Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Omsättningskrav kan gå emot princip

RättsfallsanalysÄven om ett krav på minsta årsomsättning anges med en nivå som är tillåten enligt LOU innebär det inte automatiskt att nivån är tillåten enligt proportionalitetsprincipen. Fredrik Linder och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt kommenterar en dom från Kammarrätten i Jönköping.

| 2021-10-04
Fredrik Linder och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
Även om ett krav på att leverantören ska ha en minsta årsomsättning är bestämt till ett belopp som är lägre än två gånger det uppskattade värdet av upphandlingen i enlighet med 14 kap. 4 § LOU, innebär det inte per automatik att kravet är förenligt med LOU.

Omsättningskravet måste även vara proportionerligt i förhållande till behovet i den specifika upphandlingen, varvid den ekonomiska risken som är förknippad med fullgörande av kontraktet är av central betydelse.

Bakgrund
En region och ett antal kommuner, i fortsättningen kallade Regionen, genomförde en upphandling av ramavtal som gällde tolkförmedlingstjänster. I upphandlingen ställdes bland annat ett kvalificeringskrav enligt vilket leverantörer skulle ha en omsättning på minst 70 miljoner kronor. Upphandlingens värde uppskattades till samma belopp, alltså 70 miljoner kronor.

Ett bolag ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Bolaget gjorde gällande att omsättningskravet stred mot 14 kap. 4 § första stycket LOU och artikel 58.3 andra stycket i direktiv 2014/24/EU: Omsättningskravet får inte överstiga ett belopp som är två gånger så högt som det uppskattade värdet av upphandlingen/kontraktet.

Med hänvisning till direktivregleringen menade bolaget att det årliga kontraktsvärdet skulle vara avgörande och inte det sammanlagda värdet av upphandlingen. Enligt bolaget fanns inte skäl för ett annat omsättningskrav än noll kronor eftersom Regionen inte garanterade några volymer. Bolaget gjorde även gällande att omsättningskravet var oproportionerligt högt.

Regionen invände att kravet på omsättning var förenligt med LOU eftersom beloppet ska bestämmas med ledning av det totala värdet av upphandlingen. Likaså ansåg Regionen att beloppet var proportionerligt med hänsyn till dess syfte att säkerställa ekonomisk och finansiell stabilitet över hela avtalstiden och att därmed inte äventyra patientsäkerheten och Regionens åtagande att leverera jämlik vård.

Förvaltningsrätten avslog bolagets ansökan om överprövning och bolaget överklagade till kammarrätten.

Kammarrättens bedömning
Beträffande bolagets första invändning konstaterade kammarrätten  att Regionens krav på en minsta omsättning på 70 miljoner kronor skulle bedömas i relation till det sammanlagda värdet av planerade avrop under ramavtalets löptid, det vill säga 70 miljoner kronor.

Med hänvisning till att artikel 58.3 i direktivet enligt förarbetena genomförts i 14 kap. 4 § LOU med endast redaktionella avvikelser ansåg kammarrätten att det saknades stöd för bolagets påstående om att skillnad ska göras mellan värdet av en upphandling och kontraktsvärdet. Omsättningskravet ansågs därmed inte strida mot 14 kap. 4 § LOU.

Vad gällde bolagets andra invändning konstaterade kammarrätten att en bedömning enligt de grundläggande upphandlingsprinciperna ska göras även i de fall ett krav på omsättning i och för sig understiger den maximala nivå som föreskrivs i 14 kap. 4 § LOU.

Kammarrätten framhöll att proportionalitetsprincipen bland annat innefattar en prövning av om en åtgärd är nödvändig för att uppnå det avsedda ändamålet. I prövningen tog man hänsyn till att det årliga kontraktsvärdet uppgick till cirka 17,5 miljoner kronor samt att upphandlingen avsåg tolkförmedlingstjänster, vilket fick anses förenat med en förhållandevis låg ekonomisk risk.

Mot den bakgrunden ansågs kravet på en omsättning om minst 70 miljoner kronor inte vara nödvändigt för att uppnå det avsedda ändamålet med upphandlingen – trots det Regionen framhållit om kravets syfte. Kravet ansågs därför oproportionerligt och oförenligt med 4 kap. 1 § LOU, varför kammarrätten beslöt att ingripa mot upphandlingen.

Analys
Av domen kan utläsas att en central aspekt i bedömningen av om ett omsättningskrav enligt 14 kap. 4 § LOU är proportionerligt är i vilken utsträckning fullgörandet av kontraktet är förenat med en ekonomisk risk för leverantören.

Detta är en naturlig följd av att omsättningskrav utgör ett minimikrav på leverantörens förmåga och endast får uppställas i syfte att säkerställa att leverantören har tillräcklig ekonomisk och finansiell stabilitet för att utföra kontraktet (jfr 14 kap. 1 § första och andra stycket samt 14 kap. 3 § första punkten LOU).

Ett alltför högt ställt krav på minsta omsättning riskerar att hindra små och medelstora företag från att konkurrera om kontrakt. I fall som det aktuella, där kontraktet är förenat med en låg ekonomisk risk, finns alltså typiskt inga vägande skäl att kräva en särskilt ekonomiskt stark leverantör.

Motsatsen gäller i fall där fullgörandet av kontraktet är förknippat med högre risk sett till upphandlingens art, exempelvis vid utförande av en omfattande byggentreprenad. Ytterligare en omständighet som enligt rättspraxis kan motivera ett högre omsättningskrav är om det är av avgörande betydelse att kontraktet fullgörs i tid och korrekt (jfr Kammarrätten i Sundsvalls domar i mål nummer 1105-12 och 1106-12).

Ur ett mer generellt perspektiv är kammarrättens dom även ett exempel på att krav som i och för sig är förenliga med specifika regler i LOU, ändå kan strida mot proportionalitetsprincipen i 4 kap 1 § LOU.

Ett annat exempel är att en anbudsfrist som är längre än den lagstadgade minimifristen för det aktuella förfarandet kan anses vara för kort ur ett proportionalitetsperspektiv sett till upphandlingens komplexitet och omfattning.

Likaså kan ett krav på behörighet att utöva yrkesverksamhet för vissa roller, som i och för sig är tillåtet att ställa enligt 14 kap. 1-2 §§ LOU, anses oproportionerligt när ett sådant krav inte återfinns i lagstiftningen som reglerar upphandlingsföremålet (se till exempel Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nummer 251-20 där ett krav på auktorisation av bland annat arbetsledare vid upphandling av drift och underhåll av gatubelysning ansågs otillåtet eftersom något motsvarande krav inte återfanns i elsäkerhetslagen eller i tillhörande föreskrifter och det inte förelåg några omständigheter som motiverade ett sådant auktorisationskrav).

Kammarrättens avgörande i det aktuella målet visar på vikten av att varje krav och utvärderingskriterium i upphandlingsdokumenten utformas med hänsyn till de grundläggande principerna i 4 kap. 1–2 §§ LOU, däribland proportionalitetsprincipen.

Inte ens när det angivna beloppet i ett krav på minsta omsättning uppgår till endast hälften av det belopp som LOU tillåter kan det tas för givet att kravet är proportionerligt.

Upphandlande myndigheter måste därför alltid ställa sig frågan om de krav eller utvärderingskriterier som de tänker tillämpa är 1) lämpliga och effektiva sett till syftet med upphandlingen, 2) om de är nödvändiga för att uppnå det eftersträvade syftet eller om det finns ett mindre ingripande alternativ samt 3) om den negativa effekten som åtgärden får är oproportionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköpings dom den 15 september 2021 i mål nummer 883‑890-21.

Juristpanelen

 

 

Läs mer: EU-rättKvalificeringPraxisPraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Omsättningskrav kan gå emot princip”

  1. Ulf skriver:
    2021-10-04 kl. 12:35

    Haha, då har väl rätten egentligen kommit fram till att det endast är de grundläggande principerna som behövs… alla de övriga procedurreglerna är tydligen bara förslag!
    Snacka om utrymme för regelförenkling!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026