger att ”en handfull kommuner” infört samma lösning som i Södertälje och pekar på Göteborgs stad som exempel.

Göteborgs stad skriver i sin presentation av öppna data för leverantörsfakturor:

”För att öka transparensen kring hur staden använder skattemedel i sin verksamhet publicerar vi månadsvis alla leverantörsfakturor så att till exempel journalister och andra intresserade själva smidigt kan söka information om vilka leverantörer som sålt vad till staden.”

Göteborgs stad lämnar ut uppgifter i excel-format om ansvarig nämnd och förvaltning, leverantörens namn och organisationsnummer (exklusive enskilda firmor), faktura- och verifikationsnummer, kontotext med information om vad som levererats och belopp.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling DigitaliseringGöteborgs StadSödertälje kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Öppnar fakturor för allmänheten”

  1. Björn Hagström skriver:
    2021-12-08 kl. 12:57

    För den som är intresserad finns här mer information om hur man gör för att publicera sin leverantörsreskontra som öppna data:
    https://community.dataportal.se/topic/238/leverant%C3%B6rsreskontra-som-%C3%B6ppna-data-hur-du-publicerar?_=1638465336297

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud