Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Öppnar fakturor för allmänheten

Södertälje kommuns fakturor publiceras numera som öppna data genom en ny modell för att göra den kommunala leverantörsreskontran mer tillgänglig.

| 2021-12-08
Tony McCarrick, Södertälje kommun. Foto: Christian Ferm.

-Vi gör detta som en del i pågående arbete med effektivisering och digitalisering där tillgänglighet och effektivitet är två av de fyra utpekade strategiska utvecklingsområden inom digitalisering, förklarar Tony McCarrick, digitaliseringsstrateg på Södertälje kommun.

Nyordningen har genomförts under hösten med publicering av metadata om fakturor. På så sätt görs information om belopp för specifika fakturor, fördelningen mellan leverantörer och fakturanummer mer tillgängligt för media och medborgare.

Samtidigt ser kommunen fördelar för egen del med handläggningen.

-Effekten av publiceringen blir bland annat att kvaliteten på inkomna förfrågningar blir högre och kostnader och arbetstid för utlämning av uppgifter lägre. Utöver det ökar tillgängligheten och transparensen gentemot våra medborgare, förklarar Tony McCarrick.

Publicering sker i Södertäljes portal för öppna data med månadsvis uppdatering.

Systemet bygger till stor del på en automatiserad process och i linje med en nationell specifikation. Rådata från kommunens ekonomisystem formateras enligt en specifikation för leverantörsreskontra och med maskning av uppgifter som kräver sekretessprövning.

Känsliga uppgifter kan vara fakturor gällande socialtjänsten eller om enskilda firmor där organisations- och personnummer sammanfaller.

För att få ut fakturor i sin helhet gäller sedvanlig process med begäran som offentlig handling och sekretessprövning. Södertälje kommun har också lanserat en e-tjänst som service för sådan begäran.

Satsningen på öppna data för leverantörsreskontra är en del av Digitala Södertälje, vilket leds av kommunens digitaliseringsenhet som ett samlat grepp för olika satsningar inom AI och digitalisering.

Tony McCarrick säger att ”en handfull kommuner” infört samma lösning som i Södertälje och pekar på Göteborgs stad som exempel.

Göteborgs stad skriver i sin presentation av öppna data för leverantörsfakturor:

”För att öka transparensen kring hur staden använder skattemedel i sin verksamhet publicerar vi månadsvis alla leverantörsfakturor så att till exempel journalister och andra intresserade själva smidigt kan söka information om vilka leverantörer som sålt vad till staden.”

Göteborgs stad lämnar ut uppgifter i excel-format om ansvarig nämnd och förvaltning, leverantörens namn och organisationsnummer (exklusive enskilda firmor), faktura- och verifikationsnummer, kontotext med information om vad som levererats och belopp.

Läs mer: Upphandling DigitaliseringGöteborgs StadSödertälje kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Öppnar fakturor för allmänheten”

  1. Björn Hagström skriver:
    2021-12-08 kl. 12:57

    För den som är intresserad finns här mer information om hur man gör för att publicera sin leverantörsreskontra som öppna data:
    https://community.dataportal.se/topic/238/leverant%C3%B6rsreskontra-som-%C3%B6ppna-data-hur-du-publicerar?_=1638465336297

    Svara

Lämna ett svar till Björn Hagström Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist